Sv: DNA test för färgbestämning
Naw, vilken liten söting!!!
Naw, vilken liten söting!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst kan hon ha lämnat även fuxgenen till ditt sto. Skimmel och fux ligger på olika locus nedärvs oberoende av varandra. Svart och fux där emot, ligger på samma locus. En fux är ickesvart.
Kanske är lättare att illustrera med genkod. Ditt sto, om hon är född brun har följande genkod:
E- A- Gg.
E = svart
A = Agouti, det anlag som bleker den svarta färgen och begränsar den till ben och skyddshår.
G = Skimmel.
Strecken står för de gener vi inte vet något om. Din häst skulle kunna vara Ee, där e är avsaknad av svart, alltså anlag för fux. Fux är recessivt och syns alltså bara i dubbel uppsättnbing, ee. Därför får två fuxar alltid fuxavkommor.
Vad jag ville visa med genkoden var att skimmelgenen och den för fux inte har något egentligt samband rent genetiskt. Mamman lämnar en gen från varje locus, pappan likaså (givetvis även för alla andra kända hästfärger, men eftersom de inte har anlaget som kodar för den färgen blir det ett "icke-anlag" i brist på bättre ord )
Ber om usräkt för långt och förvirrat inlägg, blir lite carried away med sånt här.
För att reda ut nåt jag och Dobbis är oense om;
Följer fux-genen med på köpet genom generationen även om hästen lämnar tex ett annat anlag?
Varje förälder lämnar väl ETT anlag till sin avkomma?
Om detta då inte är fux-anlaget finns det ändå risk/chans för fux-anlag då?
Usch vad luddigt det blir, det jag vill veta är att om båda föräldrarna lämnar ett icke-fux-anlag till avkomman, kan den då ha fått med fux-genen "på köpet" s.a.s?
Om mitt sto har fått E A från sin far dvs "brunt" och sen E G (svart + skimmel) från sin mor så har hon inget fuxanlag?
= ingen har lämnat det?
Jag kanske är trög o inte fattar det här bara
Eller så tolkar jag och dobbis samma sak väldigt olika och båda är dåliga på att förklara...
Nej, inte om den får E från båda föräldrarna.
Det var DETTA jag ville ha reda på, = det jag och dobbis är oense om, dobbis menar på att det inte spelar någon roll vad föräldrarna ger för anlag för finns fuxgenen hos någon av föläldrarna så följer den ALLTID med oavsett vilket eftersom den är recissiv, medans jag menade på att någon av föräldrarna måste "ge" den till avkomman och ger ingen av dom den så finns den heller inte i avkomman, så då hade jag alltså rätt?
I övrigt är jag lite lost på det hela men efter att ha ägnat halva natten åt att läsa om ämnet och den andra halvan till att fundera på egen hand och sen sova några timmar tror jag att jag börjar fatta..
Varje förälder ger ett "bas"anlag och ett "mönster"-anlag, bas är svart (E) eller fux (e) "mönstret" eller vad man nu ska kalla det är tex gult, skimmel eller Agouti (dvs "brunt")
Så om modern är brun med ett fuxanlag så har hon EeA, och pappan är brun utan fuxanlag så har han EEA?
Om modern då ger E+A så lämnar hon "brunt" till avkomman?
om fadern då lämnar samma så blir avkomman brun och inget fuxanlag finns? däremot finns det en möjlighet att den är homozygot?
Börjar jag fatta?
Quickstar:ja sa ju det
Jag vet inte om jag tycker det är direkt enklare? Det går ju till samma postlåda
Sen måste man ju ändå ta tagel och fylla i papper till båda.
Jo, men är det inte på svenska då istället?
PS. Jag är lite ny på det här så någon annan kan väl verifiera att jag skrev rätt nu och inte lurade Habina
Jag tänkte ta en ny påse och stoppa taglet i, "kitten" är inte nödvändigt utan en valmöjlighet.
Nja... Det jag VET om min häst är ju att hon är A- E-. Men jag vill ju göra test så jag får veta både om hon har litet e och om hon har litet a. Men vad heter testet för litet a?