Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Det är lika illa att hänvisa till vetenskapen och säga att ett vaccin är helt ofarligt och att det inte har några biverkningar. Man kan säga att fram till idag har vi inte sett några eller redovisa de man känner till. Många här raljerar över tanken att det kan finnas en baksida med vaccin och kallar de som är rädda idioter i olika termer.

I den miljön frodas misstankar och polarisering.

Jag måste ha missat inläggen där det påstås att vaccin som generell term, skulle vara ofarligt eller ha biverkningar. Extremt stora resurser satsas på att ta reda på hur biverkningar och effekter ser ut, för att sedan kunna besluta om hur det används på mest lämpligt sätt - eller inte används alls. Många vaccinkandidater kommer inte i närheten av att ens bli aktuella för sådana beslut utan stoppas i tidigare faser.

Att sprida rädsla kring vaccin med insinuationer och pseudovetenskap i syfte att maximera rädslan - ja det är idiotiskt och livsfarligt.
 
Jag måste ha missat inläggen där det påstås att vaccin som generell term, skulle vara ofarligt eller ha biverkningar. Extremt stora resurser satsas på att ta reda på hur biverkningar och effekter ser ut, för att sedan kunna besluta om hur det används på mest lämpligt sätt - eller inte används alls. Många vaccinkandidater kommer inte i närheten av att ens bli aktuella för sådana beslut utan stoppas i tidigare faser.

Att sprida rädsla kring vaccin med insinuationer och pseudovetenskap i syfte att maximera rädslan - ja det är idiotiskt och livsfarligt.
Hm jag trodde vi talade om mässling vaccinet här. Jag kanske hade fel. Och jag har väl inbillat mig att varje önskan över att reflektera över problem med vacciner får folk att tilldela mig åsikten att jag är emot vaccin.
 
Några skriver att det ska lyssnas på experter. Senaste pandemi för 10 år sedan så var inte experterna i olika länder överens om det skulle massvaccineras eller inte bland dom yngre.

Lyssna på experter är inte så enkelt som det låter alltid.
 
Det är därför vacciner genomgår rigorösa kvalifikationsprocesser, och därefter tas beslut av människorna med allra mest kunskap om hur vaccinet är lämpligt att använda eller inte. Eftersom det är ibland svåra beslut, är det bekymmersamt att det finns en rörelse som vill trycka beslutet ned till individer, som dessutom i allt högre grad bortser från kunskap och fakta.

Vacciner är speciellt på det sätt att läkemedlet oftast inte är till för enbart individen, utan minst lika mycket för kollektivet. Väljer jag bort en cancerbehandling ökar risken bara för mig att avlida snarare, väljer jag bort ett vaccin ökar risken för andra, de mest sårbara.

Att göra människor tveksamma inför vaccin med svepande pseudovetenskapliga argument borde kunna leda till åtal för vållande av annans död. Säkert inte rimligt men motsvarar min nivå av irritation över dumheten gällande denna diskussion som är globalt växande.

Kunskap, kunskap, kunskap. Tack.
Jag är med dig gällande vållande.

Hos oss är sjukvården nu satt i undantagstillstånd och vanligt folk skickas åt sidan för den förbannade gökungen corona som spridit ut sig likt digerdöden de senaste veckorna efter bland annat ett maximalt Black Friday FIASKO som man av någon underlig anledning lät genomföras.

Tack och lov är landet nu mer eller mindre stängt så det kanske minskar antalet fall men såhär dagen före julafton känner jag mig äkta corona-grinig och har nolltolerans mot antivaccin-rörelsen och de som vägrar följa/förstå nuvarande regler gällande corona.
 
Några skriver att det ska lyssnas på experter. Senaste pandemi för 10 år sedan så var inte experterna i olika länder överens om det skulle massvaccineras eller inte bland dom yngre.

Lyssna på experter är inte så enkelt som det låter alltid.
Visst kan experterna vara oeniga men det är bättre att lyssna på dem och sedan försöka dra någon rimlig slutsats på hur man ska göra själv än att lyssna på självutnämnda experter utan relevant kompetens.
 
Ja raljera över folks rädslor. Det får dem säkert att ändra åsikt...

Det bästa du kan göra för att se till att de som är tveksamma till vaccin blir anivaxxers är att bete dig på detta viset.

Du behöver inte vara speciellt orolig, detta är första gången jag raljerar över dessa, i text iaf.
Men jag börjar bli så fruktansvärt trött på folk som sprider dynga(menar inte dig, eller någon annan här nu), så ibland rinner det över.
I grupperna jag nämnde, inte ens anti-vaxer grupper, så finns det massor med folk som helt ärligt tror allt från att vaccin är jävulens påfund/något som en liten, rik elit ska använda för att decimera jordens befolkning, eller att det räcker med att "boosta imunförsvaret" med t.ex. vitaminer/ något pyramidspelsmedel/silvervatten, så behöver vi inte vaccin.
 
Visst kan experterna vara oeniga men det är bättre att lyssna på dem och sedan försöka dra någon rimlig slutsats på hur man ska göra själv än att lyssna på självutnämnda experter utan relevant kompetens.
Självutnämnda tog jag tog jag inte upp öht, tillräckligt svårt när experter är oense tex WHO säger en sak och Sveriges experter en annan.
 
Hm jag trodde vi talade om mässling vaccinet här. Jag kanske hade fel. Och jag har väl inbillat mig att varje önskan över att reflektera över problem med vacciner får folk att tilldela mig åsikten att jag är emot vaccin.

Jag har gått genom vartenda inlägg nu och har inte hittat något som uttrycker att vaccin(inklusive MPR) inte har några biverkningar. Det närmaste jag sett är hur vaccin i en jämförelse med att låta folk bli sjuka beskrivs som "riskfritt".

Det skulle dock inte jag säga. Framför allt inte vad gäller just sjukdomar som mässling och påssjuka. Det handlar inte om biverkningar, för där är riskerna minimala. Däremot bör poängen med dessa vacciner vara att utrota dessa virus helt, inte bara att minska förekomsten. Just eftersom man KAN insjukna i båda sjukdomarna trots vaccinering så finns risken att vi framöver, när fler har immunitet från vaccin och inte genomgången sjukdom, måste lägga till boostersprutor i vaccinationsprogrammen för att slippa små utbrott om ovaccinerade för med sig smitta. Det gäller kanske i synnerhet påssjuka, där skyddet är svagare än för mässling. Även den typen av mindre utbrott skulle ju vara negativa om än kanske inte få lika stor påverkan på samhället som när smittan sprids hos helt ovaccinerade.

Både mässling och påssjuka tillhör de sjukdomar som anses vara utrotningsbara. Det är en av de anledningar som gör att jag har så fruktansvärt svårt för antivaxxrörelsen och blir så arg över lögnerna den sprider. Vi, i länder som inte drabbas särskilt hårt ens vid sjukdomsutbrott, borde verkligen vara föregångare för att kunna hjälpa till med utrotningen genom vaccinering i de länder där sjukdomarna faktiskt orsakar plåga och död på samma sätt som den gjorde här tidigare.
 
Du behöver inte vara speciellt orolig, detta är första gången jag raljerar över dessa, i text iaf.
Men jag börjar bli så fruktansvärt trött på folk som sprider dynga(menar inte dig, eller någon annan här nu), så ibland rinner det över.
I grupperna jag nämnde, inte ens anti-vaxer grupper, så finns det massor med folk som helt ärligt tror allt från att vaccin är jävulens påfund/något som en liten, rik elit ska använda för att decimera jordens befolkning, eller att det räcker med att "boosta imunförsvaret" med t.ex. vitaminer/ något pyramidspelsmedel/silvervatten, så behöver vi inte vaccin.
Jag tror inte man lyckas omvända en enda genom att raljera, de som inte är inbitna kan man ibland nå med saklig information och att ta deras oro på allvar. Personligen tror jag att någon gång i framtiden kommer dagens vaccin ses som barbariska och man har bättre metoder.
 
Du behöver inte vara speciellt orolig, detta är första gången jag raljerar över dessa, i text iaf.
Men jag börjar bli så fruktansvärt trött på folk som sprider dynga(menar inte dig, eller någon annan här nu), så ibland rinner det över.
I grupperna jag nämnde, inte ens anti-vaxer grupper, så finns det massor med folk som helt ärligt tror allt från att vaccin är jävulens påfund/något som en liten, rik elit ska använda för att decimera jordens befolkning, eller att det räcker med att "boosta imunförsvaret" med t.ex. vitaminer/ något pyramidspelsmedel/silvervatten, så behöver vi inte vaccin.

Tillägg till mitt eget inlägg.
Jag har även sett tålmodiga själar försöka förklara om och om igen, lägga fram fakta, länkar och allt möjligt, där de gång på gång skjuter ner alla dessa påstående om vacciner...
men det är som att pissa på en gås. Endera ignoreras dessa försök helt, eller så svara de likt det jag skrev om "känslor och åsikter". Det finns även de som tycker att ifall det finns folk som inte klarar av denna corona utan ett vaccin, så borde dessa kanske gå under då.
Så nej, jag har verkligt svårt att vara vänligt inställd till dessa vaccinmotståndare mera.
 
Jag tror inte man lyckas omvända en enda genom att raljera, de som inte är inbitna kan man ibland nå med saklig information och att ta deras oro på allvar. Personligen tror jag att någon gång i framtiden kommer dagens vaccin ses som barbariska och man har bättre metoder.

Jag skrev tydligen medan du skrev, men se mitt föregående inlägg.
 
Tillägg till mitt eget inlägg.
Jag har även sett tålmodiga själar försöka förklara om och om igen, lägga fram fakta, länkar och allt möjligt, där de gång på gång skjuter ner alla dessa påstående om vacciner...
men det är som att pissa på en gås. Endera ignoreras dessa försök helt, eller så svara de likt det jag skrev om "känslor och åsikter". Det finns även de som tycker att ifall det finns folk som inte klarar av denna corona utan ett vaccin, så borde dessa kanske gå under då.
Så nej, jag har verkligt svårt att vara vänligt inställd till dessa vaccinmotståndare mera.
Vem i tråden anser att tycker att de som inte klarar corna utan vaccinborde gå under?

Jag har sett "fakta" såsom att mässlingvaccinet kommer att utrota corona (kristallkula?), som att 3 procent kommer att dö i Sverige om vi drabbas av mässlingen ( att långt färre dog sista decenierna innan verkar irrelevant). Att sjukvården i Sverige inte skulle klarat mässlingen om vaccinet inte funnits ( trots avavtt vi klarade det på 60-70 talet). Även "faktan" att det inte funnits en chans i världen att ha fått fram effektiva mediciner mot mässlingen om vi inte satsat på vaccinering. Det finns givetvis korrekt fakta också.
 
Vilka av dagens vaccin skulle ses som barbariska, tror du? Och varför?
Jag tror att vi kommer att få fram bättre metoder än att injicera ämnen i kroppen för att trigga immunförsvaret. Det är förenat med risker, främst alergiska reaktioner men också att det börjar bli en hel del vaccin som ses som nödvändiga. Det är alltså inget specifikt vaccin, utan metoden att vaccinera.
 
Jag tror att vi kommer att få fram bättre metoder än att injicera ämnen i kroppen för att trigga immunförsvaret. Det är förenat med risker, främst alergiska reaktioner men också att det börjar bli en hel del vaccin som ses som nödvändiga. Det är alltså inget specifikt vaccin, utan metoden att vaccinera.

Flera vaccin har ju i princip ingen risk för allergisk reaktion, det är ytterst få som inte kan vaccineras av den anledningen. Och man injicerar ju även ämnen i kroppen för att bli av med just allergiska reaktioner...

Dessutom används även orala och nasala vaccin, inte bara ämnen man injicerar i kroppen(men i vissa fall är det bara fattiga länder som inte använder injektioner).

Jag förstår faktiskt fortfarande inte riktigt vad som skulle vara så barbariskt. I och med att du tycker det, kan du tänka dig vad som skulle vara mer civiliserat?
 
Vem i tråden anser att tycker att de som inte klarar corna utan vaccinborde gå under?

Jag har sett "fakta" såsom att mässlingvaccinet kommer att utrota corona (kristallkula?), som att 3 procent kommer att dö i Sverige om vi drabbas av mässlingen ( att långt färre dog sista decenierna innan verkar irrelevant). Att sjukvården i Sverige inte skulle klarat mässlingen om vaccinet inte funnits ( trots avavtt vi klarade det på 60-70 talet). Även "faktan" att det inte funnits en chans i världen att ha fått fram effektiva mediciner mot mässlingen om vi inte satsat på vaccinering. Det finns givetvis korrekt fakta också.

Det var ett tillägg till mitt eget inlägg, där jag hänvisade till folk i facebookgrupper, inte här i tråsen.
 
Inte med det ordet men det är de andemeningen. Just nu har du ifrågasatt min upplevelse. Jag upplever det som folk vill knuffa in mig i fållan av antivaxxers, och att jag inte är klok som ens fundera kring att vaccin och hur vi klarat oss utan mässlingsvaccin.

Jag har gång på gång fått upplysa om att jag inte är emot vaccin. Det är man tydligen per automatik om man reflekterar över vaccin och hur vi klarat oss utan.
Vi har "klarat oss" utan fungerande sanitet, utan elektricitet, utan internet, utan demokrati, utan att tvätta händerna i samband med vård, utan Alvedon, utan vetenskapligt skolade läkare utan med kloka gubbar/gummor istället (m.m.).

Vi har alltså "klarat oss" som art. Men på ett mer personligt plan så klarade vi oss inte speciellt bra, innan vi tog till oss ett vetenskapligt synsätt, och organiserade våra samhällen så att folk skulle leva, utan bara slumpmässigt överleva.
Barn dog som flugor och en medellivslängd på sisådär 30 år, låter ju trevligt.

Det du framför i den här tråden är inte bara antivaxxares pseudoargumentation, utan du genomför en förmidabel attack på allt vad vetenskapligt synsätt heter.

Gör du det här för att skapa debatt, eller tycker du att du som lekman ska kunna underkänna vetenskapssamhället i allmänhet, och medicinsk vetenskap i synnerhet?
 
Jag tror att vi kommer att få fram bättre metoder än att injicera ämnen i kroppen för att trigga immunförsvaret. Det är förenat med risker, främst alergiska reaktioner men också att det börjar bli en hel del vaccin som ses som nödvändiga. Det är alltså inget specifikt vaccin, utan metoden att vaccinera.

Ja, i framtiden kommer kanske GMO vara det sätt vi skapar immunitet mot olika sjukdomar. Barnen kommer födas immuna. Med CRISPR är möjligheterna fantastiska. Om det skulle vara mindre ”barbariskt” vet jag dock inte.
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
717
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: CaisaCax
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 437
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 054
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp