Sv: Dödsfall

Lite knapplån också

Tog mig faktiskt tid att läsa hela "rapporten" från djurens vänner... Som rapport är den definititvt inte godkänd, skulle troligen inte ens bli godkänd för en elev i högstadiet som specialarbete.

En rapport/artikel etc. ska skrivas objektivt, på sakliga grunder. Vem som helst kan skriva ihop ett stycke och blanda in sina egna åsikter i det... Det fixar till och med jag och även om jag är utbildad journalist finns det ingen tidning som skulle trycka något sådant, och skulle jag ha skrivit något liknande, baserat på okunskap och egna åsikter, skulle jag troligen få den ansvariga utgivaren efter mig ganska snart:grin:

Så nej, jag ger inte mycket för djurens rätt. De gör väl inget bra överhuvudtaget förutom att gnälla tycker jag...
*bow* håller med, man kan vinkla precis allt och peta ut de ruttna kornen ur vadsomhelst och få hela den förtalade verksamheten att se ut som organiserad brottslighet.. Djurens Rätt är väl den milda versionen av Peta..

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte medfödda hjärtfel kontrolleras? Är inte det ett krav på att tävlingarna ska hålla en hög prestanda av friska, välmående hästar?

Senast ändrad av en moderator:

Medfödda hjärtfel kan säkert kontrolleras, men man kollar inte oftast inte hästar som tränar och presterar normalt. Det är oftast först när det visar sig att träningen inte ger de resultat man önskar, att pulskontrollerna visar att något inte stämmer eller om den inte orkar vad den borde orka i loppen som man börjar leta fel.
Ibland har man inte haft anledning att misstänka att något varit fel, men ändå faller hästen ihop död...

De fall där aortan brister så är det väldigt svårt att upptäcka även på människor, det kan oftast bara konstateras efteråt att det var det som var felet, och som sagt kan den brista när som helst, att bara gå ut ur stallet tex... Jag vet oxå hästar som har singlat ner i hagen utan att de ens har sprungit utan bara gått ut och börjat beta. Och innan dess har de i flera år tävlat på en hög nivå utan några som helst problem.

KL
Med reservation för trovärdigheten på källan så står det ändå på trav365 så här:

Nu visar en preliminär obduktionsrapport att hästen drabbades av hjärtflimmer som ledde till en situationsstörning som i sin tur påverkade hästens lungor. Till slut drabbades hästen av syrebrist i lungorna.

...vilket jag ju iof inte ser någon anledning till ska vara osant.
(Men man vet ju aaaaaldrig :p)

KL
Med reservation för trovärdigheten på källan så står det ändå på trav365 så här:

Nu visar en preliminär obduktionsrapport att hästen drabbades av hjärtflimmer som ledde till en situationsstörning som i sin tur påverkade hästens lungor. Till slut drabbades hästen av syrebrist i lungorna.

...vilket jag ju iof inte ser någon anledning till ska vara osant.
(Men man vet ju aaaaaldrig :p)

Cirkulationsstörning menar du va?

Mig veterligen så har man inte flimmer hela tiden och kan därför också vara svårt att få fram eftersom precis som någon annan skrev: hästen säger ju inte till att oj det gjorde lite ont i bröstet...
Flimmer kan ju vara olika länge samt tom vara av reverserande typ.

rätta mig gärna om jag har fel...

Gira :banana:

Liknande trådar

Samhälle http://www.stage3.play.aftonbladet.se/abtv/articles/272652?fbclid=IwAR0Fjlyh4JQxFa_UNkRPku46CwdK-hjrg15a-vlEszjovnL5xKogo3Mql1g...
Svar
8
· Visningar
1 288
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägersro. Trav och galopp. Spel och dobbel. Liksom den geografiska platsen Bulltofta för alltid kommit att förknippas med en flygplats...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagen inträffade en stor olycka på Jägersro trav- och galoppbana utanför Malmö. Nio hästar hamnade i en seriekrock, och två av...
Svar
0
· Visningar
624
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst avled på Jägersro under tisdagskvällen. Den femårige valacken Go For It är skulle startat i V64-2, men föll ihop och avled på...
Svar
0
· Visningar
528
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur