Dödsfall på romme..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dödsfall på romme..

Bara min åsikt, om man kör opeln på vanlig bensin o tävlar så säger motorn ifrån till slut när man har kört på max o varvat den på rött en längre tid, det är ju motorns försvar för att inte spränga den.
OK?
Om man då tankar opeln med bensin som gör att du kan flytta tidgränsen för hur länge du kan varva den på rött på max.
Det går bra en kort tid sen sprängs motorn, för du har ju lurat motorn o tro att han kan varva längre på max än vad den är gjord för pga bensin!!
Vill återigen säga, bara min åsikt om det hela, vänligen.:rofl:

Ok du menar att vi fodrar våra hästar med nitro när vi skulle ha tankat 95 oktan?

Visst, jag blandar alltid bensin i fodret. :angel:

Nu menar jag inte att hoppa på dig men jag tycker att du ska sluta skriva fåniga liknelser och använda dig av mer reella fakta.

Till exempel: "Hästar är gjorda för att äta grovfoder och det är inte så konstigt att de dör eftersom de bara får kraftfoder och inget hö".

Eller något liknande....

Se där du har ju redan svarat själv!!:rofl:

Aha, vi måste genast se till att sluta tanka nitro i pållarna för de tål det inte.

Travfolk hur får ni i era kusar bensinen, mina matvägrar om de tycker käket är äckligt. :angel:

Se där du har ju redan svarat själv!!:rofl:

Du menar alltså att hästar inte ska äta havre? I sådana fall hur kan du förklara att det är så få som dör med tanke på hur många löp det går per dag? Din teorin känns inte så underbyggd direkt... Men har jag missförstått något så får du gärna förklara, gärna i hästtermer då det är det vi diskuterar och inte bilar som jag fullständigt skiter i, jag tankar disel och lämnar in på verksad om det är något som krånglar...

Snälla rara!
Kan vi få ett riktigt svar?
VAD är det du syftar på?

Har buke blivit så fientligt att man inte kan ha olika åsikter el ha en egen åsikt om olika saker??
Jag kan mycket väl beskriva det jag menar med "min" åsikt om det hela med häst o hästfoder men jag ville förenkla det hela genom att använda bilar o bensin.
Jag trodde att Ni skulle förstå den jämnförelsen utan att tro att jag menade att Ni skulle ge bensin åt hästarna!
Herregud!!!!!!!
Jag trodde oxå att vi kunde ha ett snack om vad vi trodde om det hela utan att det ska bli otrevligt.
har jag nämnt havre nånstans??? finns det inget annat kraft foder till hästar än havre????
Nä till de som vill fortsätta snacka om div olika teorier så pm jag hellre än pratar med lättstötta o otrevliga människor!!!!
Välkommna Ni trevliga Kattis i sundsvall

Det är ingen som är lättstött här, det har du nog missuppfattat. Vi vill bara ha en mer utvecklad teori. Du har ju fortfarande bara sagt A, nu väntar vi på B.

Vilket kraftfoder skulle vara farligt, och varför?

Jag är hemskt ledsen om jag är så korkad så att jag inte fattar, men jag har fortfarande inte begripit vilket kraftfoder du pratar om? Så om du nu inte vill stå upp för det här i tråden så kan du väl PM mig isådan fall, för nyfikenheten är väckt...

Jag kan dessutom åt ta mig att kolla om det är samma foder som den aktuella hästen har ätit, för att kolla om din teori stämde i det här fallet, inga som helst problem...

*kl*

Svar: Unit

Jag är inte heller upprörd eller irriterad men hade lite svårt att låta bli att tramsa ur då jag inte tycker att dina paralleller är speciellt bra. Jag vet hur en häst funkar men har inte den kunskapen när det gäller motorer att jag hänger med i ditt resonemang.

Den jämförelsen tycker jag för övrigt är rätt kass. Det hade kanske varit enklare att förstå om du dragit parallell till någon annan levande art och fel kost kopplat till prestation?

Vi är ju många som uttryckt intresse av att få höra mer av dina teorier men har bara bemötts med trams, kryptiska svar och "asgarvande" smileys vilket lätt kan tolkas som att du tycker vi är idioter hela bunten.

Kanske är det så att du bara slängde ur dig något för att få igång en storm på Buke? Vi på trav brukar dock inte vara så enkla att få igång så... :D

*Knappen*
Vi hade ett fölsto som dog på det viset. Låg död i hagen en förmiddag. :cry: Troligtvis brusten kroppspulsåder, men obducerades inte.
Hon var inte tankad med raket bränsle, och arbetade inte tyngre än de brallningsserier hon drog på eget bevåg i hagen...:angel:

Om en häst på vatten hö o havre klara 18temp 2140m med normal träning.
Så kan man öka prestationen ( pigghet uthållihet) med ett foder utan att nämna några fodertillverkare, för du vill väl ha hästen pigg o på bettet, ellerhur??
Det är väl dit man vill komma!!
För att man ska kunna öka mjälksyraförmågan i hästen så har man kommit fram till att vissa ämnen i foder flyttar fram mjölksyratröskeln.
(hästen är pigg, bättre resultat förhoppningsvis)
Men hjärtat är fortfarande inte tränat för farter mer än 18tempo full väg, EXEMPEL!!
Vad händer då??
Det jag menar med detta är, att det är lättare o ge kraftfoder än o ge den en riktig grundträning, det är billigare o ger snabba resultat.
Det är bara min åsikt om det hela!!

Kan du inte berätta vad detta är för ett foder? Det verkar ju jättefiffigt att inte behöva träna hästarna... Alla: Jag kan nu ta emot fler träningshästar, fick plötsligt tid över. Någon som har en häst över?

Om en häst på vatten hö o havre klara 18temp 2140m med normal träning.
Så kan man öka prestationen ( pigghet uthållihet) med ett foder utan att nämna några fodertillverkare, för du vill väl ha hästen pigg o på bettet, ellerhur??
Det är väl dit man vill komma!!
För att man ska kunna öka mjälksyraförmågan i hästen så har man kommit fram till att vissa ämnen i foder flyttar fram mjölksyratröskeln.
(hästen är pigg, bättre resultat förhoppningsvis)
Men hjärtat är fortfarande inte tränat för farter mer än 18tempo full väg, EXEMPEL!!
Vad händer då??
Det jag menar med detta är, att det är lättare o ge kraftfoder än o ge den en riktig grundträning, det är billigare o ger snabba resultat.
Det är bara min åsikt om det hela!!

Jag har läst att betfor ska vara bra att utfodra med just på grund av detta med mjölksyra-tåligheten men jag har även läst motsatsen alltså att det ger "fel" energi.

Men du kanske menar något av de färdigfoder som finns?

Det var ju dödsfall vi pratade om!!! Du behöver inte bry dig om denna diskussion om du känner dig träffad.
Åter igen, bara min åsikt, handlar inte om medfödda fel el dyl.

Jag vet inte riktigt på vilket sätt jag skulle känna mig träffad? Kan du inte berätta vilket foder du pratar om?

Tyvärr kan jag dock säga att detta inte stämmer i just det här fallet... Eftersom jag vet ganska så exakt hur hästen är tränad och hur tränare överlag tränar sina hästar och att han dessutom håller sig till samma foder som han har gjort i många år. Han håller grundträningen väldigt högt och är mån om att hästarna ska orka... Så nej några mirakelfoder har hästarna inte fått...

UNIT: :rofl: som om en otränad häst springer fortare tills den spränger sig om man skiter i att träna och bara matar den...
Den springer nog lika dåligt som den skulle utan träning och utan raketbränsle...
(Låter som en f.d. stallkompis till mig som gav 15 liter krafftfoder :eek: betfor och müsli till sitt halvblod som enligt henne var på inrådan från tränaren som tyckte att hästen skulle bygga mer muskler.... tror ni att muskelbristen han ha ngt. att göra med att hon red sin häst ca. 2 ggr i månaden :angel: )
Nog om detta enligt mig OT-ämnet....

Åter till trådens ämne..
En annan sak jag kom att tänka på i detta tragiska ämne..
Alla hästar jag har sett själv som dött på banan :( (3 st)
Alla de har "försvunnit" och börjat vingla på upploppet alla tre...
en trillade in i vinnarcirkeln på travet hemma... lite ironiskt..:crazy:

Av de man läser här så verkar ju fler hästar gå åt just på upploppet..

Har sett en som stöp på botre lång, men den hade "bara" kvävt sig och steg upp några sekunder senare...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar