Jag tror att jag förstår vad du menar. Att detta har visat på att det finns möjligheter till att armbåga sig fram till "lösningar" (bemärk citat tecknen!) på de problem man anser sig se bara man vill. Problemet är väl att man kan tycka att dessa sätt att armbåga sig fram hade varit listigt om det hade varit en demokrat eller vem än man anser sig tycka vara bra, men att situationen med Trump visar hur snabbt det kan straffa sig när det blir någon som inte har samma goda grundtankar.
De flesta presidenter eller makthavare har inte haft mycket mera än "heder" för att hålla sig på mattan och till demokratin. Det är tydligt nu att heder inte räcker, det behövs lagar. Oavsett om Biden hade kunnat utnyttja något kryphål för att sätta stopp på något, så är detta kryphål inte värt för risken att någon som Trump utnyttjar det.
Kanske lite svammel nedan...
Samtidigt så kan jag inte låta bli att tänka på historien och många ledare som fick fatta hastiga beslut under krig, som kan diskuteras vara bra eller dåliga. Under många krig så utlyses det undantagstillstånd, dessa leder till att det inte blir några val när det är krig, det är ju för att det behövs något stabilt men samtidigt är det ju något odemokratiskt egentligen.
Men samtidigt kan man inte säga att tex Churchill eller Zelensky etc är några som tillfört negativt till länderna de styrt/styr i. De fattade/fattar beslut som behövdes där och då. Så ... uppenbarligen behövs dessa kryphål? Men hur ser man samtidigt till att dessa kryphål inte nyttjas av "fel" personer?
Just nu så är det väl rättssystemet som ska se till detta, men nackdelen är väl att de är ganska tandlösa just där och då i krisen då de som har makten har oftast även makten över polisen etc.