Dokumentären om Totilas

@super
jämför med Totilas 5år, dvs man har hunnit rida fram gång. Jag tror det finns anledning till att man inte uppmärksamade Totilas som ung (fast han gick UVM).

Nu såg jag inte första filmen, men den andra så¨diskuterar man ju hur olika ryttare påverkar hästen.

Jag fick inte min förra häst att röra sig ett steg som med Tinne. Jag tröstade mig m,ed att han hade ett bättre liv som häst.
Alla bra hästar kan inte hamna hos de bästa.

De flesta gångartshästarna rör sig varken på max eller nästan alls med oss odödliga ryttare på.
Är man då en så pass skicklig ryttare som Gal kan man plocka ut allt utan att hästen blir spänd.

@Vingra Totilas var uppmärksammad redan som ung i Holland men han var kritiserad för att hans gång ansågs fabricerad och onaturlig, en cirkushäst. Jag skrev dessutom att bogfriheten inte fanns där ÄN så naturligtvis är jag medveten om att det säkert kommer plockas fram mer bogfrihet, frågan är väl hur mycket men det lär vi väl få se. Sedan är det ju inte bara gången utan arbetsmoralen och energin som har stor betydelse för om hästen blir en stjärna eller ej.

Fio skrev ngn gång att Gal ständigt jobbade på att kvicka upp T. för att han var lite flegmatisk.

@axel Jag har tvärtom läst att Totilas hade så mycket power att när Edward skulle provrida så vågade han inte utan slängde upp en annan först.. Däremot så var ju Romanov flegmatisk så du kanske tänker på honom?

Ang Totilas och avkommor etc..
Jag tycker inte det är någon större förlust för gemene man att han är dyr i språng. Som jag fattat det är det en himla känslig häst. Hur fasen skulle vanliga Svenssons klara av hästar som honom?
Han är både extremt rörlig, balanskänslig och explosiv.
Det är som gjort för både missförstånd och spända hästar. Det i sin tur kan leda till både skador och utåtagerande hästar som lägger sig till med problembeteenden som dessutom blir svårlösta för många iom att de är så snabba i dem.

Den enda Toto-avkomma jag mött lever inte mer. Den slet sönder axeln på en vet som tävlat svårklass dressyr, jobbat hos Kyra med träning av hästar och inte är vare sig oförsiktig eller dålig på att läsa hästar.
Den reste sig också under ridning och försökte lägga sig ner.
De som hade den var inte sämre än någon annan amatör. Och hästen var nog inget monster. Däremot kanske den hade ont och den var för känslig för de flesta.

Om man tänker på de prob man nu sen ägarbyte efter Gal haft med Toto så kanske man kan fundera över hur det ska gå med liknande hästar i händerna på sämre folk.
De behöver ju inte alltid börja bli farliga. Men med de rörelserna så tror jag man lättare får skador om man inte kan rida dem utan spänning.
Och så balanskänsliga är det inte lätt med.

Det är nog liksom ingen slump att Toto funkat på rollkur..
Gribaldi har ju redan han lämnat en del såna..

@tuaphua Du får jättegärna förklara närmre vad du menar med att det inte är en slump att han har funkat på rollkur om du vill, för jag ser inte riktigt sambandet?

@tuaphua Du får jättegärna förklara närmre vad du menar med att det inte är en slump att han har funkat på rollkur om du vill, för jag ser inte riktigt sambandet?

Rollen är utöver den stretch/träning något som kan användas till att kontrollera svåra hästar.
De kan inte leva rövare om man har näbben i bringan.

Är hästen väldigt balanskänslig, explosiv, har problembeteende etc så föredrar många att lära in eftergift för tygeln och näbb i bringan i tex Holland.
Sen kan man gradvis ur det när hästen är lydig släppa upp och fram näbben.
Men man har alltid säkerheten i att kunna böja, skapa insida och dra in näbben på en häst som svarar med eftergift för tygeltag.

Det får man ju tycka vad man vill om, metoden.
Men att det just är så att vissa hästar rids med den metoden är nog ingen slump.
Inte heller att den började bli populär igen nu när man börjat rida känsligare hästar.
Rollkuren fanns redan för många hundra år sen, om än under annat namn. Då red man mest spanska hästar och hade explosivitet att hantera. Visserligen satt man inte på hästarna innan de var lydiga och formgivna avsuttet. Men ja, tänket fanns redan då..

Och nej jag rider inte RK eller förespråkar det, alls.
Men att utbilda hästar som är så balanskänsliga/rörliga i sidled kräver dels mycket tid, mer än de flesta har lust att lägga innan man kan tävla, och dessutom mkt balanserade ryttare - om man inte vill rida RK.

Tack så mkt @tuaphua!

Jag har aldrig kört med rollkur själv, och har inte läst på om det alls mer än de skadliga effekterna av det. Känns som att det borde vara enklare att skaffa en lydig häst på backen först, och sedan hoppa upp, men vad vet jag? ;)
Är hästen känslig så får man väl jobba med sig själv kan jag tycka, även om det är svårt.

Tack så mkt @tuaphua!

Jag har aldrig kört med rollkur själv, och har inte läst på om det alls mer än de skadliga effekterna av det. Känns som att det borde vara enklare att skaffa en lydig häst på backen först, och sedan hoppa upp, men vad vet jag? ;)
Är hästen känslig så får man väl jobba med sig själv kan jag tycka, även om det är svårt.

Står de på box mycket/bara och fodras rejält och man bara har x antal h/v för individen och de bör börja tävla innan en viss ålder så måste man ibland göra en viss grej.
Sen är det också skillnad på att rida och rida. De kan gå alldeles utmärkt att rida dem i full fart eller energilöst eller fri form eller ute eller tom tramp tex. Man vet aldrig var de kan börja ha åsikter.
Det kan ju också vara så att de har åsikter om man råkar röra sig några mm fel i sadeln iom att de är så balanskänsliga. Om de då far iväg i serier med sin rörlighet och större rörelser än PRE/arab men är lika snabba tex är man inte så kaxig alltid.

Står de på box mycket/bara och fodras rejält och man bara har x antal h/v för individen och de bör börja tävla innan en viss ålder så måste man ibland göra en viss grej.
Sen är det också skillnad på att rida och rida. De kan gå alldeles utmärkt att rida dem i full fart eller energilöst eller fri form eller ute eller tom tramp tex. Man vet aldrig var de kan börja ha åsikter.
Det kan ju också vara så att de har åsikter om man råkar röra sig några mm fel i sadeln iom att de är så balanskänsliga. Om de då far iväg i serier med sin rörlighet och större rörelser än PRE/arab men är lika snabba tex är man inte så kaxig alltid.

Alltså, jag kan köpa att lilla amatör kimmis inte skulle vara speciellt kaxig, men någon som rider på världskuppnivå? Som kanske rider 5-7 hästar om dagen? Människor som är proffs?

Sen är det klart att om de står mkt på box så blir det ju "mer häst" att hantera, helt klart, men där måste man väl kunna inse hästens behov. Det kan ju inte komma som en överraskning att hästen är ett strövande djur direkt?

Jag har svårt att se att det inte skulle finnas bättre vägar att gå.

Ang Totilas och avkommor etc..
Jag tycker inte det är någon större förlust för gemene man att han är dyr i språng. Som jag fattat det är det en himla känslig häst. Hur fasen skulle vanliga Svenssons klara av hästar som honom?
Han är både extremt rörlig, balanskänslig och explosiv.
Det är som gjort för både missförstånd och spända hästar. Det i sin tur kan leda till både skador och utåtagerande hästar som lägger sig till med problembeteenden som dessutom blir svårlösta för många iom att de är så snabba i dem.

Den enda Toto-avkomma jag mött lever inte mer. Den slet sönder axeln på en vet som tävlat svårklass dressyr, jobbat hos Kyra med träning av hästar och inte är vare sig oförsiktig eller dålig på att läsa hästar.
Den reste sig också under ridning och försökte lägga sig ner.
De som hade den var inte sämre än någon annan amatör. Och hästen var nog inget monster. Däremot kanske den hade ont och den var för känslig för de flesta.

Om man tänker på de prob man nu sen ägarbyte efter Gal haft med Toto så kanske man kan fundera över hur det ska gå med liknande hästar i händerna på sämre folk.
De behöver ju inte alltid börja bli farliga. Men med de rörelserna så tror jag man lättare får skador om man inte kan rida dem utan spänning.
Och så balanskänsliga är det inte lätt med.

Det är nog liksom ingen slump att Toto funkat på rollkur..
Gribaldi har ju redan han lämnat en del såna..
Du nämner en individ. Att den betedde sig som den gjorde behöver inte alls ha något att göra med att den var efter Totilas. Den måste ju haft en mamma också och vad var det för stam på den? Den Totilasungen som jag känner är helt ljuvlig. En social, vänlig häst med tre riktigt bra gångarter. Jag är inget proffs men skulle aldrig tveka att köpa den individen om jag hade möjlighet eftersom den är uppfödd på bästa tänkbara vis samt väldigt okomplicerad och robust.

Alltså, jag kan köpa att lilla amatör kimmis inte skulle vara speciellt kaxig, men någon som rider på världskuppnivå? Som kanske rider 5-7 hästar om dagen? Människor som är proffs?

Sen är det klart att om de står mkt på box så blir det ju "mer häst" att hantera, helt klart, men där måste man väl kunna inse hästens behov. Det kan ju inte komma som en överraskning att hästen är ett strövande djur direkt?

Jag har svårt att se att det inte skulle finnas bättre vägar att gå.

Jag har en kompis som har en Gribaldi-avkomma som är så där extremkänslig och rörlig och galet snabb. Hon är en riktigt duktig tjej som varken är feg eller ovan vid svåra, känsliga och rörliga hästar. Nu har hon visserligen inte ridit RK på den. Men hon har inte kunnat ta den lika fort till svårklass som sina andra. Det har fått ta många år till. Trots att hästen rent fysiskt har otroligt lätt för sig. Däremot är den så känslig att om hon hamnar lite ur balans kunde det bära av, detsamma om något i miljön triggade.
Och det gick så fort och i såna vinklar att man trots att man själv har en väääldigt kvick och rörlig sak och ridit mycket PRE/lussar blev förvånad.
Men tom den tjejen kunde bli lite blek om nosen då.
Nu är ju hästen mycket, mycket bättre och har debuterat svårklass. Den är lugnare iom mer utbildning.

Men den vet jag många proffs som inte velat sitta på just därför. Även hennes andra 2.
Och det vet jag ju försigått med andra med. Min egen bla..
Inte helt sällan kommer de då till mina tränare(när övriga tackat nej eller gått bet). Som just tar dem för hand först.
Den av dem som rider dem har en sinnessjuk balans. Jag har sett honom sitta på gångartsmaskiner som brakat iväg. Och jag har också sett honom åka av någon gång. Och då skadat sig.. Det blev dyrt att inte kunna jobba normalt på ett tag.
Det kommer absolut en del stentuffa dressyrryttare dit med som rider själva. Men många avstår helst när hästarna är såna.

Ska man rida 5-7 hästar per dag är ens kropp jävligt dyr. Även om man oftast skulle kunna sitta kvar är det inte något man kan gambla med.
Utöver att man via rollen ganska snabbt kan fånga deras fokus. De blir ju undergivna i den positionen iom att de inte är fysiskt starka där, inte kan fly eller så på samma sätt.
Och den mentala grejen kan göra att såna hästar håller sig på mattan sas, genom att regelbundet tas igenom så.

Du nämner en individ. Att den betedde sig som den gjorde behöver inte alls ha något att göra med att den var efter Totilas. Den måste ju haft en mamma också och vad var det för stam på den? Den Totilasungen som jag känner är helt ljuvlig. En social, vänlig häst med tre riktigt bra gångarter. Jag är inget proffs men skulle aldrig tveka att köpa den individen om jag hade möjlighet eftersom den är uppfödd på bästa tänkbara vis samt väldigt okomplicerad och robust.

Det kommer säkert komma en massa fina ungar efter Toto. Och det finns säkert massa fina efter Gribaldi.

Men oavsett tycker jag det är korkat att avla så mycket på så känsliga hästar.
Jag är väl däremot säkert färgad av att jag ser så många som är rädda ryttare, har trasiga hästar etc..

Och bara den saken att de kan behöva döva av mer än okänsligare hästar tycker jag är en sak jag hade hoppats hästar skulle slippa.

En av de hösta hönsen i dressyr-Sverige har på frågan varför alla hästar nu rids med 3:e kotan högst i tom WC svarat: För att det är omöjligt att rida dagens hästar med nacken högst. De är för känsliga.

Personligen anser jag väl det vara bulshit. Det går!
Däremot är det svårare iom att de är känsligare.

Och det vet inte jag om jag ser som positivt endast..

Jag har en kompis som har en Gribaldi-avkomma som är så där extremkänslig och rörlig och galet snabb. Hon är en riktigt duktig tjej som varken är feg eller ovan vid svåra, känsliga och rörliga hästar. Nu har hon visserligen inte ridit RK på den. Men hon har inte kunnat ta den lika fort till svårklass som sina andra. Det har fått ta många år till. Trots att hästen rent fysiskt har otroligt lätt för sig. Däremot är den så känslig att om hon hamnar lite ur balans kunde det bära av, detsamma om något i miljön triggade.
Och det gick så fort och i såna vinklar att man trots att man själv har en väääldigt kvick och rörlig sak och ridit mycket PRE/lussar blev förvånad.
Men tom den tjejen kunde bli lite blek om nosen då.
Nu är ju hästen mycket, mycket bättre och har debuterat svårklass. Den är lugnare iom mer utbildning.

Men den vet jag många proffs som inte velat sitta på just därför. Även hennes andra 2.
Och det vet jag ju försigått med andra med. Min egen bla..
Inte helt sällan kommer de då till mina tränare(när övriga tackat nej eller gått bet). Som just tar dem för hand först.
Den av dem som rider dem har en sinnessjuk balans. Jag har sett honom sitta på gångartsmaskiner som brakat iväg. Och jag har också sett honom åka av någon gång. Och då skadat sig.. Det blev dyrt att inte kunna jobba normalt på ett tag.
Det kommer absolut en del stentuffa dressyrryttare dit med som rider själva. Men många avstår helst när hästarna är såna.

Ska man rida 5-7 hästar per dag är ens kropp jävligt dyr. Även om man oftast skulle kunna sitta kvar är det inte något man kan gambla med.
Utöver att man via rollen ganska snabbt kan fånga deras fokus. De blir ju undergivna i den positionen iom att de inte är fysiskt starka där, inte kan fly eller så på samma sätt.
Och den mentala grejen kan göra att såna hästar håller sig på mattan sas, genom att regelbundet tas igenom så.

Frågan är väl lite då med varför vi tar fram hästar som är så svåra att inte ens proffsen klarar av dem? För inte krävs det att de är så känsliga och explosiva för att ta sig till svår klass, eller? Vilka hästar ska amatörerna rida om några generationer?

Hehe, iofs kanske det inte gör något, då kanske araber får sig ett uppsving, och det gör ju inte mig något ;)

Vi har en Totilas avkomma i stallet.
Tyvärr blev det ett fuxsto och mamman var inte direkt rolig(riktigt pissigt fuxsto) och än så länge är det intrycket av henne. Hon blev 1år i somras så vi får se hur det blir, hon har både temperament och är sur, haha!:bow:
Tyvärr har hon varit skadad nu, gjort sig illa i hagen.

@tuaphua.
Vad menar du med att det har tagit flera extra år att utbilda en T. Avkomma flera extra år?
Dec äldsta avkommorna kan inte vara mer än 10 år.

Det är många som inte ska ha häst alls som skaffar häst.
Även den snällaste kan bli oregerlig med fel ägare.
Nog finns det ryttare här i S. för mer än tio T. eller Gribaldi avkommor.

Nu finns det massor med hästar med Jazz i stammen som kan funka väl med våra svenska ston.
Förövrigt anser jag det inte snällare att hålla hästen böjd i i sidled för att kontrollera den.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
60 073
Senast: Görel
·
Kultur Jag har precis sett The curious case of Natalia Grace och blev sugen på fler dokumentärer. Ge mig era bästa tips.
Svar
2
· Visningar
400
Senast: SkorpSmulan
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Amanda_F
·
Samhälle Nog kan jag inte vara den enda här på forumet som sett dokumentären om stalkern i Skellefteå? Dokumentären är på tre delar och jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 458
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar