Dödsfall på romme..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dödsfall på romme..

På människa kan man tydligen ta reda på om man ligger i riskzonen för att drabbas, men man kan inget göra åt det. Och det behöver inte heller vara en kraftansträngning, tex resa sig ur soffan kan utlösa det. Så vad vinner man på att veta? Att man kan dö nästa minut? Samma sak när det gäller hästar, den kan ju lika gärna bralla i hagen och ramla ihop, är det bättre eller sämre?

det är nog bättre att veta att hästen har de problemet. Det är ju mkt bättre att hästen ramlar ihop i hagen än i ett lopp med 14 andra ekipage.

det är nog bättre att veta att hästen har de problemet. Det är ju mkt bättre att hästen ramlar ihop i hagen än i ett lopp med 14 andra ekipage.

Men det betyder att du anser att alla hästar i sverige ska undersökas? Du tror inte att det tar lite väl mycket tid från vetrinärerna? Det är ju procentiellt inte så stor risk att det händer... Avelsdelen skulle jag kunna köpa, men jag tror inte att det är tillräckligt vanligt för att det skulle vara intressant nog att göra en veterinärstudie för att se om det överhuvudtaget är ärftligt. Och är det inte ärftligt, ja då är det ju helt oväsentligt för aveln... Förutom att stoet kan dö vid förlossningen, men det kan ju hända ändå...

:( Jag hade en oxå en häst som dog på det där viset.
Det var för ca 20år sedan på Bergsåker. Hon kom in på upploppet
med en ledning på ca 30 meter men började då att vingla och störtade rakt in i oddstavlorna som på den tiden stod precis bredvid banan, hon ryckte till en gång men sedan var det inget mer liv i henne. En fruktansvärd tid var det efteråt och man tänker fortfarande ganska mkt på det. Vi fick aldrig något riktig svar på vad det berodde på kanske var det kroppspulsådern.

nej, ja menar inte att alla hästar ska undersökas.. Jag reagerade mest på att du tyckte det inte spelade någon större roll om hästen dog i lopp eller i hagen.

För mig är det självklart att det är bättre om den dör i hagen eftersom risken för skador på andra hästar o människor är i det närmsta obefintlig då.

nej, ja menar inte att alla hästar ska undersökas.. Jag reagerade mest på att du tyckte det inte spelade någon större roll om hästen dog i lopp eller i hagen.

För mig är det självklart att det är bättre om den dör i hagen eftersom risken för skador på andra hästar o människor är i det närmsta obefintlig då.

Ja men visst är det väl mindre risk för olyckor om hästen dör i hagen... Det är ju ganska så hypotetiska frågor, din frågeställning var om man inte borde undersöka hästarna, och jag frågade då om du anser att alla hästar borde undersökas, för risken finns ju hela tiden...

Ja men visst är det väl mindre risk för olyckor om hästen dör i hagen... Det är ju ganska så hypotetiska frågor, din frågeställning var om man inte borde undersöka hästarna, och jag frågade då om du anser att alla hästar borde undersökas, för risken finns ju hela tiden...

Jag har aldrig sagt något om att alla ska undersökas.
Jag svarade bara på det du skrev, DIN frågeställning var ju:
"Samma sak när det gäller hästar, den kan ju lika gärna bralla i hagen och ramla ihop, är det bättre eller sämre?"
Det är det enda jag uttalat mig om. Läs igen om du missat det.

Svarade du för att vara exakt, för att veta måste man ju undersöka alla hästar, eller hur?

Jag vet vad jag svarade. Men, det var bara ett svar på ditt påstående om att det kvittar vart hästen dör, om det är i lopp eller i hagen.

Har aldrig sagt att man ska undersöka alla. Det enda jag sagt är att det är bättre den dör i hagen.
Sen att man måste undersöka för att veta i förväg, det är en annan sak som jag inte uttalat mig om.

Jag vet att jag kommer få många "på" mig men det är fodret!!

På dig?

Hur kan fodret stärka till exempel kroppspulsådern? Eller stärka ett svagt/missbildat hjärta?

Vilka foder anser du att man ska undvika och vilka ska användas?

Jag pratar inte om misbildade hjärtan el dyl.
Du kan inte tanka en gammal opel rekord från 1974 med flyplansbränsle för att den ska gå fortare el varva längre.
Jag vill inte bråka.:rofl:

Jag fattar fortfarande inte... Så du menar att det är fel att ge hästarna havre för de springer över sin egen förmåga eller vad då? Eller menar du att det finns foder som ger sådan otroliga energipåslag att hästen inte kan hantera det?

Nej jag vill också veta mer.

Men det kanske bara är ett försök att verka dryg från din sida? :devil:

Hej igen! jag vill inte bråka! jag är inte dryg, bara min åsikt, får jag ha en sån?
Du har svarat på frågan själv:)

Fastslår man något i den stilen du nyss gjorde utan belägg/källor får man nog vara beredd på att diskutera. :angel:

Visst kan vi diskutera men inte argsint hoppas jag....:rofl:

Tror ingen är argsint utan mera nyfikna på vad du har för grund i ditt påstående? Jag är alltid öppen för foder diskutioner.

Bara min åsikt, om man kör opeln på vanlig bensin o tävlar så säger motorn ifrån till slut när man har kört på max o varvat den på rött en längre tid, det är ju motorns försvar för att inte spränga den.
OK?
Om man då tankar opeln med bensin som gör att du kan flytta tidgränsen för hur länge du kan varva den på rött på max.
Det går bra en kort tid sen sprängs motorn, för du har ju lurat motorn o tro att han kan varva längre på max än vad den är gjord för pga bensin!!
Vill återigen säga, bara min åsikt om det hela, vänligen.:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar