Det du skriver liknar en "light"-version av Big Pharma tycker jag. Åtminstone den uppfattning jag fått om vad man menar med begreppet Big Pharma.
Nej, det gör det inte.
Big Pharma konceptet, är en av många konspirationsteorier, där det finns en ohelig allians mellan en odefinierad maktelit och och läkemedelsföretagen, som försöker ta över makten.
Jag pratar om ett politiskt och ekonomiskt sett dysfunktionellt samhälle, med ett demokratiskt underskott. Och en hel del tendenser till korruption.
Det handlar om situationen runt lagar och regler, vård, vårdfinansiering, och de stora försäkringsbolagen i USA. Och hela det politiska systemet där, inkluderat extrema ekonomiska klyftor, och utbredd rasism.
Det handlar inte heller om "läkemedelsbolag" i sig. De är "bara" bolag, och agerar olika på olika marknader. Ett företag som agerar riktigt fult, på en marknad/i ett land med usla regleringar, tvingas att agera betydligt bättre i ett land med tydliga och omfattande regleringar. Att jag skulle avstå från att köpa aktier och så gott det gårprodukter i ett bolag som agerar oetiskt, är en annan fråga.
Och det handlar inte om EU eller Sverige, eller för den delen om vetenskap och hur forskning går till. Det har
@Dentaku beskrivit bra ovan.
Läser man, som jag tror du gör, mycket på sociala medier, så riskerar man att skillnaden i politiska system mellan de faktiskt huvudsakligen väl fungerande demokratierna i främst västra Europa (det finns några sämre demokratier inom EU, och det finns välfungerande demokratier utanför EU och Europa) blir utsuddad, och att de politisk/ekonomiska systemen blandas samman.