Doppar höt i vatten

Sv: Doppar höt i vatten

I mitt fall så kollas tänderna rutinmässigt en gång per år och oftare på de som har behov av det så jag anser INTE att Vattendoppandet härstammar från Tandproblem eller Magsår.

Ett av mina ston doppar i princip varje tugga i en slatt vatten. Hon är också regelbundet kollad i munhåla och blodprovas regelbundet. Inga problem m tänder o perfekta blod o njurvärden. Hon gör alltid det och jag tror nog hon helt enkelt föredrar det så. Personligen tycker jag det är bra då hon ju får i sig mkt vatten pga det. En bra vana på distansbanan:-)

Att blötlägga lite större mängder hö behöver inte vara jättejobbigt, om det är hårdpressade balar och du har en ikeapåse eller liknande:
Lägg de i ditt fall 6 kg i påsen, spola med vattenslang i på höet i påsen. Efter en stund har du en pöl i påsens botten som sakta rinner ut. (ställ påsen över avloppet alt. ute när du gör detta.) Vänta en stund tills vattnet runnit ut. Eller häll ut överskottsvattnet själv efter en stund när du ser att höet har dragit till sig. Sen kan påsen ställas fram till fodring, eller om du fodrar själv.

Blöter periodvis själv stora mängder hö på detta sätt och det funkar bra för mig. Ett tips bara, ifall du nu vill testa med blött hö.

testa o ha höt o en ikeapåse, o häll över vatten. låt vattnet vara kvar i påsen, o vänd på höt då o då så allt blir blött. (låt det inte ligga i vatten För länge). ge sen henne höt. då kanske ni inte behöver ha 17 hinkar vatten när ni ger henne lite hö? ;)

oj, usäkta! jag såg inte att det var (minst) en till som svarat samma sak som jag.. läste bara det du skrev o svarade sen på en gång :)

Vi hade en häst på ridskolan som doppade varje hötuss i vattenkoppen. Han var kollad och hade inga som helst tendenser till magproblem, hade hört att det kan ha med det att göra därför han kollades.

Dock blir inte alltid mockningen så kul då, vatten i precis hela boxen :crazy:

Jag är inte helt säker på att det där med att blöta hö hjälper. Grabben va hade gjorde det för att sysselsätta sig då han var tvungen att stå inne de kalla perioderna (går annars ute 24h/dygn, då han inte går lektion)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 497
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka