DNA test för färgbestämning

Sv: DNA test för färgbestämning

Har fått svaret nu och hon är Smoky Black:rofl:

Går det nu att ändra hennes registrering till detta på ASVH ??
Dom använder väll inte dessa färgkoder *typ*`?

Mia

Jag är ganska säker på att Tabac var brun. Vad är det mer i stammen?

U

Jag kan ju inte detta med färgerna , dock så har han väll gett många isabellfölungar ?

Stoet är efter Patrice -Dragon-Fantom .

Det jag skrivit ovan om är att min hästs helsyskon har alla varit Svarta (Patrice som far) och halvsyskon har blivit Isabeller med Tabac som far .

Och någon Brun då efter Columbus .;)

Så Tabac ligger inte i mitt sto däremot Dragon så det är väll där gulanlagen kommer ??

Däremot kommer Bonaparte ur hennes mödernesida om det kan ha någon betydelse ?

Oj blir bara rörigare :o

Mia

Kanon, det var faktiskt min största gissning! Har själv en hemma, men hon är ngt svartare. Jag är väldigt säker på att modern till din häst också var smokey black/gulsvart. Och det är via Dragon. Så alla syskons fäder har inget med färgerna att göra egentligen, mer än att Tabac och modern båda gett ett fuxanlag och sedan har modern dessutom gett sin creme-gen så att det blivit palomino/isabell.

Vill du ändra det i AVSH så heter alltså den svenska benämningen gulsvart.

Det är samma genetiska regel för cremegenen som för skimmel. En förlälder (eller naturligtvis bägge) måste ha bidragit med den.
Den kan inte hoppa över ett led och dyka upp igen.

Grattis till smokey black förresten. Det ger lite extra spänning på avelsresutaten med ett färgspectra till. :angel:

Man har alltså Gulsvart som benämining även på Halvbloden och ASVH ?

Antar att jag bara skickar in resultatet sen när jag får det till ASVH ?

Din pålle syns det mer på att den är gulsvart ;)

Mia

Det är samma genetiska regel för cremegenen som för skimmel. En förlälder (eller naturligtvis bägge) måste ha bidragit med den.
Den kan inte hoppa över ett led och dyka upp igen.

Grattis till smokey black förresten. Det ger lite extra spänning på avelsresutaten med ett färgspectra till. :angel:

Frågan är vilka hingstar man ska satsa på som kan ha genen Cr ?

Finns väll bara 2 Figaro och Bocelli i o med Bernstein

Eller Homozygent Svart .

Förslag på Hingstar ?

Vill först ha tänkbara färgförslag och ska sen kolla vad som kan passa stoets för och nackdelar !?

För jag vill gärna ha med både och En bra hingst och med chans till en speciell färg .

Dock ska stoet och hingsten passa ihop !

Mvh Mia

Det har ju varit solklart hela tiden att hennes mor var gulsvart med tanke på att hon gett isabeller ihop med en hingst utan gulanlag.

Angående hingstar så är det bara Bernstein och Ravell som finns tillgängliga som har gulanlag. Ihop med nån av dem kan du få perlino, cremello, fux, brun, gulbrun, svart eller gulsvart.

Beroende på hingst kan du få i stort sett vilken färg du vill så jag tror det är lättast om du skriver vilken färg du helst vill ha på fölet.

Jag hade nog kört på en fux i hopp om att få en isabell, men det är ju jag det...

Skrev fel om Figaro och gulanlag :crazy:

Skulle vara Ravell och Bocelli (men Bocelli kanske inte har detta fast Bernstein har ? )

Tack Mia

Ps har skrivit ovan att jag ville ha isabell eller Homozygent Svart ?!

Senast ändrad:

Jag uppfattar det som att ditt sto är gulsvart och därmed själv har gul-genen som bleker fux till isabell. Detta anlag behöver alltså inte komma från hingsten för att du ska kunna få ett isabellföl. Dock krävs det att stoet även har ett anlag för fux (jag hängde inte med om hon hade anlag eller ej). OM hon har det har du med fuxhingst 50 % chans på "röd" avkomma och av dessa är det lika stor chans att det blir fux som att det blir isabell.

Av de icke-röda beror det på om hingsten har agouti-anlag eller ej. Har han inte det så har du 50 % chans på svart och 50 på gulsvart. Har hingsten agoutianlag i enkel uppsättning kan du även få brun och gulbrun. Är han homozygot för det så kan du bara få brun, gulbrun, fux och isabell.

Det finns massor med olika färgkombinationer beroende på hingst. Vad menar du förresten med homozygot svart? Det kan betyda lite olika saker nämligen...

Aha, fattade det som du ville ha vad som helst bara den har gulanlag, alltså att det gick bra även med gulbrun och gulsvart.

Som du ser ovan kan du bara få isabell OM ditt sto bär på fuxgen, en fux kräver ju två fuxanlag nämligen. Sen krävs det ju också att hon nedärver sitt gulanlag, annars har du 'bara' fux och ingen isabell.

En isabell är ju två fuxanlag + gulanlag.

Tack för svaren .

Ja hon har Svart basfärg och ett fuxanlag och ett Gulanlag ..

Detta är en hel jungel och allra helst nu eftersom ett föl kan få alla basfärger och de olika gulfärgerna och palomino och :eek:
Men jag med min vanliga tur får väl en brun häst utan tecken ;)

Mia

Men jag med min vanliga tur får väl en brun häst utan tecken

Det är det jag önskar mig ;)(hade helst velat ha en identisk kopia av stoet ;)). Men å andra sidan kommer jag att bli själaglad bara det kommer ett friskt föl.
U

Med en fuxhingst har du då 25 % chans på fux, 25 % på isabell, samt 12,5 vardera av svart, gulsvart, brun och gulbrun.

Senast ändrad:

Med en brun med fuxanlag har du 28% brun, 28 % gulbrun, 12,5 vardera av fux och isabell, samt 9,3 % vardera av svart och gulsvart.

Mycket förenklat så ta det med en nypa salt.

Smokey black sto som betäcks med:

Svart hingst som är homozygot (EE) ger 50% svart och 50% smokey black avkomma.
Svart hingst som bär en röd gen (Ee) ger 37.50% smokey black, 37.50% svart, 12,50% palomino (isabell) eller 12,50% fux.

Håller med dig Pasteeja Klart man vill ha ett friskt föl och att detta är huvudsaken .

Har dock fått 3 helbruna stoföl med 3 olika mammor utan ett enda tecken på alla 3 föl :D

Vet inte hur många som klarar detta :angel:

Jag gillar tecken och jag vill gärna ha mycket tecken och att säga så känns skämsigt eftersom det som sagt var är viktigast att fölet är friskt .

Mvh Mia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 147
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kvarka är en fruktad sjukdom med utbredd spridning både här i Sverige och utomlands. Forskare har med hjälp av DNA-tester tittat på hur...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 790
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
291
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?