Dos/Strån?

Danaa

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig att förstå begreppen?:confused:

En dos innehåller den visst många strån?
Vad är strån? Känner mig alldeles vilse i detta.

Visst finns de hingstar man kan köpa strån av och spara om man inte behövde använda alla?

Nu hoppas jag få klarhet i detta som jag funderat ett tag på:angel:

Sv: Dos/Strån?

Stån är den lilla behållaren som sperman finns i. Oftast köper man 3 st strån åt gången. Eftersom det normalt är fryst så behövs det ibland att man använder alla stråna för att få stoet dräktigt, men får du strån över får du spara dem och använda de till andra ston.

En dos fryst ska innehålla 250 miljoner spermier. Det är vad som anses behövas för att få stoet dräktigt på vanlig seminering.
Beroende på hur tät sperman är så krävs det olika många strån för att rymma den mängden.
Ett strå är som ett smalare sugrör, ca 10 cm långt.
Det vanligaste är väl att en dos är 3-6 strån.

Tack nu har ni rett ut mina funderingar!

Men om man köper en dos som tex innehåller 6 strån? Hur många är det normalt att man använder på första semineringen och vad avgör hur många man använder?

Jag har aldrig begripit mig på halvblodsfolkets system, där man köper en halv deciliter sperma för dyra pengar, utan att vara säker på att få dräktigt.

På travsidan seminerar man med det som anses vara en dos, och löper hon om seminerar man med ytterligare en dos osv.
Betalar gör man per levande föl.

Stån är den lilla behållaren som sperman finns i. Oftast köper man 3 st strån åt gången. Eftersom det normalt är fryst så behövs det ibland att man använder alla stråna för att få stoet dräktigt, men får du strån över får du spara dem och använda de till andra ston.

Det är väldigt få hingstar som har de villkoren i Sverige idag. För de allra flesta gäller att en dos är en seminering i en brunst och det finns inga möjligheter att spara och använda till andra ston.

MEN..visst finns det hingstar där villkoren är som Du beskriver men de tillhör undantagen.

Men om man köper en dos som tex innehåller 6 strån? Hur många är det normalt att man använder på första semineringen och vad avgör hur många man använder?
Man använder normalt ett stå till en seminering, så ser man om det tar sig. Sen gör man om proceduren om det inte blev någonting. Det är en del seminveterinärer som garderar sig och som seminerar med 2 strån, dvs ett strå en dag och två dagar senare ett strå till.

Jag får ångest bara jag tänker på att använda fryst, så det gör jag aldrig.

Det är väldigt få hingstar som har de villkoren i Sverige idag. För de allra flesta gäller att en dos är en seminering i en brunst och det finns inga möjligheter att spara och använda till andra ston.
Allting går ju att förhandla om också, men visst kan man behöva betala någon typ av avgift för andra stoet ifall man använder överblivna strån. Det beror helt på hingstägaren.

Sen har jag insett att många hingstägare är betydligt mer förhandlingsbenägna än vad man tror att de är.

Okej!:)

Varför får du ångest av att tänka på fryst? Jag har aldrig prövat men någon gång kanske man vågar;)

Varför får du ångest av att tänka på fryst? Jag har aldrig prövat men någon gång kanske man vågar;)
Mest för att de jag känt till som använt fryst så har det blivit väldigt dyra processer att få märren dräktig så att det håller hela vägen ut.

Mycket jobb och oro tycker jag. Jag är annars en väldigt avslappnad människa som inte stressar över mycket i livet, men just stona stressar jag lite över. Kan gå och oroa mig för dem! Gör gärna ett UL för mycket för att titta så att allting står rätt till. :angel:

Det är en del seminveterinärer som garderar sig och som seminerar med 2 strån, dvs ett strå en dag och två dagar senare ett strå till.

Det låter underligt - som jag har förstått det så måste fryst semineras exxakt när ägget går annars är det ingen vits. Hur kan då vissa välja att seminera med två dagars mellanrum. Jag trodde att man istället kollade stoet var 4-6 timme för att se om ägget var på väg att släppa och seminerade så nära släpp som möjligt

Man seminerar helst efter att ägget släppt, och det ser man på ultraljud.
Man har ca 6 timmar på sig då, sen blir ägget för gammalt.

Så att seminera flera gånger ser jag ingen vits med alls.

Jag var på en föreläsning av en seminveterinär som jobbar på Strömsholm hon sa också att det var väldigt viktigt att man placerade sperman på rätt ställe också för att de skulle bli så goda chanser som möjligt?

Man använder normalt ett stå till en seminering, så ser man om det tar sig. Sen gör man om proceduren om det inte blev någonting. Det är en del seminveterinärer som garderar sig och som seminerar med 2 strån, dvs ett strå en dag och två dagar senare ett strå till.

Jag får ångest bara jag tänker på att använda fryst, så det gör jag aldrig.

Jag har aldrig uppfattat det som att ett strå är normalt att seminera med...
Precis som CK beskriver här ovan är det helt beroende av tätheten på sperman hur många strån som behövs och detta är också det som gör att antalet strån per dos kan variera ordentligt.

Och...att man skulle seminera med flera dagars mellanrum låter ju mer än märkligt!!! Min erfarenhet är att stoet kollas minst 4 gånger per dygn när det närmar sig ovulation för att på detta sätt hitta absolut rätt tidpunkt att seminera.

Min erfarenhet av fryst sperma är hittills väldigt positiv. Vi har använt fryst vid fem tillfällen på tre olika ston och alla har tagit sig på första försöket.
Tre gånger dessutom på halv dos (och en gång med tredjedels dos)....med villkor att vi kunnat få ytterligare ston dräktiga på resterande del av dosen.

Aldrig hört talas om den metoden du beskriver när man använder FRYST (FAI) sperma, däremot AI eller TAI, då seminerar man ex må-ons-fred om ägget står kvar pga att sperman lever ca 48 timmar när den är på färsk semin. Vid Fryst sperma (FAI) så måste stona kollas var 4-6:e timme och semineras så nära ägglossning som möjligt pga att spermans överlevnad är inte lika lång.

Jag har använt fryst sperma i år och då var det 3 strån/dos och stoet är seminerad 1 gång i denna brunsten så nära ovulation som möjligt.

Vid Fryst sperma (FAI) så måste stona kollas var 4-6:e timme och semineras så nära ägglossning som möjligt pga att sperman överlevnad är inte lika lång.
Det vet jag med. Grejen är att jag varit med om att flera olika seminveterinärer gjort just så som jag beskriver. Både här i Sverige och på Irland, men även i Frankrike på större stuteri när jag var där en kort sväng.

Jag kan ju knappast ha träffat en hel bunt med okunniga seminveterinärer?

De liksom garderar sig tror jag eftersom det finns extra strån att ta av. Tror jag. Varför annars skulle de göra så?

Jag har aldrig sett fördelarna med fryst, just för att det verkat så galet krångligt i många dagar i sträck. Fördelarna med hingstvalet har inte uppvägt risken och arbetsinsatsen för mig.

Mest för att de jag känt till som använt fryst så har det blivit väldigt dyra processer att få märren dräktig så att det håller hela vägen ut.

Detta inlägg förstår jag faktiskt inte:confused:

Ja, det kan bli dyrt, men det kan också bli billigare än att använda TAI från Tyskland med 3-5 transporter om man har otur och stoet inte tar sig eller blir infekterat etc. Vaddå håller hela vägen ut!? Anser du att det är större risk för resorbtion eller abort/kastning på FAI?:confused:

Det vet jag med. Grejen är att jag varit med om att flera olika seminveterinärer gjort just så som jag beskriver. Både här i Sverige och på Irland, men även i Frankrike på större stuteri när jag var där en kort sväng.

Jag kan ju knappast ha träffat en hel bunt med okunniga seminveterinärer?

De liksom garderar sig tror jag eftersom det finns extra strån att ta av. Tror jag. Varför annars skulle de göra så?

Jag har aldrig sett fördelarna med fryst, just för att det verkat så galet krångligt i många dagar i sträck. Fördelarna med hingstvalet har inte uppvägt risken och arbetsinsatsen för mig.

Ja, inte vet jag...

Men dom semin veterinärer jag jobbar ihop med och har jobbat ihop med under många år, som utför en hel del försök och ET här i Sverige samt en av dom bästa franska veterinärer på ET som använder mkt och företrädesvis fryssperma (pga att han jobbar säsongsvis i Mexico på ett av dom större stuterierna där) och inte har jag hört att dom seminerar varannan dag med 1 strå....Dom använder rekommenderad dos/batch för respektive hingst.

Senast ändrad:

På travsidan seminerar man med det som anses vara en dos, och löper hon om seminerar man med ytterligare en dos osv.

Så gör man vanligtvis på Halvblodssidan också, men man kanske betalar allt på en gång och inte har någon levande fölavgift, vilket är det som kan bli dyrt om det inte föds något föl.... Alt Billigt om man köpt 3 doser och stoet tar sig på första o man får använda doserna kommande år utan att betala hingstavgifter/fölavgifter.

Ja, det kan bli dyrt, men det kan också bli billigare än att använda TAI från Tyskland med 3-5 transporter om man har otur och stoet inte tar sig eller blir infekterat etc. Vaddå håller hela vägen ut!? Anser du att det är större risk för resorbtion eller abort/kastning på FAI?:confused:
Eftersom det ställs betydligt högre krav på seminveterinär, så är det inte alltid det går att använda den som är närmast, vilket innebär fler resor eller dyrare uppstallning. Den erfarenheten jag har säger att det är en dyrare stationsavgift på fryst än vad det är på AI eller TAI. Det är också en högre risk att stoet inte tar sig på fryst, vilket innebär att pengarna mer eller mindre är kastade i sjön. På TAI förlorar man bara språnget och stationsavgiften. Man ska verkligen känna sitt sto för att använda fryst.

Sen tycker jag även att jag inte vill gå igenom krånglet. Jag betäckte med Clinton för många år sedan och det var en lång process att få allting rätt med allting så att det klaffade fint. Då tog sig ändå stoet på första försöket.

Det är nog så att jag har en grundläggande åsikt att jag kan få samma resultat med avkommor från hingstar som finns på svensk mark som jag kan få av hingstar som står på fryst. Jag vill liksom inte ha det extra jobbet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 557
Senast: Badger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 912
Senast: Kajsalisa
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 360
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 225
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025