Dolda fel, vad gäller?

Sv: Dolda fel, vad gäller?

som jag trodde, men för mig spelar pengarna eg inte roll, men hon har lurat mig och gjort hästen illa.

hästen har inte kostat direkt mycket, vet kostnaderna har kostat dryga halva hästen.. betalade 25000 för han då och vi har efter det lagt ut 10000+ i vet kostnader

Med en så billig häst och typen av behandlingar ni utfört tror jag det är någonstans mellan svårt och omöjligt att få ut några pengar.

Ledinflammationer är ju som bekant den överlägset största behandlingsorsaken vid ägarbyte.

ja. du har säkert helt rätt. då kan jag väll bara göra så att jag tar och snackar med henne.

Mkt intressant länkt. Den innehåller en del väldigt tänkvärda saker om undersökningsplikt o veterinärbesiktning som går stick i stäv mot vad som brukar anföras här!
PL

Eh..

Nej det gör man INTE! Hästar är fortfarande varor i dagens samhälle.

Dolda fel är och kommer alltid att vara fel som vare sig säljare eller köpare vetat om vid försäljningen

Jo jag vet!

Men eftersom du verkar veta andra saker så kanske du kan framlägga dem här istället

Ja du, det är svårt att bevisa att något inte finns...

Dolda fel är någonting som man brukar tala om vid affärer där Jordabalken är aktuell.

Köparen får inte åberopa en fel som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.

Detta kallas för dolda fel. Fel som man alltså inte upptäckte och inte heller borde ha upptäckt vid en normal besiktning.

Jag skulle vilja hävda att det i den juridiska doktrinen inte finns något som heter dolda fel vid köp av lös egendom, det finns i alla fall inget i de flera hundra sidorna i ett antal böcker i ämnet jag har tillgång till här och nu. Däremot finns samma typ av fel, alltså fel som fanns vid riskens övergång men som köperen inte borde ha upptäckt vid en, för det aktuella objektet, normal besiktning. Men begreppet som ni hävdar finns existerar inte.

Men om vi nu säger att vi kallar felet för dolt (för diskussionens skull) undrar jag hur ni har tänkt er att det skulle fungera om de enda fel en köpare kan göra gällande är de fel som varken köparen eller säljaren känner till vid riskens övergång. Hur i hela friden ska man kunna bevisa att köparen inte känt till en skada? Det blir lika svårt som att jag i detta inlägg ska bevisa för Olgaklara att begreppet dolda fel inte används vid köp av lös egendom.

Olgaklara: Ditt citat från Nordea Rikes Lag måste jag tyvärr också passa på och klä av. Det som menas är att även om säljaren inte vetat om felet så kan han bli skadeståndsskyldig, inte att det är en förutsättning som du tycks tolka det hela.

Jag vill också, som vanligt, framföra att köparens undersökningsplikt varierar med varans beskaffenhet, med avtalsinnehållet och med sedvänjan i den aktuella branschen.

Som lite disclaimer kanske jag ska lägga till att jag inte läst all köprättslig litteratur som finns, långt i från, så ni får gärna visa att jag har fel. Begreppet används däremot gärna av till exempel försäkringsbolagen när det skall säljas försäkringar då det funkar bra som marknadsföringsterm. Jag hävdar däremot att du kommer bli utskrattad om du kommer till rätten och hävdar att felet på hästen var dolt.

Peter Lundin: Vilka saker brukar hävdas här som uppsatsen går stick i stäv med?

Köparens ovilkorliga undersökningsplikt samt att besktning måste beställas av köparen.
Konstigt att exjobbet blivit godkänt om det inte finns ngt som kan kallas dolt fel på lös egendom/häst. Dolda fel har talats om på häst i årtionden även rent veterinärt.
PL

Jag kapar tråden lite men ämnet är detsamma:

Jag har en vän som för fem månader sedan köpte en läromästare till sin dotter, priset var 75000 kr.

Min vän och hennes dotter har aldrig tidigare haft en så dyr häst och kanske att de borde ha friröntgat henne vid köpet men de gjorde inte detta. Säljaren är också uppfödare av hästen.

Hästen veterinärbesiktigades minst en gång (jag tror två - eftersom den vid första besiktningen fortfarande inte var ren efter en hovböld) och vid besiktningen blev hästen UA i allt.

Hästen har sen börjat uppträda nervöst vid ridning, klapprar med tänderna, så jag rådde dem att kontakta ET för att se om problemet var muskulärt. ET upptäcker att ena frambenet inte går att böja ihop helt och hållet - fattas 3-4 deci till armbågen och vid klinikbesök kort efter konstateras rejäla pålagringar i carpus, en av lederna är helt stel och påbörjan till pålagring finns även i andra benets carpus.

Förtvivlan är naturligtvis stor i båda lägren och jag vet nu inte vad de kommit överens om sedan jag pratade med dem sist, men det satte igång funderingar hos mig och nu har jag två frågor:

1. Kan ovanstående räknas som dolt fel? Eller hur långt måste man som köpare undersöka hästen innan köp? Bör man inte kunna lita på att veterinären skulle ha märkt att benet inte gick att böja korrekt och att den då skulle ha rekommenderat röntgen? Eller tar man för givet att köparen alltid ska kolla upp häst på klinik innan köp?

2. Om det nu räknas som dolt fel - vilka rättigheter har köpare och säljare? Alltså kan man/ska man bara lämna tillbaka hästen och få igen köpeskillingen?

/Camilla

Ja du bör kunna lita på att en vet upptäcker en sån sak vid ett böjprov. Stelheten kan dock komma fort även om processen har pågått ett bra tag. Ofta är det svårt att få röntgenveterinärer att skriva på hur gammal en förändring är.
PL

Peter: Det är helt rätt. Det finns en stor skillnad mellan
"skall" och "bör" som sällan får utrymme här i debatten. Allmänt kan sägas att man som köpare nog bör göra en rätt omfattande undersökning i förhållande till hästens värde för att vara på säkra sidan vid en rättslig prövning. Att det är ett krav är precis som du säger helt fel, det beror på en väldig massa olika förutsättningar kring affären.

Vem som beställer en veterinärbesiktningen har enligt mitt förmenande endast betydelse om man vill göra någon ansvarig för ett felaktigt utlåtande. Bevisvärdet i rätten förändras inte.

Jag har nu snabbt ögnat igenom uppsatsen, hon använder inte heller begreppet dolda fel, mer än när hon talar om försäkringar mot "dolda fel", det blir helt enkelt för jobbigt att hantera verkligheten i ett produktblad från ett försäkringsbolag så man väljer att kalla det för dolt fel.

Torgny Håstad kallar för övrigt detta för förborgade fel eller sk "dolda fel" i sin bibel på området, Köprätt, men snarast i nedlåtande termer som ett felaktigt sätt att beteckna företelsen.

Om du söker på dolt i uppsatsen hittar du mer.
PL

Ni får gärna kalla det för dolt, det beskriver ju felets art väl men det är inte det som är huvudpoängen i mitt resonemang. Det är att ett fel måste inte vara okänt för båda parter för att vara "dolt".

I stand corrected, TRn har använt det vid ett antal tillfällen.

Senast ändrad av en moderator:

Olgaklara: Ditt citat från Nordea Rikes Lag måste jag tyvärr också passa på och klä av. Det som menas är att även om säljaren inte vetat om felet så kan han bli skadeståndsskyldig, inte att det är en förutsättning som du tycks tolka det hela.

jag förstår faktiskt inte vad du menar med detta??? Jag skriver att denna häst inte skulle kunna lämnas tillbaka pga dolda fel eftersom säljaren vetet om felet.

jag har ingenstans skrivit att säljaren INTE skulle bli ansvarig för ett dolt fel!!

Och vi har själva drivit igenom förhandling om dolda fel på ett hus som vi fick rätt i!

Eller menade du något annat???

jag förstår faktiskt inte vad du menar med detta??? Jag skriver att denna häst inte skulle kunna lämnas tillbaka pga dolda fel eftersom säljaren vetet om felet.

jag har ingenstans skrivit att säljaren INTE skulle bli ansvarig för ett dolt fel!!

Och vi har själva drivit igenom förhandling om dolda fel på ett hus som vi fick rätt i!

Eller menade du något annat???

Men du, nu får du väl ta och ge dig!

Nedanstående är klippt ur ditt andra inlägg i tråden:

"Dolda fel är något som vare sig köparen eller säljaren känner till."

Samma sak står i inlägg nummer fem.

"Dolda fel är och kommer alltid att vara fel som vare sig säljare eller köpare vetat om vid försäljningen".

Men du, nu får du väl ta och ge dig!

Nedanstående är klippt ur ditt andra inlägg i tråden:

"Dolda fel är något som vare sig köparen eller säljaren känner till."

Samma sak står i inlägg nummer fem.

"Dolda fel är och kommer alltid att vara fel som vare sig säljare eller köpare vetat om vid försäljningen".

Varför retar du upp dig?? Jag vet faktiskt inte vad DU menar med det du riktar till mig!!!

Har jag fel angående dolda fel??? Varför kan man då försäkra sig för dolda fel och varför säger de advokater jag pratat med att dolda fel är just ett fel som vare sig köpare eller säljare borde vetat om??

Denna mening förstår jag inte?? Är det inte samma sak som jag skrivit??

Olgaklara, de av dina inlägg jag citerat tidigare i tråden innehåller de ord som för mig betyder att säljaren inte får känna till ett fel för att det ska vara det som ni kallar för dolt. Jag förstår helt enkelt inte vad du menar. Om du menar något annat, varför skriver du inte det?

Om du skriver att "varken säljare eller köpare får ha känt till felet" är det svårt att tolka på något annat sätt. Det som Nordea menar är att säljaren kan bli skadeståndskyldig trots att säljaren inte känt till felet i viss fall. Det behövs alltså inte kännedom från säljarens sida. I dina citat saknas alltså ett "behöver" för att det ska vara med verkligheten överensstämmande.

Som jag har sagt tidigare är dolda fel ett begrepp som vanligtvis används vid fast egendom. Och för din egen skull, blanda inte ihop fast och lös egendom. Det kan bli riktigt dyrt och jobbigt.

Vid lös egendom talar man om att felet ska vara ursprungligt (funnits vid riskens övergång) och att det inte har upptäckts eller borde ha upptäckts vid en för varan och avtalet normal undersökning. Det kallar du för dolda fel, vilket är helt ok för mig, även om jag personligen inte känner igen nomenklaturen.

Observera att undersökningsplikten dessutom är mycket starkt reducerad vid konsumentköp.

Jag menar så här:

Ett dolt fel är ett fel som vare sig köpare eller säljare vet om vid försäljningen och som inte visar sig vid en vanlig bes.

Säljaren kan bli ersättningsskyldig för detta fel trots att han inte kanske hade kännedom om felet.

Är det fel att skriva så???

Eller hur är det lättast att beskriva det med mer "normala" ord och inte facktermer!

Jag anser - efter att ha läst en hel del vad gäller just dolt fel på häst, hävda hästköpa etc - att Olgaklara har helt rätt i sin beskrivning.

En säljare är ansvarig för ett dolt fel. Dock är ett fel som är känt av säljaren inte dolt. Det är heller inte dolt om köparen känt till eller borde känt till felet efter att ha utövat sin undersökningsplikt.

Lovisaelonora_: Hur ska man kunna bevisa att säljaren inte känt till felet? I en civilrättslig tvist är det den som påstår något som har bevisbördan.

Olgaklara: Nu skriver du helt plötsligt att säljaren inte behövt känna till felet, det är ju inte alls samma sak som du tidigare sagt. Då har du sagt att det som gäller är att varken köparen eller säljaren får känna till felet för att det ska vara att anse som dolt. Inser du inte skillnaden?

Lovisaelonora_: Hur ska man kunna bevisa att säljaren inte känt till felet? I en civilrättslig tvist är det den som påstår något som har bevisbördan.

Olgaklara: Nu skriver du helt plötsligt att säljaren inte behövt känna till felet, det är ju inte alls samma sak som du tidigare sagt. Då har du sagt att det som gäller är att varken köparen eller säljaren får känna till felet för att det ska vara att anse som dolt. Inser du inte skillnaden?

Tyvärr gör jag inte det?? Jag tycker det är samma sak!

Ett dolt fel kan vara en sak som uppkommer vid tex en obduktion, för att hårddra.

Eller som med min ena häst (inte såld eller med i någon tvist) där upptäcktes broskskador som inte går att se på röntgen utan endast vid artroskopi

Det finns en hel del saker som inte ingår vid normal röntgen som kan klassas som dolda fel

alfa460:
du har fel, så skäll inte på Olgaklara som är helt korrekt i sin definition om vad som anses vara ett dolt fel.

du är dock inte ensam om att tro att dolt fel är det du trodde. många tror som du men det stämmer alltså inte.

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama