DNA test för färgbestämning

Sv: DNA test för färgbestämning

Kidnappar tråden lite...

Mitt gråa sto (född brun/svart) är:

e: brun (ee: brun eu: brun)
u: skimmel (ue: brun uu: skimmel)

Hittar en fux i 4e led, (ueue) samt en i 5e eeeeu (kan finnas fler men har inte letat..)

Hennes mamma har lämnat en fux varpå hon ju måste ha ett fuxanlag.
Finns det nån möjlighet att mitt sto har en fuxgen?
Mamman måste ju ha lämnat sin skimmel gen iom att min sto är skimmel, då kan hon väl inte lämnat fux-genen också?
och då måste ju pappan ha lämnat sin bruna gen iom att hon är född brun?

Pappan är jag väldigt säker på att han är homozygot, han har 102 registrerade avkommor, alla bruna/mörkbruna utom ett fåtal som är skimlar. Bland de bruna har flera fux-mammor så rent sannolikhets mässigt vore det väl snudd på konstigt att inte en ända fux dykt upp om han var heterozygot brun med ett rött anlag?

//QuickStar som är nyfiken på om det är lönt att skicka in ett DNA test för att få reda på det eller om det är stört omöjligt med röd gen på Fröken Grå.

*kl och trådkap*

Går det inte att skicka prover till SLU istället för USA? Känns liksom enklare. :crazy:

Jag vet inte om jag tycker det är direkt enklare? Det går ju till samma postlåda :D

Sen måste man ju ändå ta tagel och fylla i papper till båda.

Visst kan hon ha lämnat även fuxgenen till ditt sto. Skimmel och fux ligger på olika locus nedärvs oberoende av varandra. Svart och fux där emot, ligger på samma locus. En fux är ickesvart.

Kanske är lättare att illustrera med genkod. Ditt sto, om hon är född brun har följande genkod:
E- A- Gg.

E = svart
A = Agouti, det anlag som bleker den svarta färgen och begränsar den till ben och skyddshår.
G = Skimmel.

Strecken står för de gener vi inte vet något om. Din häst skulle kunna vara Ee, där e är avsaknad av svart, alltså anlag för fux. Fux är recessivt och syns alltså bara i dubbel uppsättnbing, ee. Därför får två fuxar alltid fuxavkommor.

Vad jag ville visa med genkoden var att skimmelgenen och den för fux inte har något egentligt samband rent genetiskt. Mamman lämnar en gen från varje locus, pappan likaså (givetvis även för alla andra kända hästfärger, men eftersom de inte har anlaget som kodar för den färgen blir det ett "icke-anlag" i brist på bättre ord ;) )

Ber om usräkt för långt och förvirrat inlägg, blir lite carried away med sånt här. :angel:

Visst kan hon ha lämnat även fuxgenen till ditt sto. Skimmel och fux ligger på olika locus nedärvs oberoende av varandra. Svart och fux där emot, ligger på samma locus. En fux är ickesvart.

Kanske är lättare att illustrera med genkod. Ditt sto, om hon är född brun har följande genkod:
E- A- Gg.

E = svart
A = Agouti, det anlag som bleker den svarta färgen och begränsar den till ben och skyddshår.
G = Skimmel.

Strecken står för de gener vi inte vet något om. Din häst skulle kunna vara Ee, där e är avsaknad av svart, alltså anlag för fux. Fux är recessivt och syns alltså bara i dubbel uppsättnbing, ee. Därför får två fuxar alltid fuxavkommor.

Vad jag ville visa med genkoden var att skimmelgenen och den för fux inte har något egentligt samband rent genetiskt. Mamman lämnar en gen från varje locus, pappan likaså (givetvis även för alla andra kända hästfärger, men eftersom de inte har anlaget som kodar för den färgen blir det ett "icke-anlag" i brist på bättre ord ;) )

Ber om usräkt för långt och förvirrat inlägg, blir lite carried away med sånt här. :angel:

Quickstar:ja sa ju det :angel:

För att reda ut nåt jag och Dobbis är oense om; ;)

Följer fux-genen med på köpet genom generationen även om hästen lämnar tex ett annat anlag?

Varje förälder lämnar väl ETT anlag till sin avkomma?
Om detta då inte är fux-anlaget finns det ändå risk/chans för fux-anlag då?

Usch vad luddigt det blir, det jag vill veta är att om båda föräldrarna lämnar ett icke-fux-anlag till avkomman, kan den då ha fått med fux-genen "på köpet" s.a.s?

Om mitt sto har fått E A från sin far dvs "brunt" och sen E G (svart + skimmel) från sin mor så har hon inget fuxanlag?
= ingen har lämnat det?

Jag kanske är trög o inte fattar det här bara :angel:
Eller så tolkar jag och dobbis samma sak väldigt olika och båda är dåliga på att förklara... :angel:

För att reda ut nåt jag och Dobbis är oense om; ;)

Följer fux-genen med på köpet genom generationen även om hästen lämnar tex ett annat anlag?

Om hästen är icke-fux beror det på slumpen. En häst som inte själv är fux men har anlag ger 50 % chans att fux-genen följer med.

Varje förälder lämnar väl ETT anlag till sin avkomma?
Om detta då inte är fux-anlaget finns det ändå risk/chans för fux-anlag då?

Ja, ett anlag från varje locus (=plats).

Hypotetisk: skimmel, född svart med anlag för fux. En av hästens föräldrar är "färgad" = heterozygot skimmel.
Genotyp: G-locus: Gg E-locus: Ee A-locus: aa

Till avkomman måste hästen ge ett a (det finns bara det att välja på) så vad denna kuse lämnar på A-locus är klart.

På såväl G-locus som E-locus finns två alternativ: G resp g och E resp. e. Slumpen avgör.

Usch vad luddigt det blir, det jag vill veta är att om båda föräldrarna lämnar ett icke-fux-anlag till avkomman, kan den då ha fått med fux-genen "på köpet" s.a.s?

Nej, inte om den får E från båda föräldrarna.

Om mitt sto har fått E A från sin far dvs "brunt" och sen E G (svart + skimmel) från sin mor så har hon inget fuxanlag?
= ingen har lämnat det?

Inte i exemplet, nej. Men betänk att det bara är E-locus som är intressant ur fux-synpunkt. Har man en eller två heterozygota föräldrar och fölet föds svart eller brunt och sedan skimlar av finns det ändå chans/risk att den bär anlag för fux, eftersom det inte syns på hästen om den har ett eller två "svart-anlag" på E-locus.

Jag kanske är trög o inte fattar det här bara :angel:
Eller så tolkar jag och dobbis samma sak väldigt olika och båda är dåliga på att förklara... :angel:

Efter att snabbt (!!) ha läst dina inlägg tror jag inte att du riktigt har greppat detta med olika locus. Men det är sent och jag orkar inte läsa om just nu...:rofl:

F

Nej, inte om den får E från båda föräldrarna.

Det var DETTA jag ville ha reda på, = det jag och dobbis är oense om, dobbis menar på att det inte spelar någon roll vad föräldrarna ger för anlag för finns fuxgenen hos någon av föläldrarna så följer den ALLTID med oavsett vilket eftersom den är recissiv, medans jag menade på att någon av föräldrarna måste "ge" den till avkomman och ger ingen av dom den så finns den heller inte i avkomman, så då hade jag alltså rätt? :confused:

I övrigt är jag lite lost på det hela men efter att ha ägnat halva natten åt att läsa om ämnet och den andra halvan till att fundera på egen hand och sen sova några timmar tror jag att jag börjar fatta.. :grin:

Varje förälder ger ett "bas"anlag och ett "mönster"-anlag, bas är svart (E) eller fux (e) "mönstret" eller vad man nu ska kalla det är tex gult, skimmel eller Agouti (dvs "brunt")

Så om modern är brun med ett fuxanlag så har hon EeA, och pappan är brun utan fuxanlag så har han EEA?
Om modern då ger E+A så lämnar hon "brunt" till avkomman?
om fadern då lämnar samma så blir avkomman brun och inget fuxanlag finns? däremot finns det en möjlighet att den är homozygot?

Börjar jag fatta? :o

Det var DETTA jag ville ha reda på, = det jag och dobbis är oense om, dobbis menar på att det inte spelar någon roll vad föräldrarna ger för anlag för finns fuxgenen hos någon av föläldrarna så följer den ALLTID med oavsett vilket eftersom den är recissiv, medans jag menade på att någon av föräldrarna måste "ge" den till avkomman och ger ingen av dom den så finns den heller inte i avkomman, så då hade jag alltså rätt? :confused:

Du har rätt. I de fall där vi talar heterozygota föräldrar, d.v.s. föräldrar som inte själva är fuxar men har anlag för fux, är det lika stor chans att de lämnar fux-genen som att de inte gör det.

Klyvningsschemat för parning mellan två heterozygota föräldrar (Ee) ser ut enligt följande:

50 % icke-fux med anlag - Ee
25 % homozygot icke-fux - EE
25 % homozygot ee = fux

Om man däremot parar en fux så kommer den att alltid ge ett fuxanlag för den har ju inget annat på E-locus. Men det gäller inte specifikt fux eller recessiva anlag, utan alla individer som är homozygota på något locus.

Exempelvis lämnar säker +90% av alla fjordhästar ett blackanlag vidare till sin avkomma och black är ett dominant anlag.

I övrigt är jag lite lost på det hela men efter att ha ägnat halva natten åt att läsa om ämnet och den andra halvan till att fundera på egen hand och sen sova några timmar tror jag att jag börjar fatta.. :grin:

Varje förälder ger ett "bas"anlag och ett "mönster"-anlag, bas är svart (E) eller fux (e) "mönstret" eller vad man nu ska kalla det är tex gult, skimmel eller Agouti (dvs "brunt")

Så om modern är brun med ett fuxanlag så har hon EeA, och pappan är brun utan fuxanlag så har han EEA?
Om modern då ger E+A så lämnar hon "brunt" till avkomman?
om fadern då lämnar samma så blir avkomman brun och inget fuxanlag finns? däremot finns det en möjlighet att den är homozygot?

Börjar jag fatta? :o

Det stämmer. Grundfärgen är alltid brun (E-A-), svart (E-aa) eller fux (eeAA, eeAa eller eeaa). Man kan ju egentligen säga att det bara finns två grundfärger - svart och fux - men av tradition (antar jag) räknar vi svart, fux och brun.

Sedan kan individerna ha olika "mönster". Black, (grå)skimmel, olika typer av skäck o.s.v. De allra flesta ser likadana ut oavsett om individen är heterozygot eller homozygot. En homozygot black fjordhäst ser likadan ut som en som bara har ett blackanlag (sådana finns förmodligen fortfarande, men de är nog mycket ovanliga!). Ett undantag är gulanlaget.

Jag måste åter rekommendera Silverkedjans färgartiklar. De är väl ganska gamla nu, men fortfarande suveräna för den som vill sätta sig in i ämnet!

Tackar :bow:

Nu känner jag mig inte som hel-idiot längre! Har hittat Silverkedjans färgförklaringar via ett annat forum, de hjälpte mig att förstå grunderna, sen hittade jag en amerikansk sida med massa fakta på så nu har jag några dagar att läsa :D

Tack igen :bow:

Hm... Jag är kanske lite korkad, men det är väl klokast att fråga. Om jag nu skall använda den här amerikanska servicen, vad heter det då det jag skall testa för? :o

Har en brun häst som jag vill veta om hon har anlag för svart (a) och rött (e), alltså om hon kanske är Aa Ee.

Sedan förstod jag inte riktigt, kan jag alltså ta en vanlig (ny) påse och fylla den med tagel (med rötter) och sedan bara skicka? :confused: Eller behöver jag det där "kitet"?

Jag tänkte ta en ny påse och stoppa taglet i, "kitten" är inte nödvändigt utan en valmöjlighet.

Du ska göra RED FACTOR TEST, då kollar dom om hon har en fuxgen, har hon inte det är hon EE har hon en fuxgen är hon Ee

Svart anlag måste hon ju ha iom att hon är brun, samt att hon måste ha A som gör henne brun. Så E A är hon, från är om det gömmer sig en fux gen också, alltså samma jag är nyfiken på på mitt sto!

PS. Jag är lite ny på det här så någon annan kan väl verifiera att jag skrev rätt nu och inte lurade Habina :D

PS. Jag är lite ny på det här så någon annan kan väl verifiera att jag skrev rätt nu och inte lurade Habina :D

Nja... Det jag VET om min häst är ju att hon är A- E-. Men jag vill ju göra test så jag får veta både om hon har litet e och om hon har litet a. Men vad heter testet för litet a? :confused:

Nja... Det jag VET om min häst är ju att hon är A- E-. Men jag vill ju göra test så jag får veta både om hon har litet e och om hon har litet a. Men vad heter testet för litet a? :confused:

Agouti -test

Så gör du ett Red Factor test så får du veta om hon har "e" och gör du agoutit så får du veta om hon har "a"

Tack! Kostar varje test $40 eller kan jag få bägge testen för den summan? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 145
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kvarka är en fruktad sjukdom med utbredd spridning både här i Sverige och utomlands. Forskare har med hjälp av DNA-tester tittat på hur...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 790
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
289
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka