Dömma ut? Kot -hovledsinflammation +fång

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 297
C

caroline_star

Hej..
Min häst har haft en massa problem sedan jag köpte henne. Det började med att hon hade en stort hålvägg, o sedan så utvecklades detta till kotledsinflammation. Hon belastade sina framben helt olika pga detta. Sedan så utvecklade hon hovledsinflammation oxå :( Efter ca 3 mån fram och tillbaka till vet så konstaterar de att hon har haft fång en gång i tiden. Ddaaa.. Kunde de inte ha kommit på detta lite tidigare. De röntgade hennes hovar o fann att hennes hovben hade roterat lite :cry: Häromdan så var jag hos vet igen, o då var hon mkt bättre. Vi röntgade om henne o fann då pålagringar på skelettet på höger fram. Det var vid hovbenet. Veterinären sa till mig att vi får se om hon blir bra till sommarn. Hon kanske aldrig blir bra igen. Nu så står hon i sin sjukhage och har det jättetråkigt, jag kan inte gå ut o leda henne längre för hon exploderar bara. Hon har verkligen inget bra hästliv.

Vad hade ni gjort i denna situation? Försökt att få henne utdömd eller kämpa på med henne. Det finns ju en liten möjlighet till att hon blir frisk igen.

mvh carooo:crazy:

Sv: Dömma ut? Kot -hovledsinflammation +fång

Usch så tråkigt!
Har tyvärr inget konkret råd till dig, men sitter själv i en sits med en sjuk häst som inte har det särskilt roligt just nu, men som kanske kan bli bättre.

Ibland önskar man att någon kunde klampa in och ta ett beslut åt en. Jag hade tagit ett allvarligt snack med veterinären för att försöka utröna hur stor chans din häst har att bli tillräckligt återställd.

Jag skulle ge det en chans då till sommaren. Om prognoserna fortfarande inte är goda då så skulle jag döma ut/ta bort den.

usch vad tråkigt!

hur du ska göra kan du bara själv bestämma, men man önskar att ngn gjorde det åt en...

satt själv med en sjuk häst... kotledsinflammation i alla 4, som sedan efter x antal behandlingar gick ner till 1 ben... som tyvärr aldrig blev riktigt bra, han hade förslitningar på gaffelbanden pga av veka kotor bak..

jag kämpade på med min häst i ca1,5år, även fast vet efter 4:e klinikbesöket bad mej tänka om, o sa att han aldrig skulle bli en "tävlingshäst".... o visst fanns det ljusa stunder... som dagarna när han inte visade hälta lr ngt mindre hälta....,

men såhär med facit i hand så önskar jag nog att jag hade tagit beslutet tidigare, men jag ville ju så gärna...han var ju bara 7år o hade varit min sen han va bäbis... o på ett sätt ångrar jag mej inte, eftersom jag gjorde ALLT, men på ett sätt så gör jag det ändå... för som han mådde sista månaden... det var inget kul alls...

jag säger som föregående... ta en riktigt snack med din vet o hör vad dom har att säga...
om jag råkar ut för ngt liknande igen så komemr jag att lyssna mer på vet än jag gjorde den här gången.....
fast visst.... jag kommer alltid hålla fast vid att jag tycker att hästar döms ut för fort i vissa fall o att dom förtjänar 1 chans till... men kanske inte 10 chanser, när man innerst inne vet.... :(

men ge det till sommaren.. det hade jag absolut gjort, så får du se sen....

aa, jag pratade med vet om detta, fast inte just då att dömma ut henne. Jag vill knappt höra åt detta ordet. Fast det e ju det att hon inte har ngt bra liv just nu. Hon ser så sorgsen ut där hon står i sin hage, inte alls den goa hästen som hon alltid har vart innan. Det känns lite som om att min vet har gett upp hoppet ang henne. de har kallt henne för mysterihästen ända sedan hon kom dit för första gången. de har inte vetat riktigt vad de ska göra med henne å så..

mvh carooo:cry:

jag vet.... man tycker att dom är helt dumma i huvudet som ens yttrar ordet döma ut..
kommer ihåg första gången dom sa det till mej. jag ville slå kärringen på käften... det var ju faktikst MIN häst hon pratade om... antar att det är en normal reaktion..

står hon stilla i sin sjukhage??
min pålle skulle åxå stå i sjukhage, men var så ledesn o for runt att jag släppte ut han m sin ena kompis, då blev allt mkt lugnare o han blev gladare... o det var helt okej för min vet.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 104
Senast: bettysmatte
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 731
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka