Du övertolkar något otroligt. Du har plockat fram en länk till en artikel samt refererat till att ett av vaccinen mot covid-19 testas mot placebo i form av koksaltlösning. Artikeln har jag läst och den artikeln ger snarare stöd för vaccinkritikers påstående om att vaccin enbart testas antingen mot andra vaccin eller mot samma vaccin där virusdelen tagits bort.
Uppgiften om att ett av de nya vaccinen mot covid-19 de facto testats mot ett koksalt-placebo har jag inte hunnit kontrollera än, du gav den precis.
Att sen bli så kränkt som du nu blir för att jag inte rakt av utan att hunnit kontrollera köper det du, en helt anonym person på ett forum, säger gör att jag i min tur blir betydligt mera tveksam till dig.
Den teoretiska bakgrunden för hur sådana här tester skall läggs upp för att kunna se, eller utesluta samband, är trots allt något jag undervisat i på universitetsnivå men jag skulle aldrig någonsin få för mig att bli kränkt för att någon inte bara tar mitt ord för något jag påstår i ämnet. Så fungerar det inte inom vetenskap.
Sen kanske det är enkelt att googla fram relevanta artiklar för den som arbetar med vaccin, men jag noterar att inte ens du klarade det i första försöket, för mig som inte är medicinare och inte lika bekant med namn på vaccin och annat är det betydligt svårare och tar längre tid.