Dominant ettåring

Poison-heart

Trådstartare
Jag har ägt min ettåring i knappt tre månader, och hon är snart 11 månader. Det är ett underbart trevligt sto, men har nu fått ett problem.

För en vecka sedan var jag och tränade lite markarbete med henne i paddocken, allt gick bra fram till att hon fick lite "busfnatt" och råkade hamna framför mig och sparka mig i magen. Jag blev chockad eftersom jag aldrig blivit sparkad av en häst förut.
När jag kommit hem från sjukhus och hela den baletten, och träffade min häst kände jag med en gång vilken otrolig respekt jag fått för henne. På gränsen till rädd, och det har jag aldrig tidigare varit för hästar. I hagen är hon trevlig och go, men när vi ska ut och gå är jag spänd och skraj för att få ännu en spark. Hon känner givetvis på sig att jag känner så och tar med ens övertaget. Idag "vaktade" hon nästan sin mat när jag kom nära, och det har hon aldrig gjort förut!
Är något desperat nu. Jag vet ju att jag måste vara bestämd osv. Men så fort jag säger till henne om hon kliar sig mot mig, nafsar osv osv blir hon grinig och stretar emot.
Är otroligt tacksam för tips och råd! Tack på förhand.

Sv: Dominant ettåring

Sparken var troligtvis inte illa menat, men man måste vara uppmärksam med unghästar speciellt. Är du rädd för din häst ska du ta hjälp från nån annan annars kommer hon att ta över helt o hållet. det bästa är om du kan förtränga sparken i magen, för det var bara en olycka och inget uträknat från hennes sida, för nu när hon känner din rädsla så blir hon själv osäker och försöker ta över ledarrollen."Odrägliga" hästar får på moppo av mig, men jag ger dom aldrig tillfälle att utmana tillbaka för det är att utmana ödet i onödan. Ryt till och fortsätt med det du höll på med är mitt tips när hon försöker sura till sig.

Gör ingenting med henne förrän du känner dig trygg med henne. Börja med att umgås lite i hagen sen utökar du det.

Om du ryter i för att du är rädd för henne så märker hon det och tar inte tillrättavisningen på rätt sätt.

Du måste ta på dig att du var lite klantig o var på fel ställe när den slog. hästar gör så o inte av elakhet.

Var bara mer noga med att du inte hamnar bakom o ha hjälm på dig.

Sen behöver man inte drilla åringar mkt. gå ut några gånger o sen låter du den vara på betet. Titta till den bara.

Jag är mkt mer rädd för kor:angel: som sparkar

Det klart att jag inser att det var mitt fel.
Hon har tuffat till sig otroligt mycket sen hon kom! Jag är noga med att alltid ha hjälm.
Vissa dagar känns det som det enda rätta är att låta henne gå i hagen att strosa. Men samtidigt så måste jag träna inför premieringen, och det är när man ska trava med henne i hand som hon får spel och börjar stegra/bocka/sparka bakut.

Hej,
samma sak hände mig och min unghingst (då 1,5 år). Jag lyssnade inte på min första tanke om att inte gå fram till honom när han precis brallat av sig, men jag gjorde det och han som då inte brallat klart for rätt upp i luften och sparkade ut och träffade mig strax ovanför knäet.
Jag blev oxå rädd.
Men jag tog då bort alla krav om att göra saker med honom. Bara det nödvändiga, in och ut ur hage, pysslade med honom endast när han stod uppbunden i gången och gjorde öht inget som gav mig osäkerhetskänslor.
Det tog sin lilla tid men sen bleknade rädslan och nu är den väck.
Men lärdomen finns kvar.:grin:
Måste du på premiering?
Känns det inte bättre om ni blir polers först?

Om du nu absolut måste träna henne att trava vid hand så kan du väl ha en rejält lång lina och en lång pisk så att hon kan vara en bra bit ifrån dig när hon ska till att trava?
Min unghäst vart också sprallig och springig första gångerna han skulle kuta bredvid mig, fick en känsla av både bus och osäkerhet då, typ som att han inte var säker på att det var ok att springa. Jag lät honom bara bralla på, höll inte tillbaka, då lugnade han sig och jag fortsatte bara jogga med som om han inte gjort nått bus alls.

De är unga och man måste förstå att de kommer vara osäkra och sprattliga, se till att ha bra säkert avstånd bara så ska hon nog förstå snart.
Kan vara smart kanske att ha en vuxen häst att trava vid handen före, både som bromskloss och förebild.

Personligen skulle jag inte vilja kräva en massa markarbete av en så ung häst..

Hej!

Jag har jobbat med ett par hästar som varit väldigt "på". För mig är det viktigt att befinna mig vid rätt ställe och inte flytta med hästen. Den ska flytta sig runt mig, själv ska jag stå still. Att man flyttar sig med en unghäst är väldigt vanligt och man gör det omedvetet. Detta betyder att hästen tränar dig, flyttar på dig. Eller rättare sagt är det så hästen uppfattar det, så gör hästarna med varandra. Samtidigt så har jag inte fått vika undan märkbart när dom sprungit över mig eller ställt sig för att slå mot mig, bara tagit kontroll över situationen, direkt.

Mvh /Laura

Hejsan!
Tack för ditt svar. Jag har tränat och tränat med den här busan, och jag tycker det går bättre och bättre. Hon är väldigt duktig, och hennes busfnatt uppkommer alltmer sällan tack o lov!
Jag har till och med kunnat trava med henne vid hand, men jag vill inte anävnda spö igen eftersom det var när jag gjorde det som olyckan skedde.
Känns som vi börjar få en bra relation!

Tack för svaret! Jag vill inte gärna ha en lång lina eftersom det är när jag inte håller henne nära som hon sparkar bakut och har sig.
Jag kräver inte mcyket av henne tycker jag inte. Mina krav är simpla; Skritta lugnt bredvid mig, och kunna trava några steg samt stanna.

Hejsan!
Tack för ditt svar. Jag har tränat och tränat med den här busan, och jag tycker det går bättre och bättre. Hon är väldigt duktig, och hennes busfnatt uppkommer alltmer sällan tack o lov!
Jag har till och med kunnat trava med henne vid hand, men jag vill inte anävnda spö igen eftersom det var när jag gjorde det som olyckan skedde.
Känns som vi börjar få en bra relation!

Skönt att det går bättre!
Och glöm inte att det går upp och ner med hur saker funkar från dag till dag.:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur