JeennI

Trådstartare
insåg igår att min häst är sjukt dominant , hon försöker helatiden bestämma allt när vi rider å hanteringen , och igår va hn så pigg så vi longserade henne efter ridnigen. vi va tre stycken å hon vägrade å acceptera nån som ledare , de gick lite bättre för mig än dom andra men tror de beror på att vi är sånna "vänner"

nån som har erfarenhet av detta ?
hur gör man för att visa så tydligt att jag bestämmer?

Sv: Dominant

jag har oxå lite samma problem med min häst, han är nh tränad och han lyssnar när han själv vill :crazy:, han är den som är raghögst i hagen oxå, och han blev sent kastererad så han har det väl lite i sig att det är han som är den dominanta...
Han är ju hur snäll som helst och sådär när man borstar pysslar, men när man går med han förösker han gå förbi mm...

va gjorde hon i longeringen då?
på vilket sätt försöker hon bestämma?

de bästa sättet o va en trygg bra ledare är att vara koncekvent och tydlig med allting och se till så de inte blir några missförstånd.

va gjorde hon i longeringen då?
på vilket sätt försöker hon bestämma?.
jag bad henne trava å de ville hon inte så hon släpade benen ( hon har ett jätte bra steg) å såna grejor hon vägrade å stanna å komma till oss.

de bästa sättet o va en trygg bra ledare är att vara koncekvent och tydlig med allting och se till så de inte blir några missförstånd.

jag är väldigt konsekvent, men hon öär van å få bestämma så hon testar mig hela tiden. sen vägrar hon ha nån anan på ryggen en mig hon blir jätte arg :confused:

jag menar att hon gjorde de för att jag bad henne å trava å hon inte ville , så hon släpade benen , hon vägrar att lyssna på vad hon blir tillsagd.

Det låter som brist på erfarenhet- som hon märker.
Varför var ni 3 st?

den kanske är sjuk. Tempade ni o kollade slemhinnor o ben?

Tycker också att det låter som en erfarenhetsbrist.

Att hon inte gör som du säger har ju inget med dominans att göra.
Kan du inte be någon erfaren om hjälp?

QUOTE=JeennI;10363578]insåg igår att min häst är sjukt dominant , hon försöker helatiden bestämma allt när vi rider å hanteringen , och igår va hn så pigg så vi longserade henne efter ridnigen. vi va tre stycken å hon vägrade å acceptera nån som ledare , de gick lite bättre för mig än dom andra men tror de beror på att vi är sånna "vänner"

nån som har erfarenhet av detta ?
hur gör man för att visa så tydligt att jag bestämmer?[/QUOTE]

träna ledarskap....

En häst testar alltid sina gränser! Här verkar det brist i disciplin, konsekvens och regler. Du måste visa tydligare att du bestämmer! Visst några gånger måste man bli riktigt arg. Kolla om hon inte har ont eller är dålig! Har hon blivit longerad tidigare? En häst som aldrig har blivit longerad, vill ofta springa till mitten, då måste man vara flera och en måste leda den ute på volten.

Jag tycker att det verkar som om hästen inte riktigt förstår vad den ska göra. Om du inte är van vid att longera själv är det nog bästa att ta hjälp av ngn som kan visa dig.
Att man måste vara flera st för att lära en häst att bli longerad håller jag inte med om.

Ta hjälp av en NH-tränare. Att själv försöka ta ledarskapet över en häst via longering om man inte är helt hemma i sitt och hästens språk kan sluta illa. Väldigt illa! Det är inte heller bara ridning och "NH-longering" som ger männsiskan ledarskap utan det är all samvaro med hästen. "Man kan inte träna ledarskap varje torsdag kl 19!" Något min fd. NH-tränare sa på vår första kurs...

Att hästen t.ex. inte stannar när ni säger till henne behöver inte bero på att hon skall trotsa utan det kan likaväl bero på människans kroppshållning och placering i förhållande till hästen. Hästen kanske inte förstår dig helt enkelt. Att hon inte kom in i mitten till er kan oxå bero på att hon inte förstod, och ni kanske var arga/frustrerade när det inte fungerade? Vilket flyktdjur vill gå fram till nån som är arg? Ilska och frustration är inte en egenskap som ledarhästar innehar, varvid andra hästar inte tar en arg människa som trygg ledare.

En häst som inte kan lita på/känner trygghet i sin människa tar själv ledarskapet eftersom det är det tryggaste för hästen. Hästens största uppgift i livet är att överleva antingen själv ta vara på sig eller lita på en stabil klok ledare. Om inte din häst känner dig som en trygg ledare så måste du lägga om hela din hästhållning. Rannsaka dig själv utifrån hur hästar tänker, ta gärna hjälp av tränare för att få koll på din egen kropp i förhållande till hästen.

Kom ihåg att hästar aldrig är "dumma", de kan inte vara beräknande eller planerande- de bara Är. De agerar utifrån vad som händer runtomkring dem. Din häst är dominant över dig för att du inte visat dig vara en för henne värdig ledare. (därmed inte sagt att du är en dålig hästägare! Jag menar alltså inget elakt med det! :) )

hon är van och bli longerad, vi va 3 st för attt jag ville vara säker på att de inte va jag som gjorde fel , en av dom som va med han håller på med nh och är jätte duktig , men de går bättre å bättre nu iaf :)

jag bad henne trava å de ville hon inte så hon släpade benen ( hon har ett jätte bra steg) å såna grejor hon vägrade å stanna å komma till oss.
jag är väldigt konsekvent, men hon öär van å få bestämma så hon testar mig hela tiden. sen vägrar hon ha nån anan på ryggen en mig hon blir jätte arg :confused:

Ursäkta men jag tycker inte det låter dominant. Som många andra säger att det låter mer som okunskap.
Jag har ett dominant sto och hon sparkar, slickar öronen och attackerar när man longerar henne om hon inte tycker att man är ledare. Jag är det nu, men låter jag någon annan ta linan börjar hon igen. Även i annan hantering visar hon tydligt att hon är dominant.

Så er häst verkar mer lat eller sjuk.

sjuk vet vi att hon inte är vetrinäeren va ute för ett tag sedan å kollade henne , hin gör så som din gjör i ridnig slänger med huvet öronen slickade å sparkar med benen ,
oerfarenhet tror jag inte de är faktist , hon har fått bestämma över sin gamla ägare i sex år.
å jag har aldrig haft detta problemet förr.

Svaret finns i det du själv skriver här "Jag bad henne trava å de ville hon inte".

Ville inte? Det är väl du som bestämmer? Så om du säger till henne att trava och hon inte gör det, så får du ta till vad som behövs för att hon SKA trava. Longerspö t.ex.

"Hon är van att få bestämma"

Lösningen är så otroligt enkel. Se till att du bestämmer!
Det är aldrig frågan om "hon vill" eller inte. Du bestämmer.
Hästar levar i nuet, dvs hur saker och ting var förut är en sak, vad som händer i dag är det relevanta. Så stryk tankarna på att hon tidigare var van att bestämma. Bestäm att fr.o.m. nu så är det du som bestämmer.

Ordet vänner, existerar egentligen bara hos oss människor.
Hästar respekterar varandra. (Där ordet respektera är positivt)
De ser upp till den som är högre i rang och gör som den vill och flyttar sig undan.
De som är lägre i rang än dem själva, struntar den i vad de "säger" och går gärna rakt på dem, dvs flyttar på dem.

Fundera på var du står i rangorden med din häst?

Jag skulle vilja sammanfatta det hela som att du har en bortskämd häst som gör som den vill, när den har lust. Och har den inte lust, så struntar den i det. Så du behöver bygga ledarskap.
Dessutom har du ett sto... de kräver ofta mer tydlighet, mer ledarskap för att inte bli riktigt bitchiga.

Mitt tips är att ta hjälp av någon duktig hästmänniska. Lycka till!

tycker de bara låter som en lat häst som inte gör mer än den absolut måste.
man måste kräva trav så fort man ger kommandot, hästen ska inte sega sej ett varv innan den börjar trava..är de trav så är de trav.

Senast ändrad av en moderator:

Svaret finns i det du själv skriver här
Ville inte? Det är väl du som bestämmer? Så om du säger till henne att trava och hon inte gör det, så får du ta till vad som behövs för att hon SKA trava. Longerspö t.ex. !

Jag änvänder spö alltid. jag fick hene altså att trava tillslut brukar inge ge mig förens jag får min vilja egenom, inte i någontingen

Lösningen är så otroligt enkel. Se till att du bestämmer!
Det är aldrig frågan om "hon vill" eller inte. Du bestämmer.
Hästar levar i nuet, dvs hur saker och ting var förut är en sak, vad som händer i dag är det relevanta. Så stryk tankarna på att hon tidigare var van att bestämma. Bestäm att fr.o.m. nu så är det du som bestämmer.

jag har sagt de länge hon funkar inte så alls hon blir idiot tillslut och jag är trött på att åka av de är långt ner , men vi insåg idag att de är mkt bättre nu de är iaf jag som bestämmer men hon tästar fortfarande hela tiden

Jag skulle vilja sammanfatta det hela som att du har en bortskämd häst som gör som den vill, när den har lust. Och har den inte lust, så struntar den i det. Så du behöver bygga ledarskap.
Dessutom har du ett sto... de kräver ofta mer tydlighet, mer ledarskap för att inte bli riktigt bitchiga.

Mitt tips är att ta hjälp av någon duktig hästmänniska. Lycka till!

jag har använt mig av tre olika sorters duktiga häst människor en med nh kunskap han ansåg att jag får jobba från marken så de gjorde jag , sen tästade han å de ända han hade å säga efteråt var bara att du har en lång väg kvar.

den andra är en "tant" som hållt på med hästar i 40 år både problem hästar unghästar å lungna trygga , hn sa att är de nån som kan klara av henne är de du. hon vägrade sätta sig på henne (skadade ryggen för ett tag sen så ville inte att de ska bli värre)

den tredje är en tjej som tävlar både dressyr och hoppnig har själv en het häst hon vågade rida henne idag , å hon sa de att hon är inte lätt men de kommer att gå.

så vi insåg iaf att jag bestämmer nu men jag har mkt arbete framför mig så jag har använt erfarna personer hon står hos folk som är uppväxta med hästar men hn blir bättre å bättre har ju inte haft henne jätte länge.

Vore jag du så skulle jag backa lite och börja om eller repetera från start. Dvs, jag skulle ta ut hästen på gårdsplan och börja med basic ledarövningar. Start stopp och back på ditt komando.

Var säker på att du fokuserar på hästen och att hästen fokuserar på dig. (jag föredrar därför att göra detta utan åskådare då jag lätt tappar koncentration på mitt ledarskap och hästen.)

Fortsätt därifrån med små steg frammåt, så fort du känner att hästen börjar ta för sig för mycket så backa och börja om.

(naturligtvis så är du även ledare över hästen när den är i hagen, i stallet, när du ger mat osv.)

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 945
Senast: Sar
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar