Dog defense spray?

BuenoBull

Trådstartare
Det är en spray som ska verka avskräckande på attackerande hundar genom att ge den en dusch med ett medel som är irriterande för slemhinnorna. Den ska även ha ett högt ljud som ska skrämma den attackerande hunden. Någon som har erfarenhet av sådant? För- nackdelar? Kan det skada hunden långvarigt?

Min hane gillar inte andra hanhundar och blev för några veckor sedan attackerad av en lösspringande hane, min hund klarade sig utan nämnvärda skador medans den andra hunden fick blodvite. Tyvärr är det vanligt häromkring att folk har sina hundar lösa utan minsta eftertanke eller pli på dem. Min hund är även osäker (?) och väljer att vara "den som hugger först" om han blir överraskad, t.ex. påflugen bakifrån/i mörker eller liknande.
Jag vill inte riskera varken någon annans eller min hund skador eller värre, därför har jag funderat på att införskaffa sådan spray som en förlängd arm. Vad tror ni? Munkorg på honom är inte ett första alternativ.
Även min sambo har börjat bli nervös över att gå ut med honom och det funkar ju inte.

Sv: Dog defense spray?

Det finns elektriska flugsmällor som ser ut typ som små tennisracket. Kanske det hade varit bättre? Knöligt att bära med sig dock. Annars så får man helt enkelt hålla sin hund i halsbandet när det kommer fram lösa hundar och helt enkelt sparka bort dem innan de når fram till din hund. Så gjorde jag när jag hade en "bitsk" hund och det var mkt effektivt.

Jag har Dog Defence spray, men den låter inte, det måste vara nån annan produkt. Eller så finns det två med samma namn.

Den funkar. Har provat den själv, obehagligt men inget annat.

Har kan man kopa en sorts 'dog defence' som sprayar citronella med mycket hog kraft. Jag har aldrig behovt anvanda en, men har sprayat i luften och misstanker att det skulle fungera aldeles utmarkt.

Visst gjor det.:D
Nar jag ar radd att vi kan mota losa hundar, sarskilt om vi ar ute och gar med sonen och hans hund, har jag ofta en i fickan. Hon bet inte tillbaka fast en yorkie hangde pa henne fran bogen,:p men om en storre hund attakerar har hon ju inget annat val an att svara. Jag ar inte stark nog att avbryta ett slagsmal mellan en rottie och en annan stor hund, men da jag kunde avbryta en attack pa Miss Mandy genom att kasta traskorna (av gummi och lader) pa den attakerande hunden tror jag att det skulle ga med en sadan spray ocksa.:D

Jag har Dog Defence spray, men den låter inte, det måste vara nån annan produkt. Eller så finns det två med samma namn.

Den funkar. Har provat den själv, obehagligt men inget annat.

Jag vet inte, jag kanske missuppfattat vad som menades med ljud. Såhär står det:

"Både doften och ljudet skrämmer hunden och om den inte genast avlägsnar sig drabbas den av en kraftig irritation i slemhinnorna såsom ögon och nos. Vanligaste reaktionen är nysningar."

Kanske menas att det är pysljudet från sprayen som ljuder och inte nån form av en tuta?

Delvis KL

Tack för era tankar och åsikter! Kommer införskaffa en sådan spray tror jag ändå. Det skulle kännas tryggare för min sambo och det är egentligen främst för hans skull, eftersom det är han som blivit mest skärrad. :)

Det har ar sprayen jag har och det enda ljud den har ar ett ganska skarpt 'pys ljud' nar man sprayar. Jag rakade trycka en strale i ansiktet pa min son (Ooops:grin:) och det enda consequensen av det var att det luktade gott i rummet fast han tyckte att det luktade for starkt. :p Han varken nos eller hostade, men hade det varit mer direkt och langre hade han definitivt inte statt kvar, sa han, sa vi tror att det skulle fungera jattebra pa hundar.:cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag sitter här och är smått chockad. Tidigare idag så tog en bekants stora hund (grandistik på 55 kilo) tag i en av sina flockmedlemmar...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 162
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 039
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2