Dolda fel, vad gäller?

Sv: Dolda fel, vad gäller?

Är jag ensam om att tycka att det är en himmelsvid skillnad mellan att säljaren inte får känna till felet för att det ska anses vara "dolt" och att hans ovetskap inte gör att han med säkerhet går fri från ansvar? Om inte, kan inte någon annan vara så snäll och försöka förklara?

Jag försöker igen, säljarens vetskap om felet är helt irrelevant för felbedömningen som rätten gör. Det som är intressant är huruvida köparen upptäckte eller borde ha upptäckte felet vid en för objektet relevant undersökning.

"Det finns en hel del saker som inte ingår vid normal röntgen som kan klassas som dolda fel" säger du nu, så där kan du inte skriva, det beror helt på vad som står i avtalet, priset på hästen, vilken häst det rör sig om och vem köparen är.

Var vänlig visa lagstöd för det du säger mackan.

det har bland annat Lovisaleonora redan redogjort för i tråden. Inlägg nr 14.

du kan dessutom ringa till vilket försäkringsbolag som helst så förklarar de detsamma.

Om hästen gick igenom veterinärbes. så har du inte mkt att komma med.
Det kan då ha uppstått under den tiden som du trots allt ägde hästen.

Om hästen gick igenom veterinärbes. så har du inte mkt att komma med.
Det kan då ha uppstått under den tiden som du trots allt ägde hästen.

va?
alltså, hästen är inte halt nu.
han var halt innan, men detta handlar ju inte om skadad som var i våras kommit för att förra ägaren inte behandlade hästens skador.
det handlar om att hästen vart halt vid två tillfällen som förra ägaren inte talat om vid försäljningen

Som jag misstänkte, du har ingen aning. Visa lagstöd, predjudicerande domslut eller exempel i relevant litteratur och sluta gissa.

Nä, men nu har vi ju en tvättäkta jurist som kan kliva in på arenan och bena upp frågeställningarna.

Jag anar att vi har fler jurister med oss på tråden. ;)

Jag kan faktiskt inte ge ett säkert svar utan att göra en rättsutredning först. Ni har hamnat i ett rättsområde som inte är alldeles enkelt.

Jag gör gärna en utredning och lämnar ett svar. Om jag får betalt. :devil:

pff jag sitter i ett rum här med *räknar* 8 jurister och jag vet att dom ställer upp gratis.
skulle iof kunna ta och fråga dem.. men jag vet inte om jag vågar

Själv har jag slagit upp "Köpa och sälja häst - juridisk hjälpreda vid hästaffärer" av Erik Fock och Peter Adler.

Där är de överens om att ett dolt fel är ett fel som inte kunnat upptäckas vid veterinärbesiktning och som parterna inte tidigare vetat om men som förelegat vid riskens övergång.

Själv har jag slagit upp "Köpa och sälja häst - juridisk hjälpreda vid hästaffärer" av Erik Fock och Peter Adler.

Där är de överens om att ett dolt fel är ett fel som inte kunnat upptäckas vid veterinärbesiktning och som parterna inte tidigare vetat om men som förelegat vid riskens övergång.

Du kan lika gärna läsa i Aftonbladet. Det där är inte juridisk litteratur. *raljerar på skämt* :D

Jag försöker desperat hitta något skrivet i ämnet, konsument- och köplagen är inte så utförliga inom just detta området; dolda fel.

Det beror på att det är en term som kommer från fastighetsrätten.

Du bör läsa Norstedts Juridiks kommentar till köplagen.

nej nej, dom här håller ju på med precis allt.. jag sitter på M&A och "våran" jurist erbjöd sig att hjälpa mig med kontrakt o grejer när vi flyttade... min jurist kan allt :angel::D

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama