DNA test för färgbestämning

Sv: DNA test för färgbestämning

Tack Thera och Carwes ..:laugh:

Börjar få _lite_ grepp på detta nu .
Hon är nu dräktig med De la Gardie och där någonstans verkar det ligga en Fuxgen eftersom han fått fux om jag inte missförstått något .

Kan säga att jag är himla nyfiken på vad som kommer ut , vilket man ioförsig alltid är när stona ska föla ,,men känns lite extra spännande nu ;)

Mia

Ja det är en djungel det här med färger...
Men nu är jag nyfiken på hur din häst ser ut. Bild? :D

Funderar på att skicka in vore roligt att veta hur katten mitt sto en gång kunnat få en mörkt gulbrun avkomma det är inte genom fadern men kanske hon har något som ligger långt bak i stammen som har varit gulbrun. Men det är väll säkrast att skicka in rekomenderat eller,
så att man vet att det säkert kommer fram. :confused:
Skickade du ditt prov rekomenderat och det är bara tagelprovet och blanketten som skall skickas in inget mer. Vad heter mörkt gulbrun på engelska- någon som vet?

Först och främst - vad heter pappan och vad är det för stam på mamman? För att fölungen ska kunna vara gul måste någon av föräldrarna vara gul. Så om det inte kommer från pappan är det ditt sto som är gul. Det gula anlaget kan inte ligga dolt, det syns alltid. Dock är det svårare att se på gulsvarta hästar.

På engelska heter det Brown buckskin.

Ja det är en djungel det här med färger...
Men nu är jag nyfiken på hur din häst ser ut. Bild? :D

Hade tänkt att hon skulle få fälla av vinterpälsen först ,sen kommer det en bild om jag får hjälp att lägga in den ;)

Mvh Mia

Det där vet jag ju men jag vill ju ha det till att det är kontrollanten som tänkt fel. Stoet är e. Chapman-Abbe-Caracas-Corso och avkomman var e. Dardel. Jag vill inte själv ha avkomman till att vara gulbrun utan mer någon sorts ovanlig nyans av brunt det har många av hennes avkommor haft och den här e. Dardel har varit nästan älgfärgad med vissa ljusare mer gulaktiga partier i ljumskarna och ansiktet,ljusa tagel i svansen. Har tyvärr inga kort på honom tagna med digitalkamera. Men stoet kan man se om man går in på bildgalleriet och söker på mydia-hon är inte gulbrun.
Det är bäst att skicka REK eller ni som har skickat in till analys.
Är också lite nyfiken på om hon har något anlag för fux, vad jag än betäcker med så blir det olika former av brunt- hon har fått en svart också så ett sådant anlag måste hon ju ha.

Jag skickade nog bara ett vanligt brev har jag för mig.

Har du betäckt med någon fuxhingst? Eftersom hon bär på minst ett svart anlag (en brun häst är en svart häst med agoutigen) så är det 50% chans från hennes sida att hon överför det till sin avkomma, så om hon gör det blir avkomman svart oavsett om hingsten gett ett fuxanlag. Alltså, det första färganlaget som man kollar är om hästen är "röd" eller "svart". Även om hon själv är brun så har hon bara en brungen och därför är det 50% chans att hon ger den till sin fölunge. Ger hon inte den, så blir fölet alltså svart. Hängde du med?

Jag förstår vad du menar och jag har betäckt med två olika fuxhingstar, Uttini och San Quintero xx de fick både två någon sorts brun nyans med någon sorts metall lyster i pälsen. Den svarta var e. Alcatraz. Bara en dum fråga till, kan det vara så att hon själv inte fått någon fuxgen trotts att hon har så mycket fuxar i sin släkt eller har hon en stark nedärvning på sin egen bruna färg- det är komplicerat detta helt klart.

Det kan absolut vara så, sålänge inte någon av föräldrarna är fux så är det fullt möjligt. För då har båda föräldrarna gett sin svarta gen. En fux har alltså ingen svart gen, men en svart kan bära på fuxgen.

Då förstår jag det spelar ingen roll att hennes mamma och de flesta på hennes sida är fuxar och Chapman själv är ju mörkbrun så värst många fuxar är det ju inte på hans sida ,inte om man jämför med mammans släkt. Detta fölet som kommer nu lär ju bli brunt då Herzensdieb inte lämnar några fuxar.

Okej, så hennes mamma är fux? Ja, men då kan du vara säker på att hennes färggener är Ee (Ett svart från Champman och ett fuxanlag från mamma) och Aa (Ett brunt och ett ickebrunt anlag, eftersom hon lämnat en svart avkomma och svarta hästar bär aldrig brunt).

Dardel var mig veterligen inte gulbrun, så såvida ditt sto inte var gul så är avkomman inte det heller. I så fall stämmer din åsikt att den helt enkelt är en brun med lite "gulare" ton, men utan genetiskt gulanlag.

Så måste det vara men vem vet kanske det blir en fux en dag-men färgen är ju inte det viktigaste hos en häst men lite omväxling från allt det bruna vore trevligt.

Det finns inget gult vare sig i stoet eller hos Dardel så enligt min åsikt så är det nyansen i det bruna som kan ha förvirrat ID-kontrollanten.

men det är ju klart att man fantiserar om en viss drömhäst. Själv har jag betäckt mitt mörkbruna sto (endast vhip) med en fuxhingst med tecken och hoppas på:
1: ett friskt föl
2: ett stoföl
3: att den är brun, mörkbrun eller svart
4: att alla benen är svarta

Men jag är ganska övertygad om att jag tacksamt skulle ta emot en fuxhingst med 4 vita om det var det som ploppade ut. ;)
Tiden får utvisa vad det blir, hoppas bara det blir något.
U

*harkel*

Färggenetikdiskussionerna kan vi väl försöka hålla i tråden som är avsedd för detta? :idea:

(knapprån)

Jag skickade bara in blanketten ,en bild , man och svantagel taget så rötterna var med som ett vanligt brev .
Det tog 3-4 veckor innan jag började få första svaret om hon var Svart och om hon hade fuxanlag i detta och sen tittade Michal på om hon hade någon *brun gen* (det hade hon inte ))och sen om hon hade *Creme gen * vilket hon hade mitt sto.

Dom har varit väldigt tillmötesgående med mina frågor :)

Mvh Mia

Det låter som det är ett pålitligt företag men hur betalade du och ska man skicka med ett kort också det blir till att leta i sina gömmor.
Man får nog damma av sin engelska lite kan jag tro men de hör väll av sig om de undrar något kan jag tro.

DSC02120.jpg
[/IMG]

Och titta vad det blev :love: en liten svart hingst efter De la Gardie .

Mamman är konstaterad GulSvart genom DNA och bebis blir troligen Svart :d En mörkt grå liten buse .

Kl *Hade inte Bright Sara betalat med kortet hade jag inte gjort ,jag öppnade ett konto kopplade till visa kortet och har bara de pengar som ska till DNA testet på detta konto;) Så man kan inte dra för mycket . Man har dock fortfarande inte tagit betalt men jag har heller inte fått det skriftliga på dna testen mer än det jag fått per mail .
Så dom drar säkert inte pengarna förrän det är iväg skickat .

Mvh Mia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 145
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kvarka är en fruktad sjukdom med utbredd spridning både här i Sverige och utomlands. Forskare har med hjälp av DNA-tester tittat på hur...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 790
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
290
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka