donera ägg

Sv: donera ägg

Jag skulle absolut kunna tänka mig donera min ägg. Då jag själv inte vill ha barn, och ändå alltid varit inställd på att adoptera om jag vill ha barn. Och skulle min partner vilja donera sperma skulle jag anse att det är hans beslut, och dessutom se på honom med nya ögon och inse att jag har en oerhört empatisk partner. Men jag skulle isåfall kräva att detta skedde anonymt.

Men jag kan dock inte låta bli att fundera på varför dessa barnlösa inte väljer att adoptera. Varför sätta nya barn till världen då det finns så många som behöver föräldrar? Det gäller även de som kan skaffa barn naturligt förståss.
 
Sv: donera ägg

Men jag kan dock inte låta bli att fundera på varför dessa barnlösa inte väljer att adoptera. Varför sätta nya barn till världen då det finns så många som behöver föräldrar? Det gäller även de som kan skaffa barn naturligt förståss.

Det tycker jag verkligen inte är en svår fråga. Inte för mej i alla fall. Det är inte alls samma sak att få ett barn bara sådär, som att bära det i sin kropp i nio månader. Känna det växa och sparka och veta att man GETT liv. Det spelar inte någon roll hur många stackars barn det bor på gatorna i världen för min del, jag skulle aldrig byta bort det här. Eftersom jag kan. Om jag INTE hade kunnat bli gravid naturligt eller med IVF så hade jag säkert funderat på att adoptera, eller om jag fått barn naturligt redan och SEN kände att jag ville hjälpa andra barn. Men att adoptera istället för att föda naturligt - nä tack.
 
Sv: donera ägg

Ja det är din åsikt, min är dock att man GER ett liv oavsett om det handlar om ett eget barn eller ett adopterat barn. För de barn vi adopterar skulle knappast ha ett liv länge till om inte barnhem och adoptioner fanns/gick igenom. Eller åtminstone inte ett liv i bemärkelsen att ett liv är mera än att bara andas och fungera. Ett liv värt att leva så att säga.
 
Sv: donera ägg

Men det ar inte sa himla enkelt att adoptera. Faktiskt. Det ar en lang och ofta svar process att ga igenom, kostar en del, och oftast far man inte en spadis utan ett ngt aldre barn som har varit med om diverse trauman som inte alltid ar latt att handskas med. Dessutom ar det inte ens sakert att man blir godkand som adoptivforalder, av olika anledningar.
 
Sv: donera ägg

Nej givetvis inte. Men blir man inte godkänd så kan man ju faktiskt ha turen att lyckas få biologiska barn, eller genom IVF etc efteråt.
Men jag tycker det vore optimalt om alla kunde försöka. Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon och genom att adoptera hjälper man ju verkligen någon. Men det här hör inte till tråden så jag utvecklar inte mer.
 
Sv: donera ägg

Numera tycks det vara oerhört långa köer för att få adoptera, mycket lång väntan på barn efter att man blivit godkänd som adoptivförälder så jag tror att det där "jag gör något bra för ett stackars barn" börjar få ge vika för att de som verkligen inte kan få egna barn i mitt ycke, dvs att de bör gå före oss som kan få egna barn. Har bla en kollega som står i kö för att adoptera sitt andra barn men hon befarar att hon blir för gammal innan hon "blir tilldelad ett barn" så hon befarar att det inte blir något syskon. Har hört samma av andra. Oerhört segt numera.
 
Sv: donera ägg

KL

Jag skulle nog inte välja att donera ägg pga de risker och den behandling som krävs. Läste om en ung kvinna som dött under processsen, tror det var i USA. Alltså dödsorskaen uppgavs vara just donationshormonerna eller vad man nu ska kalla dem. Däremot ger jag gärna blod om jag bara kan, har varit gravid, ammat och haft för högt blodtryck senaste åren...
 
Sv: donera ägg

Det var väl ett sånt där överstimuleringssyndrom då, som Tim skrev om tidigare i tråden...
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 097
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp