Sv: Dödsfall

Verkar vara en hel del travhästar som dör nuförtiden. Inte första gången på mycket kort tid man läser sånt. Kanske dags att se över sporten ?!

Verkar vara en hel del travhästar som dör nuförtiden. Inte första gången på mycket kort tid man läser sånt. Kanske dags att se över sporten ?!

Ja för skogsmullar/hopphästar/fälttävlanshästar/dressyrhästar/cirkushästar/ponnyer dör ju aldrig, bara dessa stackars travare som plågas varje dag!

Lägg ner:grin:

Hela kvällen igår hade jag en kostig känsla., och sen när jag kom hem igår såg jag att det var en av våra hästar på jobbet som störtade, dock inte den som dog.
Hur det gick vet jag inte, måste uppdatera mig ikväll.
Givetvis var det den mest lovane unghästen i stallet...

Håller med, men det var ju inte det tråden handlade om eller hur ? Du får hemskt gärna starta en annan tråd om det du tog upp, men lägg den då på rätt ställe så kan jag hemskt gärna föra en debatt om det med. Jag har inget emot trav i den bemärkelsen, men allvarligt talat så försvarar jag inte olika grenar med hull och hår bara för jag gillar dom. Någon ordning får det faktiskt vara. Man behöver alls inte gå in i försvarsställning för att man gillar en sak och någon framför kritik. Om folk kunde samarbeta och göra saker bättre vore det mycket smidigare.

Senast ändrad:

Jag förstår Breakdance,s reaktion,travet får så jäkla mycket skit jämt!
Men en häst som dör på banan,är en häst för mycket.Ett hjärtfel på en häst är inte så lätt att upptäcka alla gånger,hästen har säkert inte visat någonting i träning.

Nja, så mycket skit har inte travet fått genom årena. Det har ju egentligen blossat upp nu på senare tid, med mycket starka reaktioner. Varför reaktionerna är så starka förstår jag inte eftersom man borde välkommna kritiken för att försöka göra saker och ting bättre. Det är väl det de handlar om i slutändan, att göra saker ännu bättre...inte att försämra. Istället för att försvara i absurdum borde man väl granska kritiken och stanna upp och tänka lite. Gäller alla grenar.

Hur ska man göra saker bättre menar du?
Hur ska man kunna förutsäga när en häst tänker dö i ett lopp pga en inre svaghet som inte går att se utan att obducera den?

Nja, så mycket skit har inte travet fått genom årena. Det har ju egentligen blossat upp nu på senare tid, med mycket starka reaktioner. Varför reaktionerna är så starka förstår jag inte eftersom man borde välkommna kritiken för att försöka göra saker och ting bättre. Det är väl det de handlar om i slutändan, att göra saker ännu bättre...inte att försämra. Istället för att försvara i absurdum borde man väl granska kritiken och stanna upp och tänka lite. Gäller alla grenar.

Vad är det som är absurdum?Om du läser mitt förra inlägg så skrev jag att ett hjärtfel inte är lätt att upptäcka på en häst.Det har blossat upp debatter om travet titt som tät så länge jag kan minas.Det konstiga är att kritiken nästan alltid kommer från folk som inte har en aning om vad dom pratar om.

sådana här dödsfall är knappast VANLIGT, det sker ett par gånger om året, ibland mer. du kan jämföra det med tex fotbollsspelare som har stupat i backen utan att någon kunnat förutse det. oftast beror det på hjärtfel eller att ett blodkärl spruckit. inget man kan veta i förhand precis som ameo säger.

Håller med, men det var ju inte det tråden handlade om eller hur ? Du får hemskt gärna starta en annan tråd om det du tog upp, men lägg den då på rätt ställe så kan jag hemskt gärna föra en debatt om det med. Jag har inget emot trav i den bemärkelsen, men allvarligt talat så försvarar jag inte olika grenar med hull och hår bara för jag gillar dom. Någon ordning får det faktiskt vara. Man behöver alls inte gå in i försvarsställning för att man gillar en sak och någon framför kritik. Om folk kunde samarbeta och göra saker bättre vore det mycket smidigare.

Nej men varför kommer du då in på ett TRAVforum och slänger ur dejj en massa dygna?! Ni börjar bli riktigt tråkiga nu! Vill ni köra erat "hata travare race" så starta ett nytt forum då:grin::mad:

Nej men varför kommer du då in på ett TRAVforum och slänger ur dejj en massa dygna?! Ni börjar bli riktigt tråkiga nu! Vill ni köra erat "hata travare race" så starta ett nytt forum då:grin::mad:

Och jag blir jävligt irriterad på dom som slänger in en eller ett par inlägg och sedan försvinner dom i från trav forumet.Vad är meningen med det tro?

Jag har inte sagt ett ord om hjärtfel, utan menade helheten runt sporten. Det är väl inte bara hästar med hjärtfel som störtar i lopp ??

Den jag svarade påstod att travet alltid får så mycket skit jämt...villket inte är sant. Travdebatten har blossat upp nu på senare tid.

Oftast är inte alltid. Sen borde man fundera längre än så...varför drabbas just travare i sådan stor utsträckning mer än anndra hästar inom andra grenar ?

För att de ansträngs till max? Till skillnad från de flesta andra hästar. Och det lär finnas fler högpresterande travhästar än hästar på elitnivå i t ex terräng... (Eller galopp).

Exakt. det händer även att fälttävlanshästar dör, utan att hinder är inblandade.

(och jag vet en hopp-ponny som dog typ 10 m efter att ha landat efter ett hinder - fast det hände på träning så det hamnade aldrig i media... Och kursledaren från min RIK-0 förlorade sin häst helgen efter vår kurs - han föll ihop i skogen, stendöd...)

Det är ju inte klokt! Att en fullt frisk häst ska ansträngas så att den dör?! :eek:

Men det är väl precis det de oftast inte är.
Fullt friska, alltså.
Hjärtfel kan lika gärna vara medfött, det tror jag att förhöjd risk för att någon artär smäller också är.

Liknande trådar

Samhälle http://www.stage3.play.aftonbladet.se/abtv/articles/272652?fbclid=IwAR0Fjlyh4JQxFa_UNkRPku46CwdK-hjrg15a-vlEszjovnL5xKogo3Mql1g...
Svar
8
· Visningar
1 288
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägersro. Trav och galopp. Spel och dobbel. Liksom den geografiska platsen Bulltofta för alltid kommit att förknippas med en flygplats...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagen inträffade en stor olycka på Jägersro trav- och galoppbana utanför Malmö. Nio hästar hamnade i en seriekrock, och två av...
Svar
0
· Visningar
624
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst avled på Jägersro under tisdagskvällen. Den femårige valacken Go For It är skulle startat i V64-2, men föll ihop och avled på...
Svar
0
· Visningar
528
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka