Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Kom ihåg att Musk inte är vald, och inte genomgått sedvanlig utfrågning och granskning i parlamentet som annars minstrar elller myndighetschefer i USA måste genomgå.

Undrar om hans verksamhet är enligt konstitutionen.

Jag känner en lukt av statskupp här.

Har egentligen någon annan än Musk, Trumps öra?

Donald har signat en president order om att skapa en amerikansk statlig förmögenhetsfond. Då skulle man kunna köpa Tiktok
Du är väl medveten om att för att kunna köpa något, så måste den nuvarande säljare också vilja sälja.

Iofs så finns det möjligheter till "fientligt övertag" för börsbolag, men jag misstänker (utan att ha kollat tillräckligt noga) att tiktok inte är riktigt lika enkelt att ta över som en kedja med gummiverkstäder.

Du är väl medveten om att för att kunna köpa något, så måste den nuvarande säljare också vilja sälja.

Iofs så finns det möjligheter till "fientligt övertag" för börsbolag, men jag misstänker (utan att ha kollat tillräckligt noga) att tiktok inte är riktigt lika enkelt att ta över som en kedja med gummiverkstäder.
Förbud eller sälja blir alternativet

Just nu pratar Donald med Justin Trudeau. Kan det månne bli pausade handelstullar där med? Dow Jones på grönt igen och S&P 500 har nästan återhämtat sig . Snabba kast idag

Alltså det är Tiktokare i USA som lider om det blir förbud där.

Det bor strax under 8 miljarder människor på jorden, om man exkluderar de 300 miljonerna som bor i USA, som kan fortsätta använda Tiktok, om Tiktok skulle förbjudas i USA.

Det går nog alldeles utmärkt att tjäna pengar på Tiktok utan USA.
Det som det talas om att säljas är den del av TikTok som finns i USA.
Övriga TikTok-användare kommer fortsätta generera inkomster och data till nuvarande kinesiska ägare ByteDance.
Förlåt, (den kinesiska) ägaren finns på Cayman Islands.

Kom ihåg att Musk inte är vald, och inte genomgått sedvanlig utfrågning och granskning i parlamentet som annars minstrar elller myndighetschefer i USA måste genomgå.

Undrar om hans verksamhet är enligt konstitutionen.

Jag känner en lukt av statskupp här.

Har egentligen någon annan än Musk, Trumps öra?
Tycker det är så djupt obehagligt att han kan komma och ta över något bara sådär, och att han nu har tillgång till känsliga uppgifter, inte bara till olika project, men också för varenda en som är anställd.

Just nu pratar Donald med Justin Trudeau. Kan det månne bli pausade handelstullar där med? Dow Jones på grönt igen och S&P 500 har nästan återhämtat sig . Snabba kast idag
Trump har gjort klart att han vill ha Kanada som en delstat och att Kanada ska sluta existerar som ett land. Skillnaden är att han inte vill ha Mexiko som en delstat.

Vem är det som styr o ställer? :grin:
Är det EU:s tur nu?
Inte är det den rödhåriga iallafall.
Kanada var redan inne på att göra det som var med nu på förslaget redan 20 December från Kanadas sida.
Och tja Biden fick (utan hot) Mexiko att komma med fler för att vakta gränsen än vad den rödhåriga fick, Mexiko är nämligen trött på alla vapen som strömmar in från USA så inte ovanligt att Mexiko sätter in extra då och då för att hindra just detta.

Han är inte med i någon regering.
Han är en frifräsare, som har fått ett muntligt ok på att frifräsa.
Du har rätt, vilket är en del av problemet. Han är inte vald ändå har han plötsligt fått en enorm makt att utföra saker som normalt tillhör den valda politiska makten, och genomför det med noll respekt för människor, lag och ordning.

Förvånade borde vara sig jag eller amerikanska väljare vara. Men det är ett fascinerande snabbt pågående haveri av demokratin i en stormakt.

Men det är ett fascinerande snabbt pågående haveri av demokratin i en stormakt.
Skulle inte säga det är något nytt att köpa sig till politiskt inflytande utan det nya som sker är att det gjorts öppet och synligt för alla. Man skulle också kunna säga att indirekt är Musk vald, att han skulle få en position inom Trumps administration var ganska klart under senare delen av valkampanjen så väljarna visste om det när de röstade fram Trump som president.

Skulle inte säga det är något nytt att köpa sig till politiskt inflytande utan det nya som sker är att det gjorts öppet och synligt för alla. Man skulle också kunna säga att indirekt är Musk vald, att han skulle få en position inom Trumps administration var ganska klart under senare delen av valkampanjen så väljarna visste om det när de röstade fram Trump som president.
Du citerar den men kommenterar den inte, min största invändning. Den om att man demonterar demokratin genom att ignorera alla demokratiska institutioner och beslutsprocesser som är själva grunden i en demokrati, att den är stabil över flera mandatperioder.

Att Musk var med i valrörelsen är klart som korvspad och jag tror att hans budskap samlade många röster så det i sig är inte så icke-demokratiskt.

Igår hörde jag ett avsnitt av podden "The rest is politics" som hade ett lysande anekdotiskt exempel på hur Trump ska tas. Enligt poddarna (som nog har bra koll) vägrade Trump först komma ut ur planet för att hälsa på Gavin Newsom när han (Trump) var i Kalifornien nyligen. Newsom var inte inbjuden för att ta emot Trump vid landningen, men kom ändå. Newsom väntade ut Trump, som till sist tvingades gå ut ur planet och skaka Newsoms hand. Som den mobbare han (Trump) är sa han t.ex. inte "Newscum" när de möttes IRL, utan "You're a good guy, Gavin".

Det här är förstås helt rätt eftersom ingen tjänar på att Trump fryser ut Kalifornien. Mycket snyggt att tvinga Trump att visa upp en enad front utåt.

"The rest is politics" är en kul podd med bl.a. den gamle Trump-medarbetaren Anthony Scaramucci, som har mycket bra info om hur Trumpvärlden funkar.

Du citerar den men kommenterar den inte, min största invändning. Den om att man demonterar demokratin genom att ignorera alla demokratiska institutioner och beslutsprocesser som är själva grunden i en demokrati, att den är stabil över flera mandatperioder.

Att Musk var med i valrörelsen är klart som korvspad och jag tror att hans budskap samlade många röster så det i sig är inte så icke-demokratiskt.
Det gjorde jag väl?

Demokrati betyder folkstyre, det är själva grunden. Att ultrarika personer och organisationer har så stort inflytande som de har, dels direkt genom lobbying (öppet som med Musk eller dolt som är det normala) och dels genom kontroll av media är ett mycket stort demokratiskt problem, det är så stort idag att det kan ifrågasättas om vi har verklig demokrati längre. Jag har skrivit om det här i ett antal inlägg.

Att Musk nu visar det öppet är inte det som demonterar demokratin.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka