Dokumentären om Totilas

@tuaphua.
Vad menar du med att det har tagit flera extra år att utbilda en T. Avkomma flera extra år?
Dec äldsta avkommorna kan inte vara mer än 10 år.

Det är många som inte ska ha häst alls som skaffar häst.
Även den snällaste kan bli oregerlig med fel ägare.
Nog finns det ryttare här i S. för mer än tio T. eller Gribaldi avkommor.

Nu finns det massor med hästar med Jazz i stammen som kan funka väl med våra svenska ston.
Förövrigt anser jag det inte snällare att hålla hästen böjd i i sidled för att kontrollera den.

Är det inte så att Totilas blev godkänd som hingst först 2009. Han godkändes på sina tävlingsmeriter.
Det skulle i så fall innebära att hans avkommer är c:a4-5 år gamla. Så ser i alla fall min minnesbild ut.

Btw så handlar den andra filmen om hur mkt negativt en ryttare kan påverka.

En som rider med tryck o ben på en känslig häst får mer spänning o missar.
Även hur ens egen spänning påverkar till att hästen överreagerar.
Den här diskussionen har Thua o jag haft i åratal sen hon ansåg att en unghäst var farlig för att den inte ridits ut av beridaren som red den utan hjälm. Nh o marktråning i absurdum.
Då ska man prova på att rida ston.
De måste man vara rättvis med o föregå med gott exempel. De rör sig ej heller i hagen, så man får mkt m mer energi.

Är man rädd skaffar man sig en äldre redan trygg häst. Tyvärr skaffar man unghästar som ska göras "säkra" innan man törs sitta upp. Usch.
Är man bara trygg i det man gör o inte så rädd så funkar det som regel.
Läs bara 12 ornas tråd. Massor med normala unga tjejer med vett o en god plan.

Btw så handlar den andra filmen om hur mkt negativt en ryttare kan påverka.

En som rider med tryck o ben på en känslig häst får mer spänning o missar.
Även hur ens egen spänning påverkar till att hästen överreagerar.
Den här diskussionen har Thua o jag haft i åratal sen hon ansåg att en unghäst var farlig för att den inte ridits ut av beridaren som red den utan hjälm. Nh o marktråning i absurdum.
Då ska man prova på att rida ston.
De måste man vara rättvis med o föregå med gott exempel. De rör sig ej heller i hagen, så man får mkt m mer energi.

Är man rädd skaffar man sig en äldre redan trygg häst. Tyvärr skaffar man unghästar som ska göras "säkra" innan man törs sitta upp. Usch.
Är man bara trygg i det man gör o inte så rädd så funkar det som regel.
Läs bara 12 ornas tråd. Massor med normala unga tjejer med vett o en god plan.

Det var inte alls därför jag tyckte hästen var farlig. Och det var jag inte ensam om att tycka. Du hittar på en massa.
En häst som fått en negativ bild av vad ridning är kan lära sig slåss.
Det får man lätt om man inte förstår vad som görs och det forceras.

@axel För mig handlar det inte om att inte våga, utan det handlar om att hästen ska utsättas för så lite stress som möjligt och tycka att det är kul att hitta på saker med mig. Med en nervös och/eller känslig individ så innebär det att man tar saker och ting lite långsammare. Man får liksom se till individen.

@tuaphua.
Vad menar du med att det har tagit flera extra år att utbilda en T. Avkomma flera extra år?
Dec äldsta avkommorna kan inte vara mer än 10 år.

Det är många som inte ska ha häst alls som skaffar häst.
Även den snällaste kan bli oregerlig med fel ägare.
Nog finns det ryttare här i S. för mer än tio T. eller Gribaldi avkommor.

Nu finns det massor med hästar med Jazz i stammen som kan funka väl med våra svenska ston.
Förövrigt anser jag det inte snällare att hålla hästen böjd i i sidled för att kontrollera den.

Det stod om en Gribaldi-avkomma som är så känslig.
Det är just för ATT man rider dem med mindre tryck och ben som det tar längre tid. Man måste utbilda dem så mycket mer till att ligga kvar och vänta då än om man rider med grövre hjälper.

Iom att de är så balanskänsliga och man inte bara kan vräka på kraft och forcera dem så måste saker få ta tid. SÅ man kan rida dem i lättheten och inte sätta dem i skiten sas.

Visst finns det svårklassryttare nog till 10 avkommor. Men vad gör man med restprodukterna som inte håller måttet?
Som är lika känsliga med rör sig för trist?
De vill inte proffsen ha.. Då blir det andra som ska ha dem..

Och precis det du själv tar upp att "snälla" blir oregerliga med fel ryttare är ju vad jag pratar om. Om vi tar extremfall så kan vi ju dra upp gamla militärstammen. En sån häst kunde man inte forcera upp i klasserna på samma sätt. De hade inte den enorma biomekaniken att de klarade av att utföra rörelser om de inte reds för det.
Med dagens material kan man forcera en del, till en viss gräns.
Vid den gränsen kan man antingen få smärtproblematik, utåtagerande eller bara att den inte räcker till.
Med känsligare hästar blir ju risken större för gemene man att klara av att rida dem, hålla dem friska och lyckliga.

Visst vill alla uppfödare få fram nästa Toto etc. Men det är det ju få som får.
Vanliga dödliga ska också ha hästar. Och gärna då något annat än superkänsliga och jätterörliga.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
60 073
Senast: Görel
·
Kultur Jag har precis sett The curious case of Natalia Grace och blev sugen på fler dokumentärer. Ge mig era bästa tips.
Svar
2
· Visningar
400
Senast: SkorpSmulan
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Amanda_F
·
Samhälle Nog kan jag inte vara den enda här på forumet som sett dokumentären om stalkern i Skellefteå? Dokumentären är på tre delar och jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 458
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar