Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Trump fick ju direkt till ett eldupphör på Gaza t.o.m. innan han tillträdde och det fanns förhoppningar om en mera gynnsam utveckling i regionen, jag hoppades det åtminstone och hade det funnits erfarna och vettiga personer runt Trump som kunnat balansera hans infall hade det kanske kunnat bli så.

Nu hoppas man närmast på att det blir ett totalt kaos av allt och att det ur det sen kan växa fram något mera sansat.
Det finns mycket erfarna personer runt Trump - bland andra. Vettiga? Nja. Flera av dem har en speciell agenda som inte är gynnsam för andra än dem själva, Trumps närmaste krets och kanske i någon mån och ur vissa aspekter USA, men inte för resten av världen.

Vilka tänker du främst på?
Susie Wiles och Marco Rubio, exempelvis. Inte heller Stephen Miller är oerfaren, fast han har helt vidriga åsikter och i allmänhet verkar vara en rätt föraktlig person. Jag tror inte att problemet, eller vad man ska säga, är att personalen i allmänhet är inkompetent och oerfaren, även om det defintivt finns såna exempel också (och kanske framför allt fel personer på fel plats).

De där människorna kan verkligen show.

Jag tänker det musk gör är väl att migrera gamla COBOL-system. De systemen har väl varit problematiska länge, decennier, för många företag, länder, av större slag. Data behandlas förhoppningsvis som data och inte som personliga uppgifter. Kan ha skapa en ai som migrerar mer automatiskt är det väldigt lukrativt och ger mervärde för kunden, usa, i lägre energiutgifter och enklare, modernare systemunderhåll som dagens ungdomar vill arbeta inom.

Det Trump gör är att han inför moms för produkter producerade utanför usa. Usa har ingen moms idag och inte heller fortsättningsvis på inomlandet producerade varor. I Sverige har vi som mest 25% moms på produkter producerade inom eller utom landet och alla tjänster producerande inom landet. Sverige har ju skillnad på moms. sTrump gör allting så konstigt bara eller också har jag helt fel.

Allt som skickas, inkl människor, kostar väldigt mycket på miljön.
Oavsett vad för IT-system som man vill ska byta plattform, så behöver man alltid undersöka VAD man egentligen vill att IT-systemet ska göra, och hur IT-systemet ska fungera i samband med de processer de ska stödja.

Det kan inte en AI som ska försöka översätta kod göra. Det krävs det människor till att veta och bestämma det, och det är delvis politiska frågor som ingår.

Att "moderna" system skulle vara mer energieffektiva än äldre system stämmer inte generellt sett. Det beror på hur deär byggda, så det kan finnas både och.
Det som däremot är väldigt tydligt, är att AI användning är fruktansvärt energikrävande.

Sedan så har Musk sparkat 100.00 tals federala medarbetare, och lagt ner en lång rad funktioner inom den federala staten, förutom USAID, så har brandbekämpning, katastrofhjälp inom USA, och en massa program inom utbildning och finansiering av utbildning lagts ner.

Ja, Trump gör saker på ett väldigt konstigt sätt, och verkar inte ha läst ens en gymnasiekurs om ekonomi.

Trump-administationen har med all tydlighet visat att de föraktar Europa, och inte är att räkna med som partner, ÄNDÅ är de på europeiska länder som planerar för mer lokal vapenhandel att de minsann måste köpa amerikanskt. Som en kontrollerande partner som gör slut vid upprepade tillfällen men ändå förväntar sig fullständig lojalitet.

https://www.aol.com/news/us-officials-object-european-push-050404686.html
Det där är nog ett exempel på hur besluten kommer till som infall som sedan prompt skall exekveras för att visa handlingskraft utan att man tänkt igenom ordentligt vilka konsekvenser de får.

Säga vad man vill om hans administration men tråkig är den inte :)

Susie Wiles och Marco Rubio, exempelvis. Inte heller Stephen Miller är oerfaren, fast han har helt vidriga åsikter och i allmänhet verkar vara en rätt föraktlig person. Jag tror inte att problemet, eller vad man ska säga, är att personalen i allmänhet är inkompetent och oerfaren, även om det defintivt finns såna exempel också (och kanske framför allt fel personer på fel plats).
Det har du självklart rätt i, det är inte helt rätt uttryckt att säga att samtliga enskilda är oerfarna, det jag menade var mer att administrationen sköts slarvigt och ogenomtänkt och det i sig är en form inkompetens och baseras nog delvis på oerfarenhet fast kanske mest på ovettighet.

Jag tror även att Teslas styrelse och aktieägare inte är glada över att Musk har fått aktien att rasa över hela världen. Och att den här gången så finns det andra aktörer som står på rad för att fylla EV efterfrågan.
Som dessutom är snyggare än Teslers :D

https://edition.cnn.com/2025/04/03/business/trump-tariffs-uninhabited-islands-intl-hnk/index.html

The British Indian Ocean Territory faces a 10% tariff. It’s populated only by about 3,000 British and American military personnel and contractors at the Diego Garcia airbase. The CIA Factbook lists its major export as fish, but it’s unclear who does the fishing (or who buys it).

The Marshall Islands, a group of 34 atolls and islands in the North Pacific, is home to 82,000 people and a key American military installation, the US Army Garrison Kwajalein, which helps in ballistic missile testing and tracking.

Washington is responsible for the defense of the Marshall Islands under a Compact of Free Association. The CIA says it has exports of about $130 million a year, though the US is not listed as a top destination. Those now face 10% tariffs if coming to the US.

Trump har infört tariffs på amerikanska militärbaser, liksom öar utan andra invånare än pingviner och öar utan ens pingviner

1743692743243.webp

Trump fick ju direkt till ett eldupphör på Gaza t.o.m. innan han tillträdde och det fanns förhoppningar om en mera gynnsam utveckling i regionen, jag hoppades det åtminstone och hade det funnits erfarna och vettiga personer runt Trump som kunnat balansera hans infall hade det kanske kunnat bli så.

Nu hoppas man närmast på att det blir ett totalt kaos av allt och att det ur det sen kan växa fram något mera sansat.
Tbh så tror jag att det är tack vare folk utan "rätt" erfarenhet som Trump tog in, som gjorde att det blev möjligt med ett eldupphör. Men i takt med dreven som gick mot dem, så började det låta lite mer som det brukar. Och nu berör jag inte ens Trumps förda politik och tillhörande intentioner, utan mer fenomenet att inte använda sig av samma gamla experter som haft roller för både republikaner och demokrater.

Även gisslansfamiljerna har varit mer nöjda med Trump, men sett flera konstatera att han helt enkelt verkar ha tappat intresset för dem.

Jag vet inte vilka som var emot tidigare men Rand Paul, Susan Collins, Lisa Murkowski och Mitch McConnell röstade igenom en resolution tillsammans med demokraterna avseende de kanadensiska tullarna.
Det är de jag tänkte på :) och de är väl de i senaten som ibland går emot Trump.

Donald Trump planerar att sparka flera högt uppsatta tjänstemän i landets nationella säkerhetsråd, uppger källor för AP.
Anledningen ska vara att personerna inte anses tillräckligt lojala med presidentens ”Make America Great Again”-kampanj.
Beskedet kommer efter att Trump haft ett möte med den högerradikala konspirationsteoretikern Laura Loomer, där hon ska ha uppmanat presidenten att göra sig av med medarbetarna.
Säkerhetsrådets talesperson Brian Hughes har avböjt att kommentera uppgifterna.

Jag är mer bekymrad över att Presidentadministrationen helt har missat ett område som har ett extremt handelsöverskott mot USA, där man faktiskt skulle kunna jämna ut handeln om man nu bemödade sig att räkna fram var tariffnivån nu skulle hamna på.

Jag talar förståss om Nordpolen, där Jultomten vistas.
Som ett brev på posten kom så den här bilden:

«Narnia is a very nasty country, they have been very, very unfair to America»

Trump-Tariffs.webp

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 785
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 099
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka