Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Jag är säker på att vi hade haft bättre behandlingar mot mässlingen om vi inte haft vaccinet. Det hde varit en enorm marknad. Vaccin är säkert bra i u-länder men inte istället för att verkligen assistera med de verkliga problemen med undernäring, vattenbrist mm.

Visst, så hade det kanske varit men hade det på något sätt varit bättre? Är andra läkemedel än vaccin bättre? Vaccin har potential att utrota sjukdomar. Vaccin gör att människor inte blir sjuka, eller lika sjuka, vilket innebär stora vinster inte bara för den individuella hälsan utan också för samhället. Mindre sjukfrånvaro, mindre VAB, mindre belastad sjukvård osv.
 
Visst, så hade det kanske varit men hade det på något sätt varit bättre? Är andra läkemedel än vaccin bättre? Vaccin har potential att utrota sjukdomar. Vaccin gör att människor inte blir sjuka, eller lika sjuka, vilket innebär stora vinster inte bara för den individuella hälsan utan också för samhället. Mindre sjukfrånvaro, mindre VAB, mindre belastad sjukvård osv.
Som sagt jag vet inte och vi kommer aldrig att veta.
 
Som sagt jag vet inte och vi kommer aldrig att veta.

Jag bara tänker på de antivirala läkemedel vi har, är de så himla effektiva, på det stora hela? Eftersom många virus har en tendens att mutera verkar det spontant bättre att utveckla metoder som kan förhindra infektion och därmed även sekundärinfektioner så vi faktiskt kan undvika primär infektion istället för att försöka utveckla behandlingar som ska sättas in efter infektionen är ett faktum.
 
Jag bara tänker på de antivirala läkemedel vi har, är de så himla effektiva, på det stora hela? Eftersom många virus har en tendens att mutera verkar det spontant bättre att utveckla metoder som kan förhindra infektion och därmed även sekundärinfektioner så vi faktiskt kan undvika primär infektion istället för att försöka utveckla behandlingar som ska sättas in efter infektionen är ett faktum.
Om vi forskat mer på antivirala läkemedel kanske vi knäkt problemet och mässlingen hade varit en stor motivation att göra det. Kanske vi haft bättre läkemedel mot covid nu utifrån den lärdomen. Vi vet inte hur läget varit och hur det kommer att bli. Idag är vi inte i närheten av att utrota mässlingen och det går inte i rätt riktning så än så länge så även om det i teorin är bättre att förhindra/utrota en sjukdom så är vi ninte där utan forsätter vi på inslaget spår så kanske vi inom en snar framtid har en epedemi i europa.
 
Om vi forskat mer på antivirala läkemedel kanske vi knäkt problemet och mässlingen hade varit en stor motivation att göra det. Kanske vi haft bättre läkemedel mot covid nu utifrån den lärdomen. Vi vet inte hur läget varit och hur det kommer att bli. Idag är vi inte i närheten av att utrota mässlingen och det går inte i rätt riktning så än så länge så även om det i teorin är bättre att förhindra/utrota en sjukdom så är vi ninte där utan forsätter vi på inslaget spår så kanske vi inom en snar framtid har en epedemi i europa.

Vi har inte tillräckligt med virus som vi försöker forska fram behandlingar mot alltså? Jag delar inte den åsikten. Även om vi skulle forska mer på antivirala läkemedel försvinner inte det faktum att virus muterar vilket innebär att nya antivirala läkemedel behöver utvecklas hela tiden. Precis som vi behöver ta fram nya sätt att angripa bakteriella infektioner.

Att mässlingen inte är utrotad i Europa beror ju tyvärr till stor del på att knäppgökar sprider ren desinformation och att föräldrar i Europa lever i lyxen att inte ha en aning om vilket elände mässling kan ställa till med. Barn dör av mässling i Europa också, inte bara i mindre bemedlade länder där barnen är undernärda (inte för att barn i Europa nödvändigtvis alltid är så hälsosamma heller). Det är inte hälsosam skepsis utan rent dravel som gör att föräldrar låter bli att vaccinera. Vi kan utrota polio och mässling och det är något vi bör sträva efter, vaccin är den mest effektiva metoden.

Har vi lyckats utrota någon sjukdom med antibiotika eller med antivirala läkemedel? Nej. Har vi lyckats utrota någon sjukdom med vaccin? Ja.
 
Vi har inte tillräckligt med virus som vi försöker forska fram behandlingar mot alltså? Jag delar inte den åsikten. Även om vi skulle forska mer på antivirala läkemedel försvinner inte det faktum att virus muterar vilket innebär att nya antivirala läkemedel behöver utvecklas hela tiden. Precis som vi behöver ta fram nya sätt att angripa bakteriella infektioner.

Att mässlingen inte är utrotad i Europa beror ju tyvärr till stor del på att knäppgökar sprider ren desinformation och att föräldrar i Europa lever i lyxen att inte ha en aning om vilket elände mässling kan ställa till med. Barn dör av mässling i Europa också, inte bara i mindre bemedlade länder där barnen är undernärda (inte för att barn i Europa nödvändigtvis alltid är så hälsosamma heller). Det är inte hälsosam skepsis utan rent dravel som gör att föräldrar låter bli att vaccinera. Vi kan utrota polio och mässling och det är något vi bör sträva efter, vaccin är den mest effektiva metoden.

Har vi lyckats utrota någon sjukdom med antibiotika eller med antivirala läkemedel? Nej. Har vi lyckats utrota någon sjukdom med vaccin? Ja.
Det är trist när man generaliserar och kallar de som väljer att inte vaccinera för knäppgökar. Ja att en del definitvit är knäppa håller jag med om men knappast alla och det förakt du visar hjälper bara till att spä på motståndet mot vaccin.
 
Det är trist när man generaliserar och kallar de som väljer att inte vaccinera för knäppgökar. Ja att en del definitvit är knäppa håller jag med om men knappast alla och det förakt du visar hjälper bara till att spä på motståndet mot vaccin.

Oavsett vad man kallar dem är det dock på grund av personer som dem, som på ovetenskaplig grund är motståndare till MPR-vaccin och som sprider sina felaktigheter, som det förekommer mässlingutbrott i Europa och USA
De försvårar kampen som pågår I hela världen för utrota en sjukdom som orsakar mycket lidande. Jag tycker att ”knäppgök” är rätt snällt, faktiskt.
 
Det är trist när man generaliserar och kallar de som väljer att inte vaccinera för knäppgökar. Ja att en del definitvit är knäppa håller jag med om men knappast alla och det förakt du visar hjälper bara till att spä på motståndet mot vaccin.
Jag kallar de som driver antivaccinationspropagandan för knäppgökar. Tyvärr lyckas de få med sig en mängd rädda föräldrar.
 
Dödligheten är nog 1-2 med tanke på att sjukdomen säkert är 10 resor värre när de hygieniska förhållandena är usla och man dessutom svälter, saknar sjukvård, troligen inte har råd med Alvedon och saknar rent vatten. Och det är mest bara i fattiga länder den härjar.

På 70-talet levde vi i "harmoni" med mässlingen. Barn fick sjukdomen det var inget man var direkt rädd för, enstaka dog många lät sina barn bli smittade avsiktligt (eller skyddade inte extra mot sjukdomen). Så gott som ingen vuxen blv sjuk alla hade haft den.
Jag minns inte att min mässlingsjuka var så särskilt harmonisk? Den var skitjobbig.

Jag fick dessutom lunginflammation efter mässlingen, och missade massor med skola, förutom att jag missade både en trevlig fjällresa på sportlovet, och ett påsklov, där det som kompensation för det missade sportlovet, var tänkt att åka till fjällen.

Att barn dessutom fick hjärnskador efter mässling, är inte heller så särskilt harmoniskt...
 
Vore det inte bättre att du kollade upp påståendet lite mera noga innan du kommer med falska anklagelser? Jag har såklart kontrollerat att det stämmer innan jag skrev och hon är skådespelare, exakt hur upplägget var kommer vi nog aldrig få reda på om inte någon gör ett undercover mot de som producerade programmet. Men för mig är uppgiften om hennes yrke tillräcklig för att ge tvivel om äktheten.
Aha, guilt by association!

Så vissa yrkeskategorier, ska vara exkluderade från att synas och höras...

Det vore väldigt klädsamt med en källa till påståendet, som också förklarar varför yrket är så viktigt.
 
Oavsett vad man kallar dem är det dock på grund av personer som dem, som på ovetenskaplig grund är motståndare till MPR-vaccin och som sprider sina felaktigheter, som det förekommer mässlingutbrott i Europa och USA
De försvårar kampen som pågår I hela världen för utrota en sjukdom som orsakar mycket lidande. Jag tycker att ”knäppgök” är rätt snällt, faktiskt.
Och du menar att de blir mer intresserade att vaccinera sig av att man beter sig illa mot dem för deras åsikt?
 
Aha, guilt by association!

Så vissa yrkeskategorier, ska vara exkluderade från att synas och höras...

Det vore väldigt klädsamt med en källa till påståendet, som också förklarar varför yrket är så viktigt.
Det är som upplagt för misstankar när en skådespelare är med på det viset i en dokumentär.
 
Jag minns inte att min mässlingsjuka var så särskilt harmonisk? Den var skitjobbig.

Jag fick dessutom lunginflammation efter mässlingen, och missade massor med skola, förutom att jag missade både en trevlig fjällresa på sportlovet, och ett påsklov, där det som kompensation för det missade sportlovet, var tänkt att åka till fjällen.

Att barn dessutom fick hjärnskador efter mässling, är inte heller så särskilt harmoniskt...
Jag har förklarat vad jag menar, du kanske kan kolla det inlägget?
 
Alltså, vi har ju provat att leva med mässling men utan vaccin. Hade det varit så himla enkelt och bra hade ju vi aldrig börjat massvaccinera.

Jag tycker ärligt talat att den här tankegången du för fram är rätt skrämmande och galen.
Risken är bara att det blir än otrevligare att leva med mässlingen och en befolkning med otillräckligt skydd.
 
Vilket vis? Jag såg en mamma, vad såg du?

Om du inte inser komplikationerna med att använda en skådespelare i en dokumentär så har du stora brister i din utbildning när det gäller källkritik och trovärdighet.

Och redan när jag såg dokumentären var jag skeptisk till hur mamman uttryckte sig. Det kändes tillrättalagt, som ett manus. Jag tänkte mer på ledande frågor dock.
 
Om du inte inser komplikationerna med att använda en skådespelare i en dokumentär så har du stora brister i din utbildning när det gäller källkritik och trovärdighet.

Och redan när jag såg dokumentären var jag skeptisk till hur mamman uttryckte sig. Det kändes tillrättalagt, som ett manus. Jag tänkte mer på ledande frågor dock.
Å andra sidan borde faktiskt inte yrket spela någon roll alls, mamma som mamma, oavsett yrke vill man sitt barn väl och vaccin är ofta en invecklad sak. Även skådespelare har åsikter och känslor. Ska man misstro alla? Vilka yrken skulle du godkänna i en dokumentär?

Mina stora brister, som du tror, till trots, så har jag förstånd nog att inte svälja allt jag läser och ser med hull och hår. Källkritisk som jag är väljer jag inte bara en källa, eller en dokumentär, och för övrigt, i mina ögon var hon bara ett exempel på hur förvirrad en mamma kan vara inför vaccinering av sitt älskade barn. Jag tror många föräldrar har känt samma eller delvis samma funderingar inför vaccineringen av sina barn. Om hon rent faktiskt spelade en roll, inte ens var pojkens mamma osv så gör det mig inget alls, hon var fortfarande bara ett exempel hur föräldrar känner och funderar inför vaccinering av barnen. Hon visade vad föräldrar går igenom. Och jag kände själv delvis igen mig, när min snart 19 åriga son skulle vaccineras första gången läste jag en del om det här med autism av vaccinet och att fler inte vaccinerade sina barn pga det. Jag kände igen känslan hon förmedlade.

Oavsett om hon spelade en förvirrad mamma eller var en förvirrad mamma som inte visste hur hon skulle göra, så var det budskapet som var det viktiga, och det förmedlades bra. Resten kan jag ju tänka själv.
 
Och du menar att de blir mer intresserade att vaccinera sig av att man beter sig illa mot dem för deras åsikt?

Jag visste inte att de som sprider lögner som får föräldrar att avstå från att vaccinera sina barn läste i den här tråden?

Risken är bara att det blir än otrevligare att leva med mässlingen och en befolkning med otillräckligt skydd.

De enda som har ett otillräckligt skydd är de som inte är fullvaccinerade.

Innan antivaxxrörelsen började breda ut sig var den gruppen så pass liten att den skyddades av alla andra i många länder. Länder som nu åter ser utbrott av mässling.
 
En annan fråga, hur stor dödlighet är okej?

Som jag har fattat det är det 0% chans att dö av mässling om man blivit korrekt vaccinerad som barn.
Så är det verkligen rimligt att förespråka att vi ska sluta vaccinera oavsett om dödligheten är 0,2%, 3,1% eller 10%?
Vid vilken gräns är det okej att vissa barn dör av en sjukdom man kan förebyggas genom vaccination?
Vid vilken gräns är det okej att vissa barn får bestående men för resten av livet pga sjukdomen?
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
717
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: CaisaCax
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 429
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 052
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp