Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Jag sorterade om i en gammal pensionsförsäkring igår och tog bort allt som hade med USA att göra, men det är inte så lätt som man kan tro. Saknade alternativet ”Globalfond (excluding US)”. Eller borde det istället numer ingå i hållbarhetskriterierna?
Den saknade jag också "Globalfond (excluding US)". Har sänkt usainehavet en hel del sen tidigare, men det är långtifrån borta. Jag har lagt europafonder, nån pacific version+ emerging markets.
.

Igår la Bernie Sanders fram ett förslag till omröstning om att blockera delar av vapentillförseln till Israel, ungefär samma förslag som han lade fram i november förra året. Trots att Trumps kommentarer om att göra Gaza till hans Riviera (oaktat hur oseriösa de var) inspirerat ledarskiktet i Israel att vara öppna med att de planerar för etnisk rensning och att de nu återgått till dagliga krigsbrott, så var det FÄRRE demokrater som röstade för Sanders förslag den här gången. :( Bara 15 stycken stöttade delar av förslaget - förra gången var det 19. En guldstjärna till nyvalda senatorn Andy Kim som röstade för dock.

Mest besviken är jag på Jon Ossoff som stod för ett så jäkla bra tal förra gången. Samtidigt så är jag medveten om att hans röster i november har lett till att han attackerats något enormt av pro-israeliska lobbygrupper, och han står inför ett svårt omval nästa år. Inte för att det är opopulärt för väljare att rösta för att blockera vapen, men tex. AIPAC är inte blyga inför att lägga enorma summor på att attackera kandidater de inte gillar, och rentav finansiera motståndare.

Den saknade jag också "Globalfond (excluding US)". Har sänkt usainehavet en hel del sen tidigare, men det är långtifrån borta. Jag har lagt europafonder, nån pacific version+ emerging markets.
.
En kollega fråga idag när vi pratade om det hur jag kunde vara så säker på att det skulle utvecklas bättre utan USA-innehåll i den lilla pensionens placering. Dock verkade jag inte vara första person som velat ha en sådan fond enligt kollegans Googling, en av de mer efterfrågade saknade fonderna de senaste månaderna.

Inte ett dugg säker på något utfall eller ens analytiskt motiverat, men vill inte vara del av det mer än nödvändigt, oavsett personligt ekonomiskt utfall.

En kollega fråga idag när vi pratade om det hur jag kunde vara så säker på att det skulle utvecklas bättre utan USA-innehåll i den lilla pensionens placering. Dock verkade jag inte vara första person som velat ha en sådan fond enligt kollegans Googling, en av de mer efterfrågade saknade fonderna de senaste månaderna.

Inte ett dugg säker på något utfall eller ens analytiskt motiverat, men vill inte vara del av det mer än nödvändigt, oavsett personligt ekonomiskt utfall.
Det går inte att veta, jag vill mest bara undvika att satsa så mycket på Trumps märkliga beteende. Övriga världen påverkas i stor utsträckning också. Vi får väl se, det kan gå lite hur som.

Jag befinner mig i Florida just nu. Åt frukost på en sån där typisk frukostrestaurang med fullt av folk, ffa pensionärer norrifrån. Runt väggarna satt fyra eller fem tv-skärmar …. samtliga visade Fox News. Ingenstans ett ljud om det som pågår i världen med Trumps tullar och hela karusellen. Inte ett ord! Däremot en hel del om Harris och Biden och hur hemska de är/var. Nyhetssändningarna nämner inte ett ljud om det som händer. Undrar vad som händer när (om?) folk som bara tittar på Fox News, och de är måååånga, inser att de förts bakom ljuset? Undanhållits fakta? Blivit lurade?!

Jag befinner mig i Florida just nu. Åt frukost på en sån där typisk frukostrestaurang med fullt av folk, ffa pensionärer norrifrån. Runt väggarna satt fyra eller fem tv-skärmar …. samtliga visade Fox News. Ingenstans ett ljud om det som pågår i världen med Trumps tullar och hela karusellen. Inte ett ord! Däremot en hel del om Harris och Biden och hur hemska de är/var. Nyhetssändningarna nämner inte ett ljud om det som händer. Undrar vad som händer när (om?) folk som bara tittar på Fox News, och de är måååånga, inser att de förts bakom ljuset? Undanhållits fakta? Blivit lurade?!
Jag har sett klipp från Fox där tullarna nämns, men det är väl förmodligen pyttelite (om det inte är en positiv spin på det). Men det är väl rätt talande för hur det varit i rätt många år, och därför det ens varit möjligt för Trump att komma tillbaka efter åtalen etc. för hans väljare tror att de var partipolitiskt motiverade.

Pratar de inte ens om nedgången på börserna på Fox News? Inga ekonomi nyheter alls?

Samma taktik som Ryssland alltid kört. Mata befolkningen med den info som gynnar presidenten. Same same liksom, men det är ju inget nytt under solen det heller tyvärr. Bara det att vi uppmärksammar det mer nu eftersom Trump genomför saker på sitt bulldozer-sätt, dvs som att driva ett amerikanskt företag + lite kändis-narcissism på det :meh:
Tidigare har det varit mer subtilt.

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 781
Senast: Jeffery
·
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 098
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka