Eller i ena vågskålen en sjukvård som anpassat sig efter de risker som finns och utvecklat metoder så få blir skadade och ännu färre dör mot den värld vi lever i nu där folk vägar att vaccinera sig, där rykten sprids om diverse biverkningar som är hlt orimliga och många länder är under den kritiska gränsen för vad som behövs för att stoppa sjukdomen och överhängande risk för epidemier och på sikt kanske värre om folk förtsätter värgra vaccination.
Du ser en utopi och jämför den mot en verklighet som stagnerat eller gått tillbaks i utvecklingen sen 1970. Jämför istället med vad vi faktiskt har i dag och räkna med samma utveckling när det gäller vård av mässlingen som med andra alvarliga sjukdomar eller åtminstone att det inte blivit värre.
Du är en tvättäkta antivaxxare, som jobbar med kvasivetenskapliga pseudoargument.
Det är enkelt, riskfritt och billigt att vaccinera.
Det är dyrt, omständligt och komplicerat att vårda sjuka.
Ska vi ha ett fungerande och rationellt samhälle, där vi lägger pengar och resurser på rätt saker, som att utbilda våra barn, och vårda sjuka som har sjukdomar som vi (ännu) inte kan vaccinera oss mot, eller ska vi ha ett samhälle där vi förbrukar resurserna på att vårda sjukdomar, som inte skulle behöva vårdas alls, om alla är vaccinerade?
Vad är du rädd för? Tycker du sprutor är otäckt?
Jag har en reumatisk sjukdom, och ger mig själv en spruta var 14:e dag, och kan därför leva nästan symtomfritt. Och belastar därmed vården betydligt mindre. Ska vi sluta med sådant också tycker du?
Är jag det minsta okoncentrerad när jag tar den sprutan, så gör det skitont. Influensavaccinet brukar knappt kännas.