dolda fel -oinriden unghäst

Sv: dolda fel -oinriden unghäst

Jag är tyvärr väldigt obekant med sadeltvång, trodde det var psykiskt pga första sadlingen typ... och då han inte visade något alls när hon sadlade honom andra gången jag var och tittade på honom så tänkte jag inte mer på det. Visste inte att det hade koppling till KS, inga KS hästar jag känner till har haft sadeltvång.

Besiktningen gjordes på bådas vårat initiativ. Har förstått nu att folk inte alltid besiktar sina hästar, men för mig var det självklart, åtminstone en gårdsbesiktning. Tyvärr då med en av henne bekant veterinär, men en med gott renommé, så jag kände att jag vågade använda honom.

Min förhoppning är att vet hittar något som går att åtgärda, då jag som sagt är väldigt förtjust i hästen i fråga. Men skulle det vara värsta tänkbara, så är han försäkrad både a1 och a2 i samma bolag som säljaren haft honom i. Men jag är inte förtjust i tanken att behöva ta bort en häst till i år, hade ju räknat med att ha honom många år framöver:cry:

Nåväl, inte mycket att göra förrän jag har 'svart på vitt' ett problem. Återkommer till diskussionen när jag vet mer.

Vilka belägg har du för att sadeltvång skulle vara fysiskt betingat? Och i så fall vilka fysiska defekter ger sadelvång?

Att en unghäst reagerar med att springa och sparka och få fnatt första gångerna med sadel tillhör nog mer regel än undantag. Så att detta händer första gången med sadel på är inget tecken på sadeltvång. Det är stor skillnad i beteendet på hästar med sadeltvång och de som hoppar runder och försöker få av det som finns på ryggen ett tag första gången de har det på sig.

Det är inte jag som har pratat om sadeltvång, det är - som du säkert också kan läsa - TS som hävdar sadeltvång. OM det är sadeltvång och inte en del av sadeltämjningen så finns ju all anledning att titta närmare på vad som skapat tvånget.

Nerven mitt under bröstkorgen spökar ofta på sadeltvångshästar, revbensbågen kan ömma, det kan finnas en rad olika åkommor (för att inte nämna ryggen) som medverkar till att skapa ett obehagsbeteende hos hästen.

Jag läste ditt inlägg där du skrivit att sadeltvång ofta hade fysiska orsaker och jag bara undrade vilka detta kunde vara eftersom jag alltid hört att det oftast berodde på psykiska orsaker, att de förknippade det med rovdjursattack o s v. Sorry.

Hur har ni kommit fram till att hästen har sadeltvång?

Det är en oinriden häst du köpte, man får då räkna med att dimpa ner både en och 20 gånger i backen då hästen givetvis tycker det kan vara super läskigt med den nya saken på ryggen!

Sadeltvång kan vara både psykiskt och fysiskt.
Såklart hästen skjuter rygg och inte vill ha sadel på sig om den har ont.

Tyvärr, om det visar sig vara KS el något annat ryggproblem som sitter i skelettet el muskulärt så går det inte under dolt och att du kan lämna tillbaka hästen då hästen klart uppvisat symptom innan köp.
Jag vet att det är så lätt att vara efterklokt och att du säkert bara trodde det var unghäst manéer, men tyvärr så visar det sig nog att det är något "dolt" men att du inte kan reklamera el få pris avdrag då du borde ha vidare undersökt hästen noggrannare! =(

När fick du tid för röntgen av ryggen och vad var priset på hästen?

Bra svar Jorgen! Eloge till dig!
Det sista man behöver är att folk kritiserar en när man ber om råd!

Lilla Gubben: Hoppas att det ordnar sig och att hästen bara är unghäst spänd i nacken och halsen.
Är ju som sagt bara tre år. Jag har ridit många unghästar. Allt från fullblodsåringar till halvblodsunghästar.
Vissa hästar har sk "cold back".. dvs att dom alltid skuter rygg när man sadlar och i början av ridpasset.
Ibland resulterar det i bock och bus och efter det har ryggen kommit ner. Andra räcker det att trava en stund så slappnar dom av ryggen. Angående sadeltvånget så har jag sadlat hästar som i princip vart redo att lägga sig ner så fort dom ser sadeln. Men när sadeln e på och dom fått skritta en stund går det bra att sitta upp. För vissa är det faktiskt sadelgjorden som är tvånget och inte själva sadeln. Unghästar och hästar med tunn hårrem blir lätt ömma i sadelgjordsläget. Ge inte upp med din häst än och jag hoppas att inget allvarligt visas på röntgen! Lycka till!

Det kan mycket väl räknas som dolt fel med kissing spines, det beror på omständigheter, prisklass och vilken lag affären hamnar under.

Tacksam för svar som är konkret utan påhopp. Tyvärr såg jag den lilla skakning han visade, som nervöst beteende, då jag sett det på flera unghästar förr. Han visade ingenting på vet.bes, då lyftes benen högt utan minsta skakning el obalans, så jag kände då att det inte fanns något skäl att röntga rygg, dock hade han gallor i hasorna, så de röntgades, visade inget på kliniken heller. Jag tycker det eskalerat efter kastreringen, kan det vara så?; Någon som vet?
Det svider, men det är väl bara att skriva upp på kunskapskontot... tur att han är försäkrad i samma bolag som föregående ägare haft honom i.

Fick remiss för djupröntgen (om de menar MR eller scint, ingen aning) till SLU, så jag väntar på svar från dem... Han var inte dyr, 'bara' 40 000 (men det är mycket pengar för mig), därav bara gårdsbesiktning...

Jo, jag är väl medveten om att man dimper av några ggr från unghästar, och sadeltvånget är inte det dolda felet, för det hade jag ju blivit 'varnad' för, utan det är mer ifall det skulle finnas massa på röntgen. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt med honom, han är som sagt en superkille att ha att göra med i övrigt. Men kiropraktorn var inte positiv:cry:.

Ang sadeltvånget, han är snäll att sadla och dra gjorden lite primärt, men det är sen när man drar det där sista för att kunna hoppa upp som han (har dock bara hänt 2ggr) i panik skjuter rygg, de ggr vi trillat av har vi ju suttit upp igen och då är han helt avslappnad och lugn igen. Men det är lite otäckt när de hamnar i det okontaktbara stadiet. Han har blivit mycket bättre när det gäller just det, vissa dagar bockar han inte ens på lina när vi dragit gjorden

Det som bekymrar oss nu är ju dels kiropraktorns fynd samt det som inridaren säger att han, när hon ska trava, blir jättespänd och börjar krypa ihop. Pga det har vi inte kommit till galoppen ännu.

Men det är väl bara att härda ut tills röntgen är gjord. Nu får han flytta hem iallafall, har inte råd med dubbla stallhyror på en häst som inte gör något.

Nyfiken, hur gåre med hästen nu? fått någon tid för röntgen?

Tyvärr har jag fått det, det visade sig att hästen har förträngningar och artroser i halskotpelaren, ej åtgärdningsbart. Så nu först en dust med försäkringsbolaget, de strular som f-n, och sen ska han galoppera vidare på de gröna ängarna. Bara 3 år gammal:cry:.

Han har, sedan vi tog hem honom, bara gått och skrotat i hagen och ändå har hans problem med skakningar bara eskalerat. Så surt då hästen är så go på alla sätt och vis i övrigt, psyket är helt underbart på honom och som extra bonus snygg att se på. Men när man inte riktigt klarar att busa i hagen i höger varv, så är det inte mycket att göra.

Usch vad tråkigt besked. :cry:
Jag beklagar verkligen att det var så tråkigt resultat, håller tummarna att det löser sig med försäkringsbolaget.

Lider med dig, blev tvungen att avliva en 2 åring med samma diagnos. Naturligtvis var det en otroligt snygg häst med riktigt bra gångarter. Som dessutom var den snällaste häst man kan tänka sig. :cry:

Hoppas det löser sig med försäkringsbolaget.

Lider med dig, blev tvungen att avliva en 2 åring med samma diagnos. Naturligtvis var det en otroligt snygg häst med riktigt bra gångarter. Som dessutom var den snällaste häst man kan tänka sig. :cry:

Hoppas det löser sig med försäkringsbolaget.

Enligt veterinären började detta bli en väldigt vanlig åkomma hos våra hästar. Lite skrämmande, man undrar var aveln är på väg...

Tråkigt med din häst. Jag fick ta bort en 3-åring i våras med samma diagnos, den fick diagnosen i december men kunde inte tas bort förrän i april. Den blev oerhört mycket sämre på den korta tiden så när det väl börjar går det fort, därav försämringen på din häst på kort tid.

Men att det skulle vara kopplat till aveln finns väl inget belägg för? Tvärtom tror jag att detta funnits lika mycket "förr" men det är först nu som man med den fina röntgen som finns, hittar det rätta felet o kan diagnosticera det.

Sen finns det ju 2 olika orsaker, den ena är medfödd o den andra är att ett trauma inträffat. Är ju svårt att säga vilket.

Undrar om vi haft samma veterinär? Enligt den jag använt mig av i många år så hänger det ihop med aveln på rörligare och rörligare hästar, de blir helt enkelt "överrörliga" och får lättare problem med kotorna i rygg och nacke. Vet inte om det är hans egna teori men han är mkt duktig och fortbildar sig ständigt inom veterinärmedicin.

Vad intressant! Med tanke på att den tvååring jag fick ta bort verkligen var rörlig, närmast överrörlig. Synd jag inte har film på honom, för han var helt underbar att titta på, innan kotorna börjat växa ihop på honom alltså.

Nej, vi har nog inte samma veterinär, den jag hade var ganska nyutexaminerad. Han sa inget om avel, utan bara att det ökat markant, antalet hästar med dessa problem. Det var min egen tolkning att det borde vara aveln.

Novali01: Visst det kan vara att vi har bättre röntgen numera och hittar mer, men samtidigt hade jag aldrig hört talas om shivering/slinger/wobbler förrän för något år sedan och då har jag ändå stått uppstallad i försäljnings/tillridningstall i flera år. Trist med din häst, det har verkligen gått utför med raketfart med min, funderar på om det kan ha att göra med att han kastrerades i våras och sen dess växt helt hysteriskt på höjden.

Boj: Inte riktigt medfött, men att det uppkommit innan försäkringen tecknades, även om symptomen inte visade sig förrän senare. Innan hade han 'bara' en A1 veterinärvård och jag la till liv/användbarhet när jag köpte honom. Nu hade de visst strulat till och missat att han hade varit försäkrad innan, så jag ska få ett nytt brev från dem, tror dock inte att det ändrar något, förutom att jag kanske får ut för röntgen, något de inte ville betala ut först. Undrar hur de tänkt att jag skulle få reda på vad det var för fel utan röntgen... Och nu har jag fått reservation på rygg och rörelsemekanik, den gör ju mycket nytta när han ska avlivas:confused:

Jodå det har funnits i alla år som jag har haft hästar i mitt liv o det är över 35 år men kallades med samlingsnamnet slinger förr. Denna sammanväxning visar sig i 2,5-3 års åldern o har nog inget med kastrationen att göra utan enbart att din häst var i "rätt" ålder för att börja få problem.

"Min" häst var inte min utan kom hit på inridning o redan första dagen när jag släppte honom i hagen såg jag att han rörde sig underligt. Han var då uppvuxen på lösdrift o ingen annan hade märkt detta förut.

Däremot är det väldigt olika VAR sammanväxningen sitter...på den häst jag berättar om så satt det på sidan av halsen. En klar förträngning på röntgen.

En annan häst som jag red för över 20 år sen hade gått omkull i hagen oförklarligt o började sen krångla i ridningen. Jag fick henne, hon var jättetrevlig men när man hoppade så landade hon inte utan gick omkull direkt...hade ju ingen nervkontakt med bakdelen pga sammaväxningar....livsfarligt med andra ord.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA... 15 16 17
Svar
329
· Visningar
35 091
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året... 2
Svar
39
· Visningar
5 993
Senast: pews1972
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 919
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka