Dömd pga yrke?

Men :D:D ... tror du att någon som fått sina statusmarkörer påpekade för sig någonsin sagt något annat? ”Ja jag har då köpt min villa i Långedrag för att bräcka alla andra” sa ingen människa någonsin.

Att en del bor i Långedrag och andra i Bergsjön beror inte på att de har olika personliga preferenser, även om hen i Långedrag ofta blygsamt framställer det så.

Du har ju själv flera saker som åtnjuter hög status. Du har ett av de mest prestigefyllda yrken vårt samhälle har, du har entusiastiskt skrivit om din nya blingade BMW-SUV (var det väl) och du startade en tråd när du ville bygga en Balibädd hemma vid poolen. Du kan liksom inte ställa dig utanför identitetsbygge och statusmarkörer då. Oavsett hur du själv ser det uppfattar andra att de här sakerna ger dig status.
Just blygsamheten. Bakom berget av statusmarkörer.
 
Att en del bor i Långedrag och andra i Bergsjön beror inte på att de har olika personliga preferenser, även om hen i Långedrag ofta blygsamt framställer det så.

Fast det där ställer jag mig emot. Jag tror absolut att identitetsbyggande och statusmarkörer är en del i vad vi alla sysslar med, om än i varierande grad från individ till individ. Men att hävda att alla som bor på en viss plats gör det på grund av statusmarkör och inte personliga preferenser är att dra det för långt anser jag. Nu vet jag inte så mycket om just Långedrag, men bor själv på en någorlunda "fin" adress men ärligt talat så bor jag här mestadels för att jag då blir granne med mitt ex, som har min hund på dagarna när jag jobbar och på så vis underlättar det min vardag enormt. Varför vårt kommande lägenhetsköp också kommer att vara i samma område. Annars längtar jag ut från stan lite och hade gärna köpt i närförort. Jag skulle tycka att det vore supertrist om folk ansåg att lägenhetsköpet är en statusmarkör.
 
Jag kunde inte bry mig mindre. Har han ett jobb han trivs med är jag också nöjd.

Liksom @Amha har jag dock fått höra en hel del om mina egna val. När jag jobbade som hästskötare/instruktör för funktionshindrade/instruktör fick jag ibland, "jaha..." och en sned blick, som om jag var något katten hade släpat in. Ibland klappande på huvudet med frågan om när jag skulle bli vuxen, börja plugga och skaffa mig ett jobb. Ibland ett "jaha, så du klappar lite på hästarna, vad gör du på riktigt då?" Då jag jobbade på en ridskola var det också många som utgick ifrån att jag menade att jag red där och frågade återigen vad jag jobbade med. Barn däremot fick ofta tindrande ögon :D Det här var mitt absoluta drömjobb och jag har universitetsutbildning inom området men den pratade jag aldrig om. Det var ingen idé för det ansågs i alldeles för många kretsar inte som en riktig utbildning att ha gått på SLU.

I övrigt stormtrivdes jag när jag jobbade som städerska som tonåring men också när jag jobbade hos en skomakare. Inga högstatusjobb det heller och lågavlönat men så roliga och fria! Jag känner mig själv och jag vet av erfarenhet att jag inte klarar ett jobb där jag måste sitta still och vara mycket inomhus. Jag måste få röra mig och vara ute mycket för att må bra. Tyvärr genererar inte sådana jobb några större inkomster men i valet mellan att älska jobbet och att varje dag jag jobbade var en bra dag och få låg lön eller att sitta inne och stilla med hög lön kunde jag inte göra något annat val. Jag hade gärna velat forska men vet att det där med att vara stilla inte är min grej. Fältstudier hade fungerat men inte allt det övriga.

Numera som förtidspensionär ses jag mest som parasit och ibland som lyxhustru, som om mina sambo försörjde mig. Jag ses faktiskt hellre som parasit än att folk utgår ifrån att han försörjer mig. Jag har fått många "åh så skönt att bara få gå hemma" och jag har erbjudit byte varenda gång. De tar det som gör att jag är förtidspensionär och jag jobbar. Vi kan byta på studs. Jag har varit sjukskriven/förtidspensionär sedan -01 och kommer nog aldrig kunna vänja mig vid det. Jag har iallafall inte gjort det än.
 
Det tycker jag är skitjobbigt. När folk frågar vad man jobbar med och sen femtioelva följdfrågor om varför man inte jobbar och hur man mår och varför och att man borde pröva det ena och det andra och bla bla bla... Det går alltid över till obekväma frågor om ens privatliv.
Ja precis! Jag kan ta att man frågar varför men sen räcker det. Alla följdfrågor och goda råd hit och dit från folk som verkligen inte har en aning om vad de pratar om, jag vill inte ha de. Låt mig bara vara förtidspensionär ifred. Lär känna mig istället för min pension liksom.
 
Jag skulle tycka att det vore supertrist om folk ansåg att lägenhetsköpet är en statusmarkör.

Jag tycker att det är en statusmarkör var man väljer att bo, sen kallar man det nog hellre för personlig preferens det låter rätt mycket trevligare.

Visst är det skillnad på Östermalm och Södermalm och givetvis en personlig preferens var man känner sig hemma, men statusmarkören finns där ändå.
 
Fast det där ställer jag mig emot. Jag tror absolut att identitetsbyggande och statusmarkörer är en del i vad vi alla sysslar med, om än i varierande grad från individ till individ. Men att hävda att alla som bor på en viss plats gör det på grund av statusmarkör och inte personliga preferenser är att dra det för långt anser jag. Nu vet jag inte så mycket om just Långedrag, men bor själv på en någorlunda "fin" adress men ärligt talat så bor jag här mestadels för att jag då blir granne med mitt ex, som har min hund på dagarna när jag jobbar och på så vis underlättar det min vardag enormt. Varför vårt kommande lägenhetsköp också kommer att vara i samma område. Annars längtar jag ut från stan lite och hade gärna köpt i närförort. Jag skulle tycka att det vore supertrist om folk ansåg att lägenhetsköpet är en statusmarkör.
Nu slumpar det sig ju påfallande ofta på såna där lyckosamma vis för en del av oss. Bara en sådan sak som att fin adress, expojkvän, preferenser och status slumpmässigt har råkat sammanfalla är ju helt fantastiskt. Snudd på mer än en kan vänta sig av slumpen, skulle jag säga.
 
Jag tycker att det är en statusmarkör var man väljer att bo, sen kallar man det nog hellre för personlig preferens det låter rätt mycket trevligare.

Visst är det skillnad på Östermalm och Södermalm och givetvis en personlig preferens var man känner sig hemma, men statusmarkören finns där ändå.

Menar du att det är en statusmarkör för samtliga då, som skaffar sig ett boende någonstans, eller enbart för personer som väljer att bosätta sig på vissa platser?
 
Diskussionen var väl mer av generell art - dvs jag dissar person pga den inte har några ambitioner för den har ditten eller datten jobb. Så min tanke är att man kan inte säga att nån saknar ambitioner just pga det yrke den har valt
Det är väl olämpligt öht att dissa personer på grund av bristande ambitioner. Man kan ju bara konstatera faktum - som med allt, så är det ju inte odelat positivt att vara ambitiös heller.
 
Menar du att det är en statusmarkör för samtliga då, som skaffar sig ett boende någonstans, eller enbart för personer som väljer att bosätta sig på vissa platser?

Tycker du inte att det finns en skillnad i Östermalm och Södermalm?
Midsommarkransen och Rågsved?

Eller tänker du att allt handlar om personliga preferenser.
 
Många har ganska begränsade möjligheter att välja boende med hänsyn till expojkvänners adresser eller andra drömmar.

Jo, alltså, det var en ärlig fråga. Du skrev att det är en statusmarkör var man väljer att bo och jag undrade om du menade att det gäller alla då eller enbart vissa. Så jag förstår inte riktigt svaret på min fråga. Menar du att det enbart är en statusmarkör om man kan har ekonomiska möjligheter att bosätta sig var man vill?
 
Tycker du inte att det finns en skillnad i Östermalm och Södermalm?
Midsommarkransen och Rågsved?

Eller tänker du att allt handlar om personliga preferenser.

Det finns många skillnader på områdena nu nämner, bland annat pris och social status. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så sysslar alla människor med identitetsbyggande och statusmarkörer i varierande grad och som ser olika ut för olika individer. Jag har aldrig sagt att allt enbart handlar om personliga preferenser. Det jag ställde mig emot var uttalandet att en boendeplats skulle vara vald enbart på grund som statusmarkör. Så är det säkert för vissa, men för de flesta är det nog en hel del praktikaliteter och andra preferenser som väger in. Sen att en fin adress är en statusmarkör ställer jag mig inte emot, men jag tror att drivkraften bakom att skaffa sagda boende kan se olika ut för olika personer och att det är en statusmarkör kan vara mer eller mindre betydelsefullt för folk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp