Dominant sto

willy

Trådstartare
I hagen har vi ett sto, som är högt i rang.
Jag har bekymmer med henne när jag ska ämta in någon annan häst. Hon förljer efter, är sur och försöker mota tillbaka den häst jag ska ta ut:mad:
Schasar jag på henne så viker hon undan lite men är sur. Hon kommer tillbaka och fortsätter att vara otrevlig.
Det är inga problem att ta in stoet.

Har ni tips om hur jag ska hantera detta?
Det blir obehagligt och ibland farligt.

Sv: Dominant sto

I hagen har vi ett sto, som är högt i rang.
Jag har bekymmer med henne när jag ska ämta in någon annan häst. Hon förljer efter, är sur och försöker mota tillbaka den häst jag ska ta ut:mad:
Schasar jag på henne så viker hon undan lite men är sur. Hon kommer tillbaka och fortsätter att vara otrevlig.
Det är inga problem att ta in stoet.

Har ni tips om hur jag ska hantera detta?
Det blir obehagligt och ibland farligt.

Schasa bort ordentligt skulle jag göra. Ha med ett extra grimskaft, en för att ta min häst med och en för att schasa med. Och BORT med henne, bort bort BORT, hon ska inte vara där och därmed basta. Hon lär sig efter några gånger.

Om du känner dig osäker om henne, typ är rädd för att hon är en sort som kanske kunde vända sig om och sparkas eller gör något annat aggressivt om man ger sig på henne, prata först med ägaren och förklara problemet och fråga hur ägaren skulle göra för att få undan henne.

Ja, jag känner mig osäker på henne. Hon är dominant i sitt sätt.
Ägaren är bra att ha o göra med:) men hon har inte problem eftersom hon tar in sin häst och inte hamnar i denna situation.
Hästen är helt ok att hantera i övrigt. Bara lös i hagen är hon en :devil: ibland. Och det är när inte hon själv ska in, utan någon i "hennes" flock.

Vi hade en halvblodsvalack som var lika dan. Han gick tillsammans med våra ponnyer. Mycket obehagligt och farligt! Men jag satte skräck i honom. På vägen ut ur hagen stod två stora träd. Där gömde jag mig bakom med en långpisk. Sedan gick döttrarna och hämtade sina ponnyer och mycket riktigt kom han springande och skulle ha tillbaka "sina" kompisar. Då hoppade jag fram med ett vrål och vevade med pisken. Han blev ju skiträdd och vände på klacken och sprang därifrån. Detta upprepade vi två gånger sedan vågade han inte följa efter när vi hämtade ponnyerna. Du har kanske inte som kan hjälpa dig, men kanske någon kan göra det några gånger.
Hur beter hon sig i stallet och när man hanterar henne i vanliga fall? Denna valack var dominant och otrevlig även i stallet. Men där såg jag också till att sätta honom på plats. Han fick faktiskt räfsan i huvudet en gång när han attakerade min dotter (9 år) i stallet. Som tur var så stod jag sidan om med räfsan och smällde till honom. Det kunde gått riktigt illa. Jag var sedan väldigt noga med att han skulle flytta sig när jag kom var han än var, i stallgången, i boxen o s v, alltså jag dominerade honom. T ex fick han inte sin mat förrän han gick några steg bakåt i boxen och stod och väntade tills jag stängt boxdörren. De första gångerna tog jag med en pisk och petade undan honom med. (obs jag slog honom inte! det var bara den gången med räfsan). Det blev bättre i alla fall med mig. Mina barn höll jag borta från honom. Tyvärr hade han en ägare som inte förstod hur farlig han kunde vara med sitt starka psyke, utan lät honom hållas. Så se om du kan dominera henne även utanför hagen så att hon ser att det är du som kommer i hagen och att du "får" ta hästar ur hennes flock.

Kanske du kan be ägaren ta in en annan häst och passa på att fostra sig egen då. Om ägaren som du skriver är bra att ha och göra med så kan detta vara ett alternativ. Och så får hon fostra sin egen häst. Det kanske hon tycker är bra.:idea:

Stoet är dominant men hon är som sagt helt ok att hantera i övrigt.
Ägaren är noga med att stoet vet sin plats på samma sätt som du beskriver, genom att hon får flytta på sig, gå undan o vänta på mat osv. Så hanterar vi andra henne också, och det funkar bra.

Jag får väl be någon att följa med mig och hjälpa mig schasa.
Det bästa är nog som du skriver Goldi att be ägaren gå med några gånger.:idea:

Jag sitter/satt i samma sits som du! Min ponny gick med en blodingmärr .. min ponny är äldre (14) och blodingen (4). Ägaren till blodingen fick för sig att "leka" med sin häst i hagen .. vilket innebär att hon smackade på hästen ordentligt, kastade med grimskaft/pinnar mot henne osv för att få henne att busa.

Skulle jag gå och hämta min ponny i hagen, kom alltid blodingen fram till en, jag brydde mig inte utan gick till min ponny som var underlägsen blodingen - vilket resulterade i att ponnyn gick ifrån mig. När jag fick tag i ponnyn, kunde blodingen komma i 300 knyck och jaga bort ponnyn. Hon kunde få för sig att hon skulle "leka" med oss och sparka bakut och kicka mot en osv. Vilket jag är helt hundra kommer ifrån ägarens "lek" ..

För att få bort blodingen, schasade jag iväg henne, men aktade mig för benen hennes. Tog grimskaftet och vevade mot henne. Ibland kunde jag leda bort henne eller backa henne.

Nu går min ponny med en ny häst, en 2 årig kallblodsmärr, som är fruktansvärt matelak. Dock så gå det faktiskt mycket bra att dom två äter ur samma hög. Men rätt var det är så flyger ett ben rakt ut. Första gången jag skulle ta in ponnyn tog jag med mig mat då min ponny är svårfångad ibland, skulle jag inteha gjort. Det resulterade i att kallblodsmärren kom trippande mot mig och skulle ha mat, hon gav sig inte. Så jag la benen på ryggen och hoppade ut ur hagen, märren kom efter mig. Har haft tur nu varje gång jag ska ta in min ponny, så har hon alltid kommit fram till mig. Och kallblodsmärren har jag inte brytt mig i, hon är inte likadan som blodingen, så länge jag inte har mat med mig.

Ja, visst är det obehagligt när en annan häst försöker mota/jaga tillbaka hästen man vill leda ut från hagen. Speciellt om hästen man leder är lägre i rang och lite rädd:eek:
Det är det som jag tycker är svårt. Stoet surar inte mot mig utan mot hästen jag leder och den reagerar. Det är svårare att schasa då tycker jag.

Ha ett spö eller rep att fösa bort henne med (om du är "lägre i rang"). Se alltid till att du är placerad mellan den häst du leder och det dominanta stoet.

Senast ändrad av en moderator:

Hade samma problem fast med en hingst i vintras. Det gick så långt att jag blev översprungen av två hästar o fick gå på kryckor i 2 veckor.

Det vi har gjort är att vifta bort med grimskaft som någon skrev. När vi viftar så SKA hästen backa eller flytta på sig. Det tar lite tid men nu är hingsten jättesnäll. Rör inte en fena när jag tar ut annan häst. Man får kämpa på och ha tålamod. Kom bara ihåg att vända dig om i tid och vifta så att stoet inte kommer för nära din häst och den blir sur. Det var det felet jag gjorde och det slutade inte allt för bra..

Lycka till :)

när du tar in din häst är du den som ska skydda den. Rangordningen upphör när människan kommer in i bilden.

ta med dig ett spö o be stallägaren att göra en sluss/ fyrkant vid grinden så inga olyckor händer.

Tack för bra tips! :bow:
Jag har pratat med ägaren som gärna hjälper till. Funderar på om det är det bästa, eftersom stoet respekterar henne bäst.
Jag och en tjej till ska i alla fall ner med ett dressyrspö (långt) idag när jag ska ta in pållen. Ska försöka att schasa bort själv och min kompis ska hjälpa mig vid grinden. Det finns en poäng att klara ta in själv utan att vata två tycker jag.

hjälper inget vidare om någon annan skall schasa bort märren, det är du som måste sätta dig i respekt hos henne. longerpisk eller dressyrspö brukar hjälpa. ta konflikten när den kommer: om hon laddar upp och börjar mopsa sig redan innan du är framme hos din häst tar du och skrämmer bort henne rejält direkt och igga henne sen. kanske behöver du göra det ett par gånger. om hon istället börjat tråka dig när du satt grimma på din häst och börjat leda den så ser du till att ha spöt redo för attack när hon provocerar. aldrig vika undan utan på henne innan hon hinner komma tillräckligt nära. de fattar jäkligt kvickt faktiskt. känner ingen häst som inte har respekt för pisken...longerpisk tillåter dig att svara upp utan att hon hinner komma så nära.

Vet inte hur de andra menar med Longerpisk, att man bara ska vifta eller faktiskt smälla till hästen.
Jag skulle själv vara noga med att inte nudda hästen, då jag personligen tycker det är fel att använda pisken på sådant sätt. Att få stot i respekt måste inte innebära att du piskar konstant mot henne. Bara en liten anvisning någon gång ibland då du känner att hon kommer alldeles för nära.

Oj det låter som min surtant!! nu går det bra då hon inte får hö, men hon är en riktig :devil: då man kommer med hö i famnen. Ända hon har respekt för är faktiskt krattan! hon är inte att lita på lös i hagen....

Skulle jag använda spö skulle jag enbart dra till det ordentligt i backen framför mig. Skulle Aldrig nudda hästen med det! :)

Inte slår jag min häst nån gång med spö/kratta. Det räcker att ha den i handen och vifta då hon försöker komma åt höet.

Jag hade mitt sto med en rent av livsfarligt sto förut, hon brydde sig inte alls om det stod någon mellan om hon hade en sådan dag. Vaktade också gärna grinden om det var så, varken spö eller annat fungerade på henne utan hon blev nästan bara värre då. Det slutade alltid med att vi tog in henne samtidigt som vårt sto, allt för att undvika skador hos oss själva.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar