Dominant häst

R

Rebelette_Isa

Hej,
vet inte vart jag ska vända mig men känner att jag behöver hjälp...
Eftersom det inte är min häst, utan en släktings häst som jag tar hand om minst tre dar i veckan, kan jag ju inte dra dit en tränare hur som helst.

Det har alltid vart lite hon som bestämmer o mycket sker på hennes villkor. Jag har den senaste tiden testat NH om vi nu ska säga så. Iaf att hon ska gå undan för tryck o berömma rätt beteende. hon har svarat på det efter att man tryckt ett bra tag. Jag har alltid lättat så fort hon gjort minsta antydning o flytta, visst bara ett steg men ändå rätt riktning. Men idag passade det inte och hon skulle flytta på mig istället. så fort jag flytta undan henne( i stallgången) så flyttade hon tillbaka o vart riktigt arg. tillslut putte hon in mig i väggen o jag vart tvungen att daska till henne.Vilket jag vill undvika. hon blev bara värre o värre ju mer man "flytta" undan henne(svårt o bortsta om hon trycker en mot en vägg.) Hon har inte vart så illa innan precis.
Vad gör man i ett sånt läge om man vill ha den där vänskapen så vill man ju inte danska till henne hela tiden?

Hon är hanterbar alltså. kan vara riktigt mysig o allt. Men att flytta henne åt nått håll har alltid vart en liten "kamp".

vill gärna få lite råd... hon är så gott som sån här mot alla. allt ska ske på hennes villkor typ.

kanske blev lite rörigt men svårt o skriva det som tänks i huvet:)

Sv: Dominant häst

Fortsätt träna på!
"Träna" inte bara på banan, försätt henne i liknande situationer så att hon vet att det är du som bestämmer överallt.
I skogen runt träd, på stallplanen, mellan hagarna, i boxen, I gången.

Om ni står i gången, börja med att be henne att backa så att hon inte har någon chans att trycka upp dig i väggen. Sedan ber du henne att flytta sig åt sidorna. Hur pass känslig är hon?
Om du känner dig osäker så kan du ta ett längre spö att använda som en förlängd arm, ställ henne lite så att hon har lättare att flytta sig om hon känns ovillig.

Om det sker en liknande situation, att du står och borstar och hon vägrar flytta sig, ställ henne och lägg all din tyngd mot henne. ignorera bett och småsparkar. En rejäl spark - Säg åt henne, MEN BLI INTE ARG.

En ranghög häst (om vi nu ska gå in på ledarskap och rangordning..) blir aldrig arg och sparkar och biter, om den gör det så är den ingen bra ledare, det är endast en bråkstake som måste hävda sig. En ledare ska inte behöva hävda sig genom ilska. En bra ledare är lugn, tålmodig, bestäm, rättvis, ödmjuk och konsekvent. Blir du arg får du inte mer respekt av henne, du är inte värd den enligt henne. Visa bara att "Nej, nu flyttar vi på oss". Det är en bestämd order, men som du själv har skrivit, vid minsta lilla så ska hon vara världsbäst! Det ska vara kul! Det ska vara bra! Det ska vara skönt att vara hos dig!

Till en början kan det vara: Steg-beröm-steg-beröm.
Öka sedan till (t.ex.) : Steg,steg-beröm-steg,steg-beröm.

Tillslut så berömer du när hon har utfört det du vill att hon ska göra.

Tänk på att du måste vara konsekvent, En häst lär sig aldrig om samma kommando betyder olika saker varje dag. A måste förbli A.

Lycka till!

ps. Och som du vet, Ston är ston.. ;)

Edit : Vänskap och respekt är inget man kan "träna" fram, Det kommer när du visat att det är skönt att vara hos dig. När du har visat att "det är lugnt, jag har koll, slappna av du".

Och tänk inte att om hästen tar ett minsta lilla steg mot dig att den försöker "plocka poäng", hästar tänker inte så. Den tog ett steg, so what? Se istället helheten i situationen, gick hästen på dig? Flytta tillbaka den. Hade du sagt åt hästen att stå still? Flytta tillbaka den.
Stod ni i gången och borstade? Var det där steget verkligen en sådan fruktansvärd överträdelse?
Se till dig själv, hade du orkat stå blixtstill i 30 min?
(nu inkluderar jag inte sadling och tränsning, där ska hästen stå still)

Och försök inte att tänka "Ledarskap", tänk "partnerskap" fastän det är du som är vägvisaren.

Hur skulle du vilja att din chef/Lärare betedde sig mot dig?

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ett svar!

Ja hon tycker ju absolut inte att jag har koll, utan hon måste ha full koll hela tiden:) Ett tag då hon hade vart sjuk kunde hon faktiskt stå och halv sova när man borstade. Och det varade inte många veckor.

Hon är väldigt okänslig, det är det som gör det lite mer komplicerat. Man ska ju trycka i 4 grader först lätt o så mer o mer. Det är först när jag nästan lägger min tyngd som hon överväger att röra lite på rumpan.

Kan det bero på att hon inte har umgåtts med unghästar eller jämnåriga någon gång? Bara äldre hästar. Jag vet inte varför men får för mig att hon inte förstår riktigt:) Troligtvis är det väl jag som inte förstår kanske^^

Om hon sparkar,som du skrev som exempel, hur "säger jag åt henne" utan att daska till henne?

En ranghög häst (om vi nu ska gå in på ledarskap och rangordning..) blir aldrig arg och sparkar och biter, om den gör det så är den ingen bra ledare, det är endast en bråkstake som måste hävda sig. En ledare ska inte behöva hävda sig genom ilska. En bra ledare är lugn, tålmodig, bestäm, rättvis, ödmjuk och konsekvent. Blir du arg får du inte mer respekt av henne, du är inte värd den enligt henne. Visa bara att "Nej, nu flyttar vi på oss". Det är en bestämd order, men som du själv har skrivit, vid minsta lilla så ska hon vara världsbäst! Det ska vara kul! Det ska vara bra! Det ska vara skönt att vara hos dig!
Vilket skitsnack en ranghög häst har redan sagt ifrån med ett hugg eller en spark !!!!

När den talat om sin rang behöver den inte hela tiden visa att den andra pållen ska gå undan mer än veva med öronen och titta på pållen som ska flytta sig .

Tänk om man kan lära sig allt genom att läsa böcker :angel:

Mia

Ett litet tips är att hästar brukar kommunicera med små och väldigt snabba signaler - vi människor brukar kommunicera med stora och långsamma - man brukar oftast få betydligt mer respekt av hästarna om man "pratar riktigt" - vissa tycker automatiskt att mäniskor med långsamma signaler är lite "trögtänkta" och avfärdar dem automatiskt.

Hästar har dessutom betydligt bättre luktsinne än en hund, och känner därför din energi väldigt väl - sträck på dig - andas djupt och respektera dig själv - så tror jag hästen också kommer att respektera dig. Kom i håg att vara lugn och bestämd - inte nervös och aggressiv. Även de ranghögsta hästarna kan flytta sig för din blick - om dom känner att du vill ha mer plats.

Lycka till!

Jag tycker visst att du kan tuffa till dig lite - men försök att hålla känslorna utanför!! Ta inte allt hästen gör personligt.

Du står bäst till i mitten av hästen, om ni är i stallgången. Då når hon inte med spark eller bit. Jag föreslår att du låter bli att "öva" i stallgången eller i boxen. Att öva på att flytta för tryck görs bäst på ställen som man övar på, helst någonstans inhägnat, inte i stallgången eller i boxen. Där SKA sånt funka, och du ska förvänta dig det - då är det inte vettigt att pressa fram aggression hos hästen, aggression som man inte vill ha på just den platsen. Flytta alltså inte hästen i gången eller i boxen om du inte nödvändigtvis behöver platsen! Öva inte där för att du tycker det är skoj, hästen verkar inte tycka den "leken" är rolig. Om hon flyttar sig mot dig (hon övar på precis samma som du - att få sin människa att flytta undan för tryck), så gå närmare henne och pressa på så att hon flyttar sig tillbaka - men helt utan känsla i dig. Det ska vara självklart vem som flyttar vem, man måste vara modig här.

Min hade en period när han hatade att bli borstad runt virveln eller mellan bakbenen. Då tog han alltid först ett bestämt kliv fram och sen sparka han mot mig och bet samtidigt. I början klappa jag till honom under magen direkt efter sparken, mest så att det låter mycket, men helt utan ilska. Jag har bara följt med fram, närmat mig honom så att jag trycker min kropp mot honom så att han inte når, då har han varit tvungen att flytta sig för han tycker det känns jobbigt när jag lugnt men bestämt trycker på honom. Jag säger med min kropp: "jag står minsan här, du kan inte komma här och bete dig så - då ska jag ha din plats oxå förstår du" tänker jag ibland högt. Så när han flyttat sig från mig fortsätter jag att borsta som om inget hänt, trallar på och borstar lite till på hans hatställe, lite på ryggen, lite på rumpan, lite på hatstället avslutar alltså med ca 10 borsttag lite varstans. Han får tjura dom korta borsttagen - men inte bete sig illa. Sedan lämnar jag platsen öppen så att han får ställa sig tillbaka i mitten om han vill. Jag går och dricker ett glas vatten, eller pilla i ryktkorgen, bryr mig inte om hästen just då. Då flyttar han tillbaka till mitten utan att flytta på mig, han gillar inte att stå snett - och jag gillar inte att ha honom snett i gången heller. Man får ta lite i taget. Idag har han glömt att han hade ett hatställe. Men det kommer säkert tillbaka någon dag, som ett brev på posten :)

svar till Miaa

Jag var nog lite otydlig.

Vad jag menade med att en ranghög häst aldrig sparkar och biter var en en häst som kunde jämföras med en människa som skriker så fort hästen nafsar.

hoppas du förstår

Men, om man ser det hela ur en annan synvinkel så ska ju inte ledarhästen behöva säga ifrån med en spark, sä länge det inte handlar om en utmaning eller en bråkig unghäst?

Senast ändrad av en moderator:

Gör hästen likadant med sin ägare?

Ta ut ngn som kollar om du gör rätt. Troligen är det inte så o hästen "ruttnar".

T o m mina gudasnälla hästar skulle bli förbenade om man körde med dem o skulle tycka att jag var en dum:devil:
Ett pet o säg flytta dig o beröm. det ska då vara för att den behöver flytta sig- inte bara därför att du har lust.

När man rider ger man EN signal. Man behåller inte ett tryck för att släppa först efter att den har gjort rätt. likadant med tygeltag/ förhållningar.
Man gör samma från marken- signaler.

svar till Miaa

Jag var nog lite otydlig.

Vad jag menade med att en ranghög häst aldrig sparkar och biter var en en häst som kunde jämföras med en människa som skriker så fort hästen nafsar.

hoppas du förstår

Men, om man ser det hela ur en annan synvinkel så ska ju inte ledarhästen behöva säga ifrån med en spark, sä länge det inte handlar om en utmaning eller en bråkig unghäst?

Förut skrev du att en häst som sparkade och bet var en dålig ledare ,men nu om pålle säger till en uppnosig unghäst så är det okey ?

Mvh Mia

Senast ändrad:

Ditt mål ska vara att kunna kommunicera med den utan tryck alls. använd röst o/eller kroppspråk.

Vi som kan kommunicera med språket- BÖR använda det. Det funkar på ALLA djur.

Tack! lite olika svar men helt klart saker jag behöver tänka på!

Jag tror att eftersom vi som håller på med henne Vet att hon inte "viljat" flytta på sig, då man behöver platsen, får nån viss osäkerhet i kroppen som frågar om hon vill flytta på sig idag(hon gillar inte att stå mitt i gången. Gärna med rumpan mot en vägg) min släkting har samma "problem", de började för henne.

Sen måste hon nästan jämt ha full koll hela tiden, finns det nått sätt att få hennes uppmärksamhet? Eller kommer det med tiden om man håller sig lugn och säker? Man vill ju så gärna kunna gå mysiga promenader utan att hon springer på en.
Det är inte illa jämt men när det blir stora bakslag tappar man allt självförtroende, iaf jag.
Jag ska försöka se om det finns nån NH tränare eller nått i närheten iaf och köpa en bra bok. Tips på det?

"När man rider ger man EN signal. Man behåller inte ett tryck för att släppa först efter att den har gjort rätt. likadant med tygeltag/ förhållningar.
Man gör samma från marken- signaler." Menar du att man inte ska hålla ett jämt tryck, om man ska flytta rumpan tillexempel, utan flera gånger till reaktion?

Ja!
Ge den en chans att svara på signalen o upprepa istället.
Hästar tycker INTE om att bli petade på o STON har integritet- tar inte vad som helst.
Fråga Kyra. Hon påstår ju att man måste skicka in ansökan om att göra ngt med ston- i 3 ex:rofl:

Jag säger i kombination med det- Flytta dig! o kan sen flytta hästen med rösten på långt håll.

okej! man sitter ju faktiskt inte o nöter när man rider och hon är lite av ett pms sto kanske^^ kan ju testa o se vad hon tycker jag är tydligast med eller vad man ska säga:) Jag kan ärligt säga att jag inte kan "språket" men jag är mer än villig att lära mig :)

Beröm massor i början. Hon kommer då att börja lita på att du är en trevlig prick;). Funkar det på en gång- nöj dig! Traggla inte.
Ett sdnt sto gör allt för en:love:

Du kommer även att ha nytta av samarbetsviljan uppifrån ryggen- vad vill du? OK!

Okej! Har fått tillbaka lite hopp nu i alla fall! Efter att ha känt sig värdelös och vart påväg att ge upp efter en så stor motgång. Fortsätt gärna ge tips men nu har jag ideér hur jag kan göra tack vare er :)

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
898
Senast: snöflingor
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 482
Senast: Squie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka