Dolda fel, vad gäller?

Sv: Dolda fel, vad gäller?

säger jag hörde du väll! tyvärr har han gått för dagen, annars hade jag frågat han.
iof hade det väll vart tråkigt för då hade ju popcorntråden dött ut

Men utan att begära en rättsutredning kan du väl slå upp KöpL om du inte har detta i huvudet och berätta om säljaren måste vara omedveten om felet så som Lovisaeleonora påstår.

Jag misstänker att det någonstans längs vägen uppfunnits en ny typ av fel (alltså en som KöpL inte särbehandlar) det är den typ av fel där varken köpare eller säljare känner till vid riskens övergång. Kanske en uppfinning från något obskyrt Internet forum eller från försäkringsbolagen? Dessa skulle då kallas för dolda fel.

Kan det till äventyrs vara så att alfa har rätt? Mystiken tätnar...

Som jag misstänkte, du har ingen aning. Visa lagstöd, predjudicerande domslut eller exempel i relevant litteratur och sluta gissa.

ursäkta men vadan denna otroligt otrevliga ton? du gapar och skäller på folk att de ska ge sig, men du har som sagt fel ang. definitionen dolt fel. det går bra att googla på dolt fel så hittar du flertalet källor bland annat en text från Agria försäkringsbolag.
annars går det som sagt att du plockar upp telefonen och frågar ditt försäkringsombud.

Åh fan är det så enkelt att vara jurist! Det finns bara ett problem, varken ett försäkringsbolag eller Google är en rättskälla.

Denna otrevliga ton kommer sig av att jag är övertrött på folk som tror att den juridiska metoden går ut på att läsa innantill och sen gissa vad texten betyder.

Dolt fel är som jag tidigare påpekat något som finns inom fastighetsrätten och inte inom köprätten, att det finns liknande feldefinitioner är en helt annan sak.

J
ag misstänker att det någonstans längs vägen uppfunnits en ny typ av fel (alltså en som KöpL inte särbehandlar) det är den typ av fel där varken köpare eller säljare känner till vid riskens övergång. Kanske en uppfinning från något obskyrt Internet forum eller från försäkringsbolagen? Dessa skulle då kallas för dolda fel.
Vad jag känner till så är det så. Sen tror jag att man hjde gränsen från 2 år till 3.

Jag är dock ingen säker källa, så jag aldrig har behövt häva ngt hästköp .

Åh fan är det så enkelt att vara jurist! Det finns bara ett problem, varken ett försäkringsbolag eller Google är en rättskälla.

Denna otrevliga ton kommer sig av att jag är övertrött på folk som tror att den juridiska metoden går ut på att läsa innantill och sen gissa vad texten betyder.

Dolt fel är som jag tidigare påpekat något som finns inom fastighetsrätten och inte inom köprätten, att det finns liknande feldefinitioner är en helt annan sak.

du kan spara din otrevliga ton när det gäller mig om du över huvud taget vill ha svar på dina inlägg.
ytterst märkligt påstående om man ser till faktumet att försäkringsbolag har en klar definition på vad dolt fel är. Det borde rimligen ligga en juridisk och etablerad anledning i botten som grund till att f-bolagen har detta kan man tycka, eller hur?

Det kanske man kan tycka, eller också har dom gjort en förenkling som är lätt att hantera för en lekman, vad vet jag?

Jag ställer frågan igen, var finns stöd för det du påstår i lagtext, doktrin eller rättsfall? Begreppet kommer från fastighetsrätten och det är där det hör hemma. Sen kan vi väl använda det som beskrivning av ett fel som inte borde ha upptäckts av köparen när han uppfyller sin undersökningsplikt enligt Köplagen. Men att säljaren inte heller får känna till felet för att det ska vara "dolt". Det får ni allt ta och visa exempel på...

som sagt, det är ganska lätt googlat: BLAND ANNAT:

citat från nedan källhänvisning:

Med dolda fel menas fel som fanns vid försäkringens tecknande, men som inte var synliga. Detta betyder att det går att erhålla skydd för fel som varken hästägaren eller veterinären kunnat se. Även medfödda, dolda fel omfattas. I praktiken betyder skyddet att man vid en försäljning inte behöver bli ekonomiskt drabbad om köparen skulle kräva återgång av köpet på grund av dolda fel.

citat från Lars Deckernan från kolumnen i urvalslistan till vänster på sidan som heter HÄSTJURIDIK.

hela länken:

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=337&infogrp_id=39

finns lite om man googlar på katt också : )
http://www.rexringen.nu/rexkatt/konsumentinfo.html
citat:
Skadestånd och försäkringsskydd för dolda fel

Konsumentköplagen bestämmelser om skadeståndsskyldighet får störst praktisk betydelse då det gäller kostnader för veterinärvård av s.k. dolda fel. Det är dessa fall som föranleder de flesta tvisterna mellan kattuppfödaren och kattungeköparen.

Veterinärvårdskostnaderna kan uppgå till betydande belopp och de täcks sällan eller bara till begränsad del av den veterinåärvårdsförsäkring som kattungeköparen kan ha tecknat. För uppfödaren känns det mycket betungande att stå för dessa kostnader.

Att kattungen ska drabbas av en defekt är oftast svårt eller omöjligt att förutse för uppfödaren. Kattungeköparen har i vissa fall "hamnat mellan två stolar" på så sätt att han inte kunnat göra sannolikt att skadan omfattas av veterinärvårdsförsäkringen men inte heller kunnat visa att kattungen var felaktig vid köpet.

Källa: Sveraks hemsida

som Peter L säger så är det inte direkt ngt "nytt" ang. definitionen av dolda fel.

Senast ändrad:

Ja, men nu talar vi om två helt olika saker, du (och Deckerman) talar om vilka fel en försäkring täcker, de kan kalla den typen av fel för rosa fiskar om de vill. Det jag talar om är köprätt och i första hand de fall där Köplagen är tillämplig.

Det går inte att ställa lösryckta frågor så där till jurister. Då kraschar deras system och man kan få helt fel svar.

haha det blev väll något sådant. jag tror inte att det svaret jag fick var rätt alls.
dom menade att man inte pratar om dolda fel när man pratar om lös egendom utan bara fast.

Sedvänja räknas också till rättskällorna:angel:

Förövrigt håller jag med dig i sak, visst kan det vara ett "dolt" fel även om säljaren känner till felet, det är ju fortfarande "dolt" för köparen !

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama