Doppar höt i vatten

Sv: Doppar höt i vatten

Även om det inte alltid är det så KAN det vara magproblem, eller tandproblem (vill underlätta ätandet/matsmältningen genom att blöta höet). Fast jag vet inte om hästen kan resonera så.

Jag hade kollat upp det för säkerhets skull.

Senast ändrad av en moderator:

Knapp

Har hitttat studier som visar på samband mellan krubbitning och magsår, men inga som visar samband mellan "höslask" och magsår.

Av mina tre hästar hade en magsår när jag köpte honom och han är/var den enda av dem som inte slaskar.. :angel:

Även om det inte alltid är det så KAN det vara magproblem, eller tandproblem (vill underlätta ätandet/matsmältningen genom att blöta höet). Fast jag vet inte om hästen kan resonera så.

Jag hade kollat upp det för säkerhets skull.

Vart finns forsking och fakta till att hästar som doppar hö i vatten har mag eller tandproblem? Sen undrar jag oxå om man alltid ska åka till veterinären för att kolla upp ev fel som någon här på buke har hört av någon att så här är det.

Alltså, ts häst slabbar med vatten, tänderna är kollade om jag förstått allt rätt, då kan man utesluta tandproblem, då ska man alltså kolla upp ev magproblem? Detta enbart för att vara på den säkra sidan? Då är det ju lika bra att årligen åka till veterinären och göra hel undersökning, dvs böjprov, exportröngten, ultraljuda, gastropi osv, just för att vara på den säkra sidan!

*KL*

Ja min häst hade inte magsår. Det kollades vid besiktning. Däremot fick han på senare år problem med hosta så jag tror snarare att det hade samband med det (äv om han blött höet i alla år äv innan han fick hosta). Däremot blötte han aldrig hösilage utan tyckte tydligen att det var blött nog.

Magsårs-teorin tror jag inte stämmer generellt heller eftersom att magsårshästar nästan alltid visar upp så mga andra tecken samtidigt. Ingen av de hästar som jag varit i kontakt med som blött hö har visat några andra tecken som tyder på magsår.

Tandteorin tycker jag däremot att det verkar ligga mer i.

Det billigaste sättet att kolla det är att börja ge magbakterier eller liknande under en period, slutar den blaska då så var det magproblem. Jag tycker att Gastrofor är överlägset bäst.

kl

Min häst blöter när hon tycker att höet el silaget är grovt.
Fint hö och silage smaskar hon glatt i sig.

Hon har haft problem med vassa tänder men nu när de är ok
blöter hon ändå. Jag tror att hon är lite känslig också.

Min ponny doppar också höet :D Dock tar vattnet inte slut i dopp-hinken (har en hink bredvid höet att doppa i och en längre ifrån att dricka ur), men jag tycker bara att det är bra att han doppar höet då han inte dricker så mycket annars. Och finns det inget vatten att doppa i, så äter han inte höet :p När han fick hösilage doppade han dock inte..

Kan du vara snäll att ge källanvisning till dina påståenden tack! Skulle mer än gärna vilja ta reda på mer om detta. Tack på förhand

min kuse blötlägger oxå sitt hö. hon har en stor vattenkopp med flotör, rymmer ca 10 liter. hon lägger sitt hö där i för å "marineras" en stund innan hon äter :smirk:

haha.. så gör min med, både i hinken och koppen sedan äter hon ur de varannan gång.:D Tänderna e kollade å magen borde de väl int var nå fel på så mycket skit som det kommer därifrån ;)

Min häst doppar ibland. Att han skulle göra det på grund av tandproblem eller magsår stämmer inte. Tänderna ses över regelbundet och det syns inget samband mellan när tänderna fixas och när han doppar. Jag har också svårt att tro att han skulle ha magsår en dag per månad, nästa månad inte alls och den tredje månaden varannan dag. Vad jag däremot kan se är att han doppar beroende på hur höet ser ut. Tunna strån och mycket frön doppar han ofta, grövre strå nästan inte alls.

Doppa höet i vatten gör hästar som har ONT i magen, oftast har de magsår.

Av detta uttalande kan jag dra följande slutsats:
Vår valack får ont i magen när vattenhinken hänger bredvid höbingen, för då doppar han hösilaget i hinken.
Om man hänger hinken på motsatta boxväggen doppar han inte.

Immer

*kl*

Jag fick denna informationen när jag gick hippologen av de lärarna som undervisade där, samt senare under en föreläsning av en av Sveriges mest kända hästtandläkare.

Men tänk på att det KAN vara ett symtom på dessa problem, men det behöver ju inte finnas problem. Jag påstår inte att man ska skicka sin häst till veterinären bara p.g.a. detta. Men man bör ju vara vaksam om hästen plötsligt gör det, samt uppvisar andra symtom. En häst som alltid blöter hö och annars är fullt fungerande mår ju sannolikt bra!

Jag vet tyvärr inte om någon forskning, jag delade bara med mig av vad jag har hört. Det var en Equiterapeut som sa så till mig. Det KAN vara så skrev jag och det är min åsikt, min åsikt är inte lag.

Jag har väl aldrig påstått att man alltid ska åka till veterinären. Skrev att jag hade kollat upp det, JAG hade, inte någon annan. Med det menar jag inte att man ska åka till veterinären för minsta lilla, det gör inte jag heller.

Senast ändrad av en moderator:

På föl kan magsår visa sig som akut illaluktande diarre, som i akuta lägen kan gå över i livshotande tillstånd om fölet är mkt ungt, dvs dom blir snabbt uttorkade om man inte får stopp på diarren snabbt. det kan i värsta fall leda till dödsfall. Föl kan drabbas av magsår bara genom att följa med stoet till betäckningsstation och byte av miljö, rutiner, ny bakterieflora etc
På äldre hästar kan magsår uppträda pga foderbyte, stress, tävling, resor, dåligt foder, dåliga fodringsrutiner etc.
på min häst visade det sig med långvarig diarre, trött, slö att rida, sur, grinig, mkt "efter rinn" i baken efter att bajsat ganska normala bollar. från början misstänktes sand i tarmarna som problemet, men efter 3 dagars utredning på helsingborgs djursjukhus med många olika undersökningar och provtagningar så konstaterades magsår och grovtarmsinflammation(colit) som följd av den långvariga diarren, Hästen sattes också på torrt Hö, ej Hösilage vilket har visat sig att han absolut inte tål fortfarande, samt han fick en dunder kur med människo tabletter i en månad (Sulfa), ProEquo ett par dunkar och långsamt byte från Havre/korn till annat kraftfoder med mindre stärkelse och mera växttråd pch fibrer som gynnade att vätskan stannade kvar i tarmarna. Nu fungerar hästen alldeles utmärkt, men jag upplever att den är väldigt känslig för foderbyten.

På föl kan magsår visa sig som akut illaluktande diarre, som i akuta lägen kan gå över i livshotande tillstånd om fölet är mkt ungt, dvs dom blir snabbt uttorkade om man inte får stopp på diarren snabbt. det kan i värsta fall leda till dödsfall. Föl kan drabbas av magsår bara genom att följa med stoet till betäckningsstation och byte av miljö, rutiner, ny bakterieflora etc
På äldre hästar kan magsår uppträda pga foderbyte, stress, tävling, resor, dåligt foder, dåliga fodringsrutiner etc.
på min häst visade det sig med långvarig diarre, trött, slö att rida, sur, grinig, mkt "efter rinn" i baken efter att bajsat ganska normala bollar. från början misstänktes sand i tarmarna som problemet, men efter 3 dagars utredning på helsingborgs djursjukhus med många olika undersökningar och provtagningar så konstaterades magsår och grovtarmsinflammation(colit) som följd av den långvariga diarren, Hästen sattes också på torrt Hö, ej Hösilage vilket har visat sig att han absolut inte tål fortfarande, samt han fick en dunder kur med människo tabletter i en månad (Sulfa), ProEquo ett par dunkar och långsamt byte från Havre/korn till annat kraftfoder med mindre stärkelse och mera växttråd pch fibrer som gynnade att vätskan stannade kvar i tarmarna. Nu fungerar hästen alldeles utmärkt, men jag upplever att den är väldigt känslig för foderbyten.

Ja, naturligtvis kan det bero på för lite grovfoder!!! den tanken slog mig aldrig, att folk skulle ge för lite, pga okunskap!!! Själklart kan det vara boven i dramat förutom mina tidigare inlägg...

att hänga det i hönät och blöta det verkar ju bara 10 ggr enklare + att ändå ha hink!

Doppa höet i vatten gör hästar som har ONT i magen, oftast har de magsår.
Ge probiotika eller annan magmedicin.

Lite skrämmande att så många i denna tråd tycker att det är sött...

Hur vet du detta?
Och var finns faktaunderlaget för ditt påstående? Jag tycker att det är mer skrämmande att haspla ur sig att det beror på smärta och sen inte kunna backa upp det!

Vår gamla shettis gjorde det, pga dåliga tänder. Är tänderna kollade på er nya häst?

Eller kanske tycker hon bara att det är godare?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 497
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka