Alltså, jag kan köpa att lilla amatör kimmis inte skulle vara speciellt kaxig, men någon som rider på världskuppnivå? Som kanske rider 5-7 hästar om dagen? Människor som är proffs?
Sen är det klart att om de står mkt på box så blir det ju "mer häst" att hantera, helt klart, men där måste man väl kunna inse hästens behov. Det kan ju inte komma som en överraskning att hästen är ett strövande djur direkt?
Jag har svårt att se att det inte skulle finnas bättre vägar att gå.
Jag har en kompis som har en Gribaldi-avkomma som är så där extremkänslig och rörlig och galet snabb. Hon är en riktigt duktig tjej som varken är feg eller ovan vid svåra, känsliga och rörliga hästar. Nu har hon visserligen inte ridit RK på den. Men hon har inte kunnat ta den lika fort till svårklass som sina andra. Det har fått ta många år till. Trots att hästen rent fysiskt har otroligt lätt för sig. Däremot är den så känslig att om hon hamnar lite ur balans kunde det bära av, detsamma om något i miljön triggade.
Och det gick så fort och i såna vinklar att man trots att man själv har en väääldigt kvick och rörlig sak och ridit mycket PRE/lussar blev förvånad.
Men tom den tjejen kunde bli lite blek om nosen då.
Nu är ju hästen mycket, mycket bättre och har debuterat svårklass. Den är lugnare iom mer utbildning.
Men den vet jag många proffs som inte velat sitta på just därför. Även hennes andra 2.
Och det vet jag ju försigått med andra med. Min egen bla..
Inte helt sällan kommer de då till mina tränare(när övriga tackat nej eller gått bet). Som just tar dem för hand först.
Den av dem som rider dem har en sinnessjuk balans. Jag har sett honom sitta på gångartsmaskiner som brakat iväg. Och jag har också sett honom åka av någon gång. Och då skadat sig.. Det blev dyrt att inte kunna jobba normalt på ett tag.
Det kommer absolut en del stentuffa dressyrryttare dit med som rider själva. Men många avstår helst när hästarna är såna.
Ska man rida 5-7 hästar per dag är ens kropp jävligt dyr. Även om man oftast skulle kunna sitta kvar är det inte något man kan gambla med.
Utöver att man via rollen ganska snabbt kan fånga deras fokus. De blir ju undergivna i den positionen iom att de inte är fysiskt starka där, inte kan fly eller så på samma sätt.
Och den mentala grejen kan göra att såna hästar håller sig på mattan sas, genom att regelbundet tas igenom så.