Dominant unghingst

T

tashinajess

Har tidigare skrivit om min unghingst, att han var väldigt dominant och under sommaren på hingstbetet blev han inte lugnare av utan snarare tvärtom han styrde med järnhand över alla de andra hingstarna.

Sedan blev han bättre då min tvååring kom hem från betet han har verkligen vuxit på sig under sommaren och var en given ledare i hagen när han kom hem. Då lugnande min lilla hingst lite då han inte fick vara nummer ett i flocken längre!

Nu har han tyvärr sakta men säkert börjat ta över kommandot igen både i hagen över de två tvååringarna (trots att dom är äldre och större) och i alla hantering.

Gör man saker han gillar såsom står och borstar och kelar är han hur stabil som helst, men så fort det skall göras något han inte "vill" då säger han ifrån, och tar helt enkelt över.
(han är väl utbildad för sin ålder, tömkörd, longerad, sadel , tränsvan)

Det skall sägas att jag är inte orutinerad när det gäller hantering av unga hästar och hingstar, (det är därför jag inser att detta verkligen är ett problem och att det snabbt kommer att växa)

Han vet exakt hur han ska göra och har nu börjat med nya trick för at "komma åt" mig. Tex om man leder honom kan han stanna upp plötsligt för att sedan hoppa fram och slå ut mot mig med bakbena för att nå i mig (har haft jätte tur han har aldrig träffat, men det har varit cm ifrån).

Han ställer sig ofta förstenad, rör sig inte för att sedan variera med att backa eller springa runt mig, ger man honom lite lina, slår han ut eller reser sig (mot mig) . han tränger mig, många olika variationer men summan är att hästen håller på att ta över och är dominat över mig.

Jag tar ofta hjälp med honom för att han inte ska ha chansen att "ta över" vi har provat olika sätt när vi har försökt att reda ut om det är för att han är spänd, rädd, osäker, dum, odresserad det finns många olika orsaker och säkert är det delvis en kombination.

Men denna häst håller på att bli farlig. Det ska även sägas att han är likadan oberoende på vem som handskas med honom.

Som ni förstår så tas tips gärna emot:crazy:

Självklart har jag funderat på att skära ut honom, men det agerandet han har nu tror jag inte kommer att försvinna även om vissa saker kan tillskrivas att han är ung hingst. Det mesta sitter nog i hans psyke.

Som sista sak så skall det sägas att detta är nog den snyggaste och mest talangfulla häst jag någonsin haft, så det känns som om han är värd en hel del jobb, även om han just nu inte alls är rolig!:devil:

Sv: Dominant unghingst

Ingen som verkar kunna hjälpa dig:confused:inte jag heller, har ingen hingsterfarenhet.
Du kanske kan fråga på "avel "istället, där finns kanske hingsterfarna.

Eller om du har nån hingsthållare i närheten

Jag har själv hingstar, men aldrig varit med om det du berättar. Har en kompis därimot som hade en sådan liten rackare, men det slutade med att hon var tvungen att kastrera honom:crazy: men nu så är han mkt lugnare:smirk:

Katarina Torstensson från öland är mkt duktig, du kanske kan ta kontakt med henne

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=5&placid_text=5&id=3853

Senast ändrad av en moderator:

jag har haft hand om lite unghingsatr samt unghöästar.
hur känner du dig när du hanterar han blir du stressad rädd eller osäker.
asså rädd för att han ska smälla till dig eller så,så att du går spänd hela tiden.
nu vet jag ju in tre om det är så.men då kan han jun känna av det och göra så o känna sig överlägsen.

men andvänder du hingstbett och kedja när du hanterar han???
han kan inte hålkla på så här han kan ju bli riktigt farlig,elkler om du vet nån som är bra på att hantera hingsatr i närheten

Låter lite farligt, du har väl hjälm när du hanterar och att du helst aldrig är ensam.

Sen gäller det ju att läsa, och vara snabbare än han. Du skriver tex att han är trevlig när du kelar med homom. Det kanske helt enkelt inte är en häst man kelar med. Du får liksom ändra din relation mot honom.
Lite: "Jag säger hur det ska vara, och du gör som jag säger, ögonblickligen."
Så han aldrig får utrymme till egna alternativ, så du inte ber snällt utan helt enkelt säger till.
Helt förhandlinglöst från din sida.

Flytta på honom, ofta, tillåt inte att han funderar en stund huruvida han ska lyda dig att gå frammåt när han tex står still.
Han ska gå frammåt direkt. Han ska stanna direkt. Han ska flytta sig direkt.
Sen, sluta kela med honom, ni har inte den relationen, däremot är det helt ok. att vara kompisar. Men du bestämmer.

KASTRERA!!! Det är oftast betydligt lättare att uppfostra en valack än en bråkig hingst...

Hej! Ser att du har problem med din unghingst, vad är han för ras? Eftersom storleken är av betydelse för "hur" farlig han är... Jag har stor erfarenhet av hingstar i olika åldrar, samt har arbetat med tillridning av sk. problemhästar under flera år. Min avelshingst (då 5år gammal) köpte jag i feb -06 och då hade han en hel del olater såsom bitande, vända rumpan till och hota i boxen mm. som berodde på bristande ledarskap och respekt för människan. Dels var han enormt strykrädd och det gick knappt att höja rösten till honom utan att han satte sig ner. Vilket naturligtvis gjorde saken svårare. Jag arbetade intensivt med att trygga ett stabilt ledarskap och efter ca 2 mån var det en annan häst. Idag är han lugnet och vänligheten själv, han skulle aldrig komma på tanken att bita eller hota någon människa överhuvudtaget. Om du vill får du gärna kontakta mig personligen så kan vi se om jag kan hjälpa dig och din häst till ett bra samarbete. Mina kontaktuppgifter finns på vår hemsida: www.pucciniox.se Mvh Linda

KASTRERA!!! Det är oftast betydligt lättare att uppfostra en valack än en bråkig hingst...

kastrera tror jag nog hade varit det bästa åsså-

Jag vet om att han har lagt sig till med mycket "fasoner" därför försöker jag hela tiden vara steget före honom, jag är inte rädd när jag hanterar honom utan bestämd men försiktig.

Däremot har jag insett att om jag inte hittar något annat sätt att komma till rätta med detta snart kommer han att bli riktigt farlig.

Det jag gjort är att jag dragit ner på hanteringen, kräver bara väldigt lite av honom, men då kräver jag att han varje gång ska sköta sig till 100 %. Bara ut och intag kräver en del eftersom han gärna försöker komma bakom och stanna springa runt eller backa, hela tiden ifråga sätta ledarskapet.
Accepterar man ibland att han håller på så kan man ju aldrig komma till rätta med problemen.

Så numera är det noll tolerans på alla små olater, ingenting accepteras :cool:

När du säger att jag inte ska kela med honom..

Det är ju en snäll och trevlig häst på gången när han står uppställd eller i boxen eller i hagen är han trevlig och gosig utan att gå på mig.

Jag vill ju bibehålla en god kontakt med hästen så att jag inte bara är häxan som kräver och bestraffar.

Jag tror att man kan vara kelig men endå vara ledaren.
Anlednignen att jag hör lite här är för att jag känner att det blir kamp om ledarskapet mellan oss varje gång vi ska göra något som han inte gillar och på så vis har det inte blivit så roligt när vi varit ute.

Känns inte så kul när man har en unghäst och den får negativa upplevelser utav att vara ute och "arbeta" med dig.

helst vill jag att unghästen ska tycka att det är trevligt att lära sig nya saker och att man inte ska hamna i den sitsen då man krävt för mycket, så att upplevelsen blir negativ.

Just nu är jag mest inne på att låta honom få lite lugn och ro och vara väldigt nogrann i övrig hantering för att bibehålla ledarskapet.

Tex. igår gjorde vi något helt annat och testade gå in i spolspiltan och spola av benen, och det var inga problem.

Så vi får testa andra saker ett tag och vänta med detta som blivit ett jätte moment, sedan får man nog börja om lite och ev. ta med bästisen första gångerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar