Sv: Dominant
jag bad henne trava å de ville hon inte så hon släpade benen ( hon har ett jätte bra steg) å såna grejor hon vägrade å stanna å komma till oss.
jag är väldigt konsekvent, men hon öär van å få bestämma så hon testar mig hela tiden. sen vägrar hon ha nån anan på ryggen en mig hon blir jätte arg
Svaret finns i det du själv skriver här "Jag bad henne trava å de ville hon inte".
Ville inte? Det är väl du som bestämmer? Så om du säger till henne att trava och hon inte gör det, så får du ta till vad som behövs för att hon SKA trava. Longerspö t.ex.
"Hon är van att få bestämma"
Lösningen är så otroligt enkel. Se till att du bestämmer!
Det är aldrig frågan om "hon vill" eller inte. Du bestämmer.
Hästar levar i nuet, dvs hur saker och ting var förut är en sak, vad som händer i dag är det relevanta. Så stryk tankarna på att hon tidigare var van att bestämma. Bestäm att fr.o.m. nu så är det du som bestämmer.
Ordet vänner, existerar egentligen bara hos oss människor.
Hästar respekterar varandra. (Där ordet respektera är positivt)
De ser upp till den som är högre i rang och gör som den vill och flyttar sig undan.
De som är lägre i rang än dem själva, struntar den i vad de "säger" och går gärna rakt på dem, dvs flyttar på dem.
Fundera på var du står i rangorden med din häst?
Jag skulle vilja sammanfatta det hela som att du har en bortskämd häst som gör som den vill, när den har lust. Och har den inte lust, så struntar den i det. Så du behöver bygga ledarskap.
Dessutom har du ett sto... de kräver ofta mer tydlighet, mer ledarskap för att inte bli riktigt bitchiga.
Mitt tips är att ta hjälp av någon duktig hästmänniska. Lycka till!