Donald Trumps andra presidentperiod (2)

https://edition.cnn.com/2025/04/03/business/trump-tariffs-uninhabited-islands-intl-hnk/index.html

Trump har infört tariffs på amerikanska militärbaser, liksom öar utan andra invånare än pingviner och öar utan ens pingviner

Visa bifogad fil 164958
Jag är mest nyfiken på hur Trump kom fram till lämpliga strafftullar åt pingvinerna. De ska ju vara rättvisa.

Och det vore kul att se ekvationen hur han kom fram till rätt strafftull för Europa.

Vad är det hämndtullar för egentligen :confused:
På vilket sätt har EU skörtat upp USA :confused:
Och varför är EU patetiskt :confused:
Nötterna på andra sidan pölen anser att de räddat Europa i två världskrig, att EU bildats för att snylta på USA och om resten av världen svarar med tullar mot USA kommer tRump att höja tullarna ännu mer, likaså om Kanada och EU börjar handla med varandra och inte USA + de är upprörda för att Europa rustar och inte vill köpa vapen och teknik från USA. :meh:

Nötterna på andra sidan pölen anser att de räddat Europa i två världskrig, att EU bildats för att snylta på USA och om resten av världen svarar med tullar mot USA kommer tRump att höja tullarna ännu mer, likaså om Kanada och EU börjar handla med varandra och inte USA + de är upprörda för att Europa rustar och inte vill köpa vapen och teknik från USA. :meh:
EU bildades väl ursprungligen för att minska konflikterna i Europa och därigenom öka chansen till fred och välstånd
Det är ju raka motsatsen eller :confused:

Vilka rövhål.

Jag landar mer och mer i att det kommer sluta i kaos, USA har stor betydelse i världen, ekonomiskt och militärt men Trump-administrationen överskattar den betydelsen och ledande inom administrationen här har inte den politiska kompetensen och erfarenheten de skulle behöva.
Jag såg idag ett par citat från Kanadas nya prime minister, Mark Carney (som jag gillat vad jag har sett hittills) som har varit governor för Bank of England och Kanada som fick mig plötsligt att börja undra över "stormakten i världen".

"If United States no longer wants to lead, Canada will."

Det fick mig att börja fundera lite.

Han är uppenbarligen ekonomiskt kunnig och jag såg en intervju med honom på the Daily show som jag gillade.

https://edition.cnn.com/2025/04/03/business/trump-tariffs-uninhabited-islands-intl-hnk/index.html

Trump har infört tariffs på amerikanska militärbaser, liksom öar utan andra invånare än pingviner och öar utan ens pingviner

Visa bifogad fil 164958
Har läst en teori att de tog med dessa mindre ställen (som egentligen tillhör andra länder) pga de baserade sin lista på topp listan över internet domäner.
Alltså ... de kunde inte ens skriva en lista över länder korrekt!

DN publicerade uträkningen som de använt för att räkna ut hur höga tariffer varje *land* ska betala. Nämligen handelsöverskottet (mot USA delat på totala exporten till USA. För att få en procentsats som de sedan halverat). *länder* med inget överskott eller helt enkelt ingen export till USA har blivit belagda med en baslinje på 10%. Därav att obebodda öar får en tariff

DN publicerade uträkningen som de använt för att räkna ut hur höga tariffer varje *land* ska betala. Nämligen handelsöverskottet (mot USA delat på totala exporten till USA. För att få en procentsats som de sedan halverat). *länder* med inget överskott eller helt enkelt ingen export till USA har blivit belagda med en baslinje på 10%. Därav att obebodda öar får en tariff
Ah, du hann före mig gällande tariffs.

Men jag tror att det ligger något i det där med att de använde en lista över internet domäner.

Trumpen har ju dock förklarat att detta är bra! Bästa du sett! Det finns ingen som förstår ekonomi bättre än han!

Helt ärligt har han gått ut med att det är bra och att marknaden kommer att rusa.
Mycket ska man höra innan öronen trillar av...

Har läst en teori att de tog med dessa mindre ställen (som egentligen tillhör andra länder) pga de baserade sin lista på topp listan över internet domäner.
Alltså ... de kunde inte ens skriva en lista över länder korrekt!

Jag anser att det där BlueBird-inlägget är fruktansvärt elakt och inkorrekt... jag har träffat många stenar som är betydligt intelligentare än Trumps administration :D

/geologen

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 785
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 099
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka