Man får ha tur. Jag har tagit bort 70-tals golvmatta ur några rum i mitt hus, limmad på golvspånskiva, och det limmet var definitivt inte bara att "riva bort"...
Jag började med att lätta på ett hörn och försökte dra loss mattan i ett stycke. Dödsdömt, helt omöjligt. Sen skar jag mattan i 2-3 dm breda remsor och försökte dra loss en i taget. Den släppte, men fortfarande med orimlig arbetsinsats. Så försökte jag separera matta/lim/golv med spackelspade, kniv, bred skruvmejsel, varmluftpistol, förbannelser, hot - fortfarande orimlig arbetsinsats. Det tog tio minuter att få loss en halvmeter remsa.
Tills jag kom på att ringa den lokala maskinhyrfirman och fråga om de hade något ändamålsenligt verktyg. -Visst, sa de. En mattstripper.
Jag visste inte att sådana fanns. De hade några olika storlekar, den jag hyrde var ungefär som en stor vinkelslip och hade hjul, och ett oscillerande plåtblad som s a s hyvlade limmet som en stor kebabkniv. Istället för tio minuter för en halvmeter tog det typ en minut per meter.
Helt vital kunskap för den som står i begrepp att avlägsna en limmad plastmatta. Ganska redundant för alla andra.