Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Utöver att USA överlag valt att blunda inför Israels brott genom åren, så skulle jag vilja säga att Biden var den absolut sämsta möjliga presidenten att sitta när kriget bröt ut. Läst rapporter om att IDF räknade med att få fortsätta bomba i några veckor/en månad max. innan USA skulle sätta ned foten, för det är lite så det brukar vara - men nej. Dels är Biden rent ideologiskt en extrem sionist, och han har tagit mycket pengar från AIPAC genom åren. Dessutom så ska det ha funnits en bitterhet från när han var vicepresident till Obama, som hanterade kritik mot Israel på ett sätt som Biden inte hade uppskattat. Så han ska ha velat visa att hans sätt, att "björnkrama" Israel istället för att kritisera skulle funka mycket bättre.
https://www.nbcnews.com/politics/na...bama-divide-closely-support-israel-rcna127107

Redan på 80-talet, när han var senator, så ska han ha chockat israels premiärminister Begin som var på besök i DC:

"Biden’s comments were offensive, Begin said. Suddenly he [Biden] said: “What did you do in Lebanon? You annihilated what you annihilated.”

I was certain, recounted Begin, that this was a continuation of his attack against us, but Biden continued: “It was great! It had to be done! If attacks were launched from Canada into the United States, everyone here would have said, ‘Attack all the cities of Canada, and we don’t care if all the civilians get killed.’”

If so, Begin told us, I wondered what all the shouting was about. It turned out Biden wasn’t shouting about the operation in Lebanon at all, he was angry about what Israel was doing in Judea and Samaria . . ."
https://jacobin.com/2023/10/joe-bid...l-lebanon-war-civilian-casualties-canada-gaza
En sak.. Skulle inte Trump egentligen vara den absoluta sämsta presidenten att sitta på posten när kriget bröt ut? 🤪

Du skriver att det inte är att vilja och att de inte personligen vill jämna Gaza med marken, samtidigt som du skriver att de inte gjorde något för att de helt enkelt inte ville.
Är inte det lite motsägelsefullt? Ärligt undrande.
Nej, det finns alltid en anledning till att man inte vill, egen personlig politisk vinning är inte ett godtagbart sådant när det handlar om liv och död för hundratusentals, eller snarare miljoner människor.

En sak.. Skulle inte Trump egentligen vara den absoluta sämsta presidenten att sitta på posten när kriget bröt ut? 🤪
Det är verkligen inte givet att han skulle varit sämre. Inte för att han på något vis är bra, min poäng är att Biden är minst lika dålig som Trump i just den här frågan.

Nej, det finns alltid en anledning till att man inte vill, egen personlig politisk vinning är inte ett godtagbart sådant när det handlar om liv och död för hundratusentals, eller snarare miljoner människor.
Det var lite vad jag ville komma fram till. Att det finns anledningar bakom, och att de inte bara "inte ville".

Huruvida anledningarna är acceptabla är såklart en helt annan sak. För jag håller med om att i denna situation så är det extremt få anledningar som skulle vara acceptabla för att tusentals människor dör.

Det var lite vad jag ville komma fram till. Att det finns anledningar bakom, och att de inte bara "inte ville".

Huruvida anledningarna är acceptabla är såklart en helt annan sak. För jag håller med om att i denna situation så är det extremt få anledningar som skulle vara acceptabla för att tusentals människor dör.
När såklart, de är ju inte barn i trotsåldern så det finns såklart en rationell anledning bakom att de inte ville.

Det är verkligen inte givet att han skulle varit sämre. Inte för att han på något vis är bra, min poäng är att Biden är minst lika dålig som Trump i just den här frågan.
Nu vet jag ju såklart inte hur Trump hade agerat (om man bara kunde kika in i alla alternativa världar..!), men med tanke på hur han floskar framför alla diktatorer så är jag böjd till att inte hålla med dig i den här frågan. Jag törs knappt tänka på vad han hade twittrat... :crazy:

En tidning från Israel verkar hålla med - https://m.jpost.com/israel-news/article-849116
Iofs så kan det vara fjäsk inför den nya amerikanska presidenten.

Nu vet jag ju såklart inte hur Trump hade agerat (om man bara kunde kika in i alla alternativa världar..!), men med tanke på hur han floskar framför alla diktatorer så är jag böjd till att inte hålla med dig i den här frågan. Jag törs knappt tänka på vad han hade twittrat... :crazy:

En tidning från Israel verkar hålla med - https://m.jpost.com/israel-news/article-849116
Iofs så kan det vara fjäsk inför den nya amerikanska presidenten.
Vad han twittrat hade inte nödvändigtvis påverkat situationen i Gaza. Min poäng är egentligen inte att hävda att han varit "bra" bara att understryka hur unikt dålig Biden var.

Haha, alltså det där mötet gick ju inte riktigt som Jerusalem Post hoppades på där... såhär skrev samma tidning precis efter (och andra israeliska medier har beskrivit det som ännu mer förnedrande):

"As uncomfortable as it was to watch Monday’s press conference with US President Donald Trump and Prime Minister Benjamin Netanyahu, imagine how unsettling it must have been for the guest from Jerusalem."

"Netanyahu had to sit there with a glassy smile on his face as Trump, in his passive-aggressive manner, reminded everyone that the US provided Israel with $4 billion of aid, so what’s a little tariff between friends?"
https://www.jpost.com/international/article-849356

Kan ni inte skapa en separat tråd för Gaza? Ukraina kriget har en egen tråd.

Ja, det finns en rejäl och "ond" koppling mellan USA-Israel och Palestina, men det som händer i USA genom Trump och hans hantlangare är så oerhört mycket större än detta. Och till stora delar är det dessutom Gaza just nu, "gamla synder" från USA:s sida, med alltför mycket ovillkorat stöd till Israel. Det handlar alltså inte "bara" om Trump.

Gaza-frågan (i den här tråden) gör att att allt annat, drunknar i diskussioner om Gaza.

Allt från risken att världens ekonomi kollapsar pga Trumpshandelshinder, över Ukraina kriget, till att Trump censurerar allt och alla och tvingar till tystnad, Elon Musk monterar ner statsapparaten, man försöker ta ifrån delar av USAs befolkning rösträtten, och det kanske inte blir fler allmänna val i USA, drunknar i underdiskussioner om Gaza.

Tja, rätt många röstade fram honom så jag har inte så sabla mycket sympati över för vare sig soffliggarna eller de som röstade på honom.

Håller helt med. En del håller ryssar kollektivt ansvariga för Putin. Och då bör amerikanerna att i ännu högre grad hållas ansvariga för Trump. USA är en demokrati (nåja inte så mycket just nu) med fria val och en media som trots allt inte är helt kontrollerad av Trump och MAGA och han vann både flest röster och EC röster. Vad man än tycker om Putin, han ger ett rationellt intryck och har en medveten strategi för vad han vill åstadkomma. Ryssland är definitivt en diktatur, som USA försöker efterlikna. Tom militärparader Trump så hett eftertraktat och verkar få nu.

Kan ni inte skapa en separat tråd för Gaza? Ukraina kriget har en egen tråd.

Ja, det finns en rejäl och "ond" koppling mellan USA-Israel och Palestina, men det som händer i USA genom Trump och hans hantlangare är så oerhört mycket större än detta. Och till stora delar är det dessutom Gaza just nu, "gamla synder" från USA:s sida, med alltför mycket ovillkorat stöd till Israel. Det handlar alltså inte "bara" om Trump.

Gaza-frågan (i den här tråden) gör att att allt annat, drunknar i diskussioner om Gaza.

Allt från risken att världens ekonomi kollapsar pga Trumpshandelshinder, över Ukraina kriget, till att Trump censurerar allt och alla och tvingar till tystnad, Elon Musk monterar ner statsapparaten, man försöker ta ifrån delar av USAs befolkning rösträtten, och det kanske inte blir fler allmänna val i USA, drunknar i underdiskussioner om Gaza.
Jag tycker utvecklingen i Mellanöstern är riktigt oroande, Gaza var starten och nu är frågan om det blir en attack mot Iran, men att Gaza kom upp nu var för att jag tog det som ett exempel, diskussionen handlade om att Trumps administration visar hur stor makt en president har att påverka om bara viljan finns och inte om Gaza egentligen.

Fast jag håller inte med om att allt annat som involverar Trump är så mycket större, situationen i Gaza riskerar att eskaleras och från ett läge som redan var katastrofalt, det är kanske ingen nyhet längre på samma sätt men minst lika viktigt eller snarare ännu viktigare.

Fast jag håller inte med om att allt annat som involverar Trump är så mycket större, situationen i Gaza riskerar att eskaleras och från ett läge som redan var katastrofalt, det är kanske ingen nyhet längre på samma sätt men minst lika viktigt eller snarare ännu viktigare.
Jag tror det var lite det som avsågs med kommentaren om att Gaza bör ha en egen tråd (finns det inte en sådan redan?) - att det som händer där är så viktigt och inte med hemskt, så det överskuggar Trumps politik i övrigt för dem som vill diskutera kring andra aspekter vid den....

Mycket av det som Trump gjort på sistone för att behålla makten och inflytandet långsiktigt påminner om Ungern för en sisådär 10 år sedan.

Kristerssons Sverige och många andra EU-länder verkar också hantera det "nya" USA ungefär på samma vis som de alltför länge hanterade Ungern. Nu är det inte direkt jämförbart eftersom Ungern är ett EU-land och USA inte är det, men i frågan om förhållningssättet gentemot USA kommer man kanske så småningom tvingas till en liknande omvärdering.

• Världskulturmuséet i Göteborg vägrar skriva under ett avtal från USA som förbjuder användning av bidragspengar för mångfald, jämställdhet och inkludering.
  • Den amerikanska ambassaden har bidragit med cirka 500 000 kronor till en utställning där designers från urfolk i USA och Kanada deltar.
  • Efter att muséets jurister granskat tilläggsavtalet tackade muséet nej till de återstående bidragsmedlen, cirka 100 000 kronor.
:up:

Jag tror det var lite det som avsågs med kommentaren om att Gaza bör ha en egen tråd (finns det inte en sådan redan?) - att det som händer där är så viktigt och inte med hemskt, så det överskuggar Trumps politik i övrigt för dem som vill diskutera kring andra aspekter vid den....
Jag tycker det vore synd, tror en sådan tråd skulle nog tyna bort och att det är bättre att det ämnet är kvar här, det hindrar inte andra från att ta upp annat. Men Trump och mellanöstern är högst aktuellt och tråden skall inte bara handla om att posta rolig satir om Trump.

https://www.cbsnews.com/news/china-boeing-orders-halt-to-jet-deliveries-bloomberg-trump-tariffs/

Kina ger sig inte.... Där har man ju också en väldigt "effektiv" ledare som verkar kunna göra precis vad han vill, i ännu större grad än Trump.....? Så jag håller nog en knapp på att de kommer vinna detta handelskriget, om det nu blir någon "vinnare"....
Det tror jag också. Trumps-administration är rena farsen, Trump kommer på saker på kvällen innan han lägger sig som sen beslutas om nästa dag för att dras tillbaka dagen efter när de inser konsekvenserna av beslutet.

Jag har hört på div ställen att vansinnet med tullarna är dels en del i att få in pengar så att skatten kan minska. Vilket inte kommer gynna de med de lägsta lönerna om det överhuvudtaget kommer fungera. Och dels att det skulle vara en väg att få ner dollarn, devalvera den så det i nästa steg ökar exporten. På den vägen skulle nästa steg vara att Trump tar sig an den gigantiska statsskulden och försöker hota sig till att den avskrivs. Är det här ens möjligt rent teoretiskt utan att hela världsekonomin brakar ihop och är det möjligt med någon som Trump vid rodret. Är han så planerande bakom alla märkliga utspel? Du brukar ha många källor och tankar så vad tänker du om detta.
Historiskt sett, hörde jag nyss (extremt osäker källa kort sagt, så någon annan här vet säkert mer), att tydligen har märkligt nog vanligen republikanerna ökat stadsskulden och demokraterna minskat den. Även om tydligen "alla" tror att det är precis tvärtom i val. Så tänker att det kanske är osannolikt att han griper sig an den. (i alla fall med positiv effekt)

Om Zelensky och den här kalabaliken vid pressträffen i Ovala rummet får jag nu intrycket från Zelensky att han inte var beredd att skriva på avtalet med de villkoren som gällde.

Historiskt sett, hörde jag nyss (extremt osäker källa kort sagt, så någon annan här vet säkert mer), att tydligen har märkligt nog vanligen republikanerna ökat stadsskulden och demokraterna minskat den. Även om tydligen "alla" tror att det är precis tvärtom i val. Så tänker att det kanske är osannolikt att han griper sig an den. (i alla fall med positiv effekt)
Här finns en sammanställning, verkar vara ganska lika mellan dem och rep presidenter.

https://www.investopedia.com/us-debt-by-president-dollar-and-percentage-7371225

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 781
Senast: Jeffery
·
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 098
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka