Doppar höt i vatten

Sv: Doppar höt i vatten

Någon som vet varför de skulle doppa höt i vatten vid magont? Alltså, vad tillför vattnet som gör det behagligare att äta vid just magproblem?

Med tanke på mitt föl/åring som just haft magproblem och hon snarare vägrar dricka ur hink utan bara i kopp, och dessutom inte dricker när hon äter, så kanske det inte är ett jättevanligt symtom på magsår?

Jag tror inte att det beror på magsår? Vart har du fått det ifrån? Kan du hänvisa till några vetenskapliga studier på att det är så? Många hästar även föl lider av magsår men dom har helt andra symptom än att dom blöter höet i vattnet...

Tryckte på fel knapp...Frågan var inte ställd till dig Maria, utan till Djurjouren som så tvärsäkert påstår magsår...

Bägge mina blaskar- kanske har de magsår:rofl:

den ena har jag ställt in en stor vattentunna till- för att förvara höt i.
numera kan jag då tömma ut allt vatten som förr hamnade i boxen- ca 10 l:eek:
När den äter ur sitt hönät( som den har samtidigt)- blöter den inte.

jag har samma problem med två av mina, man mockar och sopar ut ca 10 l vatten dagligen...Gillar inte hönät så det har jag inte provat, vill att hästarna ska äta naturligt från marken, samt skaderisken när man har fölungar i boxen. I morgon åker det in en stor balja att förvara höet i under vattenkoppen.

tänkte bara hålla med andra om att det förmodligen är att hon tycker det e lättare att tugga, om dom blöter höet ovanligt mycket brukar det ha med tänderna att göra men det kan även vara att hon bara tycker det e "trevligt", finns ju människor som skär maten i många små bitar när dom äter och delar mackor i två diagonalt, kanske nåt liknande här, hon kanske kommer till ro när hon gör så

Mitt sto har alltid doppat sitt hö i vattenspannen, men hon verkar inte ha några större magproblem eller dyligt. Borde som andra nämner yttra sig på fler sätt än hödoppning om de nu skulle lida av magsår, hoppas jag iallafall.
Har även tagit ett föl efter detta sto och denna har blivit precis som mamma. Hon bara älskar att doppa och blaska med sitt hö i spannen. Det har hon gjort sen hon började äta hö. Tror hon tog efter stoet och bidde en hödoppare hon med, gör mamma de så....:)

Visst kan det va så att en del doppar p.g.a magproblem, vet själv att det kan va gott att dricka kallt vatten vid magkatarr.
Tror inte att ALLA som nu doppar har problem utan snarare en liten olata. Visst ska man vara observant om man ser ytterligare symptom på magbesvär, men man ska nog inte döma alla till ha diagnosen magsår.
Tycker de kan få doppa om de nu vill, det enda negativa är blött i boxen.

*kl*
Precis som djurjouren skriver, så är det vanligt att hästar med magsår blötter upp sitt hö för att lidra smärta. Så även med olika tandproblem.
Hade min häst gjort detta hade jag blivit ytterst vaksam och tagit ut veterinär om det behövdes. Det ä inte en gullig egenskap, det är ett teckn på att allt möjligtvis inte står rätt till

:crazy: hade ingen aning om det, båda mina importhästar doppar sitt hö. Ingen av dem har problem med munnen, men hur kan jag få veta om min häst har magsår, enda sättet är väl att gå ner och titta i magen? Gastroskopi, visst heter det så?

Senast ändrad:

Vet du hur mycket det kostar ca? Antar att man inte får något utskrivet om det inte finns dokumenterade och fastställda problem...så...

*kl*

Vårt Nordsvenska brukssto stoppar oxå sitt hö i vatten, i alla fall om nätterna, på dagarna ute i hagen har jag inte sett henne stå och "doppa" - ifall hon inte äter hö väldigt nära vattenbaljan;). Nu har vi inga vattenkoppar i boxarna...men hon klarar sig på 30 l vatten under natten. P g a sitt beteende går hon under namnet "slabban" i stallet eftersom hon slabbar hemskt med vattnet vid höätning :rofl:

Nej, tyvärr vet jag inte vad det kostar. Jag tillhörde inte parten som betalar...

*kl*
Precis som djurjouren skriver, så är det vanligt att hästar med magsår blötter upp sitt hö för att lidra smärta. Så även med olika tandproblem.
Hade min häst gjort detta hade jag blivit ytterst vaksam och tagit ut veterinär om det behövdes. Det ä inte en gullig egenskap, det är ett teckn på att allt möjligtvis inte står rätt till

Skulle gärna vilja ha källanvisning till detta påstående! Tack på förhand

Jag vill också gärna ha källhänvisning till påståendet tack!

Eftersom hästen inte visar andra symtom så känns det onödigt att ta ut veterinär och undersöka om påståendet saknar grunder. Jag sätter mig inte på tvären och säger att det är fel, utan vill gärna ha en källhänvisning som styrker detta. Tänderna är ju som sagt kollade i torsdags och hästen visar inga symtom på andra problem.

Mvh Maria

*kl'

Skulle gärna vilja att du och djurjouren hänvisar till vetenskapliga källor som belägg för era påståenden, Jag har haft hästar både med magsår och colit och dessa hästar har märkligt nog aldrig slabbat med vatten i samband med grovfoderätandet, de har däremot haft andra tydliga problem som visat tecken på magsår. dessa hästar är utredda på ett av sveriges största djursjukhus och veterinärerna där nämde aldrig frågan om vatten slabb och högiva, men det ligger kanske utanför deras kompetensområde?

Knappen...

Min pålle har kollade tänder och står på så gott som fri tillgång till grovfoder. Han borde således inte ha ont i tänderna eller magsår...

Det jag har sett är att han doppar höet i vattenhinken men inte hösilaget. Han får både och vid kvällsfodringen och jag har tolkat det som att det torra höet blir godare med lite vatten...:d

Min pålla gör precis som era...doppa slaska slurpa och gör grönsakssoppa. Jag blev nervös och och tänkte TANDPROBLEM..bokade tid på ATG-kliniken. Kom dit och var lite nojjig och berättade om hennes "problem". Veterinären fnissade och sa att det är ett jätte vanligt fenomen, hästar tycker det är gott.
Där stod jag och :o...
Pållan hade inga tandproblem alls, fick beröm för att jag hade ett ovanligt snyggt v.bl....(måste skryta lite)
Vi fick chans att lastträna i allafall:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 497
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka