Doppresent?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kimz0r

Spontana presenter till vänner och bekanta som fått barn är lätt, men nu ska jag på dop och har inte den blekaste. Någon som har förslag i storleksordningen 300 kr? :crazy:
 
Sv: Doppresent?

Varför inte en fin bok? Som mamma eller pappa kan läsa ur.
Själv gillar jag Min skatt kammare. Första boken är med rim, ramsor och sånger :)
 
Sv: Doppresent?

Silvriga barnkammarboken. Den får man en skiva till. Obs att den är rätt vanlig som present till nyfödda och döpta, så vi får hoppas att ingen annan redan köpt den (eller skicka med kvittot vetja!)

Eller någon bok av Elsa Beschow.
 
Sv: Doppresent?

Nordisk flora (förutsatt att dopet äger rum i Norden). Vacker, bildande och håller länge.
 
Sv: Doppresent?

Jag har haft standard o köpa land på månen i barnets namn. Finns även andra planeter..
De får en karta o signerat bevis på att marken är deras..

Bluff o båg men en kul o lite udda present!:D
 
Sv: Doppresent?

Definitivt bluff och båg.

Skulle jag aldrig köpa... :D

Vår dotter fick hela 3 barnserviser (vi använder bara besticken och en servis lämnade vi igen), 2 halsband, en klänning, och pengar på ett sparkonto och förmodligen lite mer som jag har glömt.
 
Sv: Doppresent?

En fin sagobok är en present som räcker länge! Till senaste dopen vi var bjudna till köpte vi en bok med samlade sagor av Elsa Beskow och en om Nalle Puh. De blev väldigt uppskattade (av föräldrarna iaf ;) och förhoppningsvis av barnen när de blir lite större).
 
Sv: Doppresent?

Om de bor i villa så kanske du kan köpa ett presentkort på nån plantskola. Där kan de köpa tex ett fruktträd som blir barnets.

Våra två barn har fått varsitt träd, ett päronträd och ett plommonträd.

Stora tjejen är väldigt stolt över sitt träd. Den lilla är bara ett år, så hon har inte greppat att det är hennes än ;).
 
Sv: Doppresent?

Vi ska ha barndop om 3 v och jag har sagt att jag vill helst ha pengar till sonens fondkonto. Jag är helt emot traditionella doppresenter och vill inte ha en massa prylar, det kommer vi att samla på oss ändå. Hör med föräldrarna vad de tycker. Sedan beror det kanske lite på hur nära man står barnet typ om man är släkt eller bara vän till föräldrarna.
 
Sv: Doppresent?

Dottern döptes i lördags.

Av min morfar fick hon en fond.
Så fick hon lite typiska doppresenter som "boken om mig" i slilver. skitfin! Å massa smycken. Skippa smyckena, det får man så de räcker å blir över.
 
Sv: Doppresent?

Dottern döptes i lördags.

Det gjorde min son också :D

Jag fick frågan från nästan alla inbjudna vad sonen önskade sig i doppresent, men jag kunde faktiskt inte svara på det :crazy: Han fick därför lite blandade presenter, inte bara "typiska" doppresenter.

Presentlistan:

Stoooor radiostyrd polisbil
Briohund modell jättestor
Mjukiskanin (av storasyster som älskar gosedjur :love:)
2 sparbössor av olika modell
Bebisservis
Guldhalsband
Kläder
En liten jättesöt "prylbyrå"
Fonder
Pengar

M a o kan man ge i stort sett vad som helst i doppresent. När dottern döptes fick hon t ex en Ior-gunghäst av sina gudföräldrar ;)
 
Sv: Doppresent?

Tack för alla svar. :)

Har nu beordrat :angel: min man att fråga fadern, när han ändå ringer dit i ett annat ärende, om det är något särskilt de önskar sig eller behöver.

Svårigheten med en stor del av presenterna är att risken finns att de redan har dessa, eller kommer att få av övrig familj. Tyvärr bor de inte i villa - hade de gjort det hade jag köpt ett presentkort.
 
Sv: Doppresent?

Min skattkammare, originalet, hittas på antikvariat!
Blir perfekt att komplettera sen varje jul och födelsedag:)
 
Sv: Doppresent?

Om de bor i villa så kanske du kan köpa ett presentkort på nån plantskola. Där kan de köpa tex ett fruktträd som blir barnets.

Våra två barn har fått varsitt träd, ett päronträd och ett plommonträd.

Stora tjejen är väldigt stolt över sitt träd. Den lilla är bara ett år, så hon har inte greppat att det är hennes än ;).

Fast fråga föräldrarna först!
Vi skulle INTE bli glada för fruktträd. Vi har hela tomten full redan och behöver defenitivt inte fler.
:angel:
 
Sv: Doppresent?

Vår dotter fick:
Pengar
Mitt första år bok (exakt samma som jag själv hade köpt:smirk:)
Kläder
Smycken
En Whiskeyflaska med nappflaskenapp trädd över korken med texten "får ej öppnas förrän 2023" på.
Någon prydnadslampa

Och lite saker jag inte minns.

Om man inte kommer på något så kan man ju alltid ge barnet pengar.
Inte alla föräldrar som kan lägga undan så mycket till sitt barn & doppengarna är ju en liten grund att få ränta på :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Doppresent?

Vi döpte vår dotter i fredags!

Förutom lite dyrare presenter från familjen fick hon
* den vita barnkammarboken (tur vi inte fick den silvriga för den hade vi redan)
* Pelle kanin-bok med en massa dragflikar osv (jättefin, den kan jag själv tänka mig att ge bort på dop)
* smycken (fina men ganska tråkigt, välj hellre något annat tycker jag)

När vi själva varit på dop har vi ofta gett ett exklusivt set med inbunden anteckningsbok och penna.
 
Sv: Doppresent?

*kl*

Min man frågade fadern men fick inga riktiga svar. Och vi ska åka ikväll, så det föll på min lott att under dagen införskaffa en present.

Om föräldrarna läser här, sluta läsa nu om ni inte vill få överraskningen förstörd.

Det blev en sådan här:

bigloveicecream.jpg


Snygg, hållbar och användbar oavsett om bäbis är bäbis eller vuxen. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben...
2
Svar
38
· Visningar
2 321
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 766
Senast: Milosari
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 439
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Jag är bjuden på dop om en dryg månad och tänkte höra med er som är föräldrar. Vad har era barn fått för dop/namngivningspresenter? Vad...
Svar
6
· Visningar
933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp