Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Javisst, visst är det intressant när sossar och kommunister propagerar mot höjning av skatter, moms för importerade varor handlar det om i princip. Sverige har 25% importmoms och usa 10%. Sossarna är emot frihandel liksom kTrump. Kapitalister och flertalet ekonomer på högra sidan är alltid mot höjda skatter och numera samtliga aktiva politiker mot strump på vänsterkanten i Sverige. Han har en förmåga att spela spel och uppträda som triggar samtliga vänsterinriktade journalister dessutom. Otrolig Karl, helt konstig, hoppas han eller någon lyckas få till att ryssarna försvinner ur Ukraina snarast.
Sverige har inte 25% importmoms.
Det är ett påhitt av folk som inte fattar hur saker funkar.

Sverige har inte hittat på 25% moms på imorterade varor för att skydda svenska varor, Sverige har 25% moms på allt som säljs i Sverige. Det är milt sagt en jävla skillnad, eftersom alla varor, såväl importerade som inhemska, behandlas på exakt samma sätt. Det USA säljer till Sverige blir alltså inte diskriminerat.

Det Trump vill är istället att Amerikanska varor ska ha en fördel gentemot våra egna varor.

Senast ändrad:
Jag har hört på div ställen att vansinnet med tullarna är dels en del i att få in pengar så att skatten kan minska. Vilket inte kommer gynna de med de lägsta lönerna om det överhuvudtaget kommer fungera. Och dels att det skulle vara en väg att få ner dollarn, devalvera den så det i nästa steg ökar exporten. På den vägen skulle nästa steg vara att Trump tar sig an den gigantiska statsskulden och försöker hota sig till att den avskrivs. Är det här ens möjligt rent teoretiskt utan att hela världsekonomin brakar ihop och är det möjligt med någon som Trump vid rodret. Är han så planerande bakom alla märkliga utspel? Du brukar ha många källor och tankar så vad tänker du om detta.
Jag tror inte Trump har en plan som räcker många steg fram i schackspelet. Han spelar snarare som om "jag flyttar bonden fram till dit, då kommer förmodligen kungen bli rädd och lägga sig ned."

Jag tror inte Trump har en plan som räcker många steg fram i schackspelet. Han spelar snarare som om "jag flyttar bonden fram till dit, då kommer förmodligen kungen bli rädd och lägga sig ned."
Jag har så svårt att acceptera att vi alla är i händerna på en vetvilling som går på endast impuls och att det saknas någon som faktiskt har tänkt till och har en plan. En plan jag förmodligen inte kommer gilla, ett högt spel med amerikaners och världens medborgares liv, men någon form av logik att landa i.

Men personerna bakom honom, som Stephen Miller (ryys), har de längregående planer tro?

Jag har så svårt att acceptera att vi alla är i händerna på en vetvilling som går på endast impuls och att det saknas någon som faktiskt har tänkt till och har en plan. En plan jag förmodligen inte kommer gilla, ett högt spel med amerikaners och världens medborgares liv, men någon form av logik att landa i.
Logik är en helt annan sak än en plan (i detta fall) 😅😅

Vill du ha logik, tänk Trump = Russian Asset, så kan du sova lugnt se'n. Om du bara låter bli att tänka på vad det innebär.

Ja, det tror jag absolut.

Men
1. Trump går mer efter instinkt än manus, och sabbar den röda tråden lite nu och då. Och
2. Jag tror ingen normalt funtad människa vill ha den värld den röda (QAnon?-)tråden vill uppnå.
Stephen Miller är definitivt inte en normalt funtad människa :cautious:

Javisst, visst är det intressant när sossar och kommunister propagerar mot höjning av skatter, moms för importerade varor handlar det om i princip. Sverige har 25% importmoms och usa 10%. Sossarna är emot frihandel liksom kTrump. Kapitalister och flertalet ekonomer på högra sidan är alltid mot höjda skatter och numera samtliga aktiva politiker mot strump på vänsterkanten i Sverige. Han har en förmåga att spela spel och uppträda som triggar samtliga vänsterinriktade journalister dessutom. Otrolig Karl, helt konstig, hoppas han eller någon lyckas få till att ryssarna försvinner ur Ukraina snarast.
Det "finns" ingen importmoms. Det är samma moms på alla varor. Importerade eller inhemska. dvs när det gäller moms så hanteras alla varor med samma momssats lika inom EU

(med en viss modifikation, momsen på importerade varor tas ut vid importen (när varan omsätts i fri omsättning) vilket kan se på valfri plats inom unionen. För företag lyfts momsen på samma sätt som vid handel inom EU och frågan är av mindre betydelse. Privatpersoner betalar momsen (som de hade gjort om de köpt varan inom unionen) och det skapar ett incitament att ta in varan där momsen är lägst)

Moms och motsvarigheter som Salestax eller VAT räknas inte som en importkostnad eftersom samma avgift läggs på alla varor oavsett ursprung. Det är en i sammanhanget neutral skatt.

Det Trump gör som är annorlunda (och mot de avtal USA ingått t.ex. WTO och NAFTA) är att höja tullarna som är skatter som BARA tas ut på importerade varor (dvs i sammanhanget inte neutralt utan främjar vissa säljare) och att mot avtalen ha olika tullsatser för olika länder (inom WTO är det bara tillåtet om det finns en subvention man vill motverka, om man stödjer u-länder (i vilket fall alla motsvarande länder måste ges samma förmån) eller om man har ömsesidiga frihandelsavtal. Men Trump har ju snytit sig med NAFTA också, som är det frihandelsavtal USA haft med Kanada och Mexiko)

Så det Trump har gjort nu är att sätta den rådande internationella handelsordningen ur spel (nästan alla länder är medlemmar i WTO) och klart och tydligt signalera att internationella överenskommelser och avtal inte betyder ett iota (dvs skapat en osäkerhet i systemen som vi kommer att få leva med under överskådlig tid). Det är inte heller bara inom handelsområdet han gjort likadant utan USA har även signalerat att det även gäller t.ex. finasnmarknader, klimat och mänskliga rättigheter. Det finns inte längre någon internationell rätt utom nävarätten

Kunde inte låta bli att kolla, sökte på importmoms, lol :

Untitled-1.webp

bara postat på skoj, såklart har ni rätt i sak.

Jag befinner mig i Florida just nu. Åt frukost på en sån där typisk frukostrestaurang med fullt av folk, ffa pensionärer norrifrån. Runt väggarna satt fyra eller fem tv-skärmar …. samtliga visade Fox News. Ingenstans ett ljud om det som pågår i världen med Trumps tullar och hela karusellen. Inte ett ord! Däremot en hel del om Harris och Biden och hur hemska de är/var. Nyhetssändningarna nämner inte ett ljud om det som händer. Undrar vad som händer när (om?) folk som bara tittar på Fox News, och de är måååånga, inser att de förts bakom ljuset? Undanhållits fakta? Blivit lurade?!
Undrans hur de ska få reda på det? Menar om de inte tex själva blir sparkade eller någonting. Eller om Fox news plötsligt skulle leverera nyheter.

Det är ju glädjande på ett sätt, dessvärre har jag svårt att se att det spelar någon större roll för hur fort USA kommer att haverera. Det är nästan fyra år kvar till nästa val, och sett till vad Trump et al lyckats åstadkomma på några få månader så tror jag att det kommer att hinna ske väldigt mycket mer som är irreversibelt eller åtminstone svårt och tidsödande att återställa. Framför allt har de demonstrerat för resten av världen att stabilitet, lojalitet och långsiktighet verkligen bara var ett korthus; om det förtroende som omvärlden trots allt hade för USA kommer att gå att reparera så kommer det att ta decennier, kanske generationer. Trump/MAGA är handlingskraftiga, motiverade och dessutom påtagligt kreativa med avseende på lag och konstitution, medan oppositionen är begränsade till stormöten och bittra memes. Det är walk-over.
Jag håller såklart med om att stormöten och bittra memes inte hjälper någon mot vad som pågår, och om möten inte leder till organiserande av olika slag så är det helt meningslöst.

Mellanårsvalen 2026 kan förhoppningsvis leda till att republikanerna inte kontrollerar både senaten och representanthuset (även om det såklart finns en reell risk för att Trump kommer göra sådant irrelevant också), och om det inte hade varit så att demokraterna tragiskt nog drabbades av två dödsfall bland sina kongressledamöter nyligen så hade de lyckats med att stoppa budgetförslaget som klubbades, trots att de är i minoritet eftersom att det finns några republikaner som var emot.

Sedan är ju mer lokala val också viktiga, allt från guvernörer, borgmästare, andra lokalpolitiska roller till skolstyrelser och fackföreningar. Vissa demokratiska guvernörer gör mer än andra för att testa gränserna för hur mycket de kan säkra rättigheter för sina invånare.

Läser i dagens New York Times om det kanske fånigaste exemplet på signalpolitik jag hört. Vita huset vägrar tydligen svarar på mejl om avsändaren har sina pronomen i signaturen :banghead: Flera journalister vittnar om detta, och någon redaktion har gjort ett test (plus att talespersoner från Vita huset uttalat det i klartext). De motiverar det med att den som är öppen med sina pronomen förnekar vetenskap och därmed inte kan rapportera objektivt.

Detta är alltså samma presstalespersoner som hävdar att Trump vann valet 2020, att tarifferna är en skattelättnad och att alla som utvisats till fängelser i Sydamerika är gängmedlemmar.
Hum jag tror inte jag tycker det är fånigt, jag tror nog det är effektivt tyvärr. Tror det är så kolonialmakterna såg till att bara förhandla med män till exempel och slänga in länder i, större, misogyni om de inte redan hade (stor) det. Genom att helt enkelt inte prata med kvinnor tex, så är man tvungen att skicka fram en man och så efter några år...

https://www.nytimes.com/2025/04/14/us/harvard-trump-reject-demands.html

Harvard University said on Monday that it had rejected policy changes requested by the Trump administration, becoming the first university to directly refuse to comply with the administration’s demands and setting up a showdown between the federal government and the nation’s wealthiest university.

Other universities have pushed back against the Trump administration’s interference in higher education. But Harvard’s response, which essentially called the Trump administration’s demands illegal, marked a major shift in tone for the nation’s most influential school, which has been criticized in recent weeks for capitulating to Trump administration pressure.

“No government — regardless of which party is in power — should dictate what private universities can teach, whom they can admit and hire, and which areas of study and inquiry they can pursue,” said Alan Garber, Harvard’s president, in a statement to the university on Monday.

Harvard Endowment (vet inte vad det kallas på svenska) men förmögenhet är 53 miljarder dollar.

Deras årliga budget är ca 6 miljarder dollar. De kan bekosta halva deras budget bara med räntorna.

Bra att Harvard, som har råd och inflytande, vägrar böja sig för Trump. De kommer dessutom att stämma honom, och vinner de så kommer andra universitet att följa efter.

https://www.nytimes.com/2025/04/14/us/harvard-trump-reject-demands.html

Harvard Endowment (vet inte vad det kallas på svenska) men förmögenhet är 53 miljarder dollar.

Deras årliga budget är ca 6 miljarder dollar. De kan bekosta halva deras budget bara med räntorna.

Bra att Harvard, som har råd och inflytande, vägrar böja sig för Trump. De kommer dessutom att stämma honom, och vinner de så kommer andra universitet att följa efter.
...fast är inte det ytterligare en grej som kan landa i SCOTUS som högsta avgörande instans, och därmed gå Trumps väg oavsett?

...fast är inte det ytterligare en grej som kan landa i SCOTUS som högsta avgörande instans, och därmed gå Trumps väg oavsett?

Yep, vi får se vad Roberts et al säger. Men vad som går ganska obemärkt förbi är att medan alla fokuserat på Trumps framgångar så har administrationen förlorat majoriteten av fallen i domstolarna när de blivit stämda.

Även SC har börjat dra öronen åt sig när Trump försöker minska makten över domstolarna. Ta tex fallet Abrego Garcia där han blev deporterad utan att ha begått något brott, 'av misstag,' och domstolen beordrade USA att han måste skickas tillbaka till USA. Problemet är ju att Trump struntar i domarna. Vilket börjat reta upp även Roberts och de andra Supremes.

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 785
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 099
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka