Sv: Doping
CK skrev:
Men är det så så svårt att förstå att det är av djurskyddsskäl listan finns?
En behandlad häst ska inte tävla. Punkt slut.
(Eller rättare sgat, den får inte heller tränas inför tävling med preparat i kroppen.)
Där håller jag inte med alls!!!! För vissa av preparaten håller jag med. Men långt ifrån alla och det är de andra jag vill ifrågasätta.
En häst som inte är i tävlingsmässigt skick ska inte tävla d.v.s får ondare av att tävla än att stå istall eller hage, förvärrar sin skada/sjukdom eller kan smittas.
Är inte detta fallet så borde hästen få tävla om de inte tillfört något otillåtet dopingpreparat.
Doping för mig är när man tillsätter sig själv eller hästen ett preparat så att prestationen blir över det normala. Eller ett preparat som gör att man mår sämre ifall man skulle tävla.
Flera av preparaten faller utanför ovanstående kriterier och ska ifrågasättas på listan tycker jag.
Anledningen till att jag har åsikter här är att hästar med ex. mugg el. lindrig eksem som behandlas, skulle må bättre med bra peparat men de skulle inte höja deras prestationer på tävlingsbanan.
De här hästarna "döms ju ut på förtid" med dagens system.
Det samma gäller preparat som förebygger förslitningsskador i lederna, vilket altså gör att hästen kan leva ett längre liv. De höjer inte prestationen på hästen på tävlingsbanan utan gör endast att den kan vara aktiv längre utan att dömas ut.
Alltså: Se över karenslistorna FÖR HÄSTEN BÄSTA!!!!!!