DNA fusk???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ezze79
  • Startdatum Startdatum
E

ezze79

Jag har en bekants bekant som Min vän tror har sysslat med DNA fusk.:eek:
Hon ska ha rykt hår från en välstammad häst som står ett par mil härifrån och skickat in som om det vore hennes egen avkommas.:mad:
Hur ska man gå tillväga!
Kommer dom inte se när hon skickar in DNA att det finns en annan med samma DNA eller kollar dom bara mot hingsten.

Hoppas att hon får feta böter ialla fall.:devil:

Sv: DNA fusk???

Pja man måste väl skicka in för både sto och hingst så det lär väl inte matcha hästens mamma :p

Ja men sparas Dna:n på fölet som hon skickat och det som dom som äger det välstammade fölets DNA in eller jämför dom bara DNA:n från föräldrarna och sedan slänger dom matrialet. Då kommer hon undan och får då ett välstammat föl på pappren fast hon inte har så bra stam annars?

Och sen kan det ju inte stämma med betäckningsraporterna. Då skulle det ju stå att stoet + hingsen fått en avkomma mer än dom igentligen fått. Samma år desutom.

Man undrar hur folk tänker och fungerar igentligen.!!!!!!!!!!!!!

Som sagt så var det en bekants bekants som din vän TROR håller på med DNA fusk.. så man kan ju bara spekulera.

På halvblod skickar man bara in tagel från fölet för att matcha det mot pappans dna. Mamman tas det inte prov från.

Jag funderade över detta här om dagen, visst är det väl så att om fölet går vid mammas sida när tagelprovet tas så tas inget på mamman men om fölet är avvant eller på annan plats (åring?) så ska man även dna-typa mot mamman?
Eller har jag drömt att jag läst det någonstans?

Till tråden, förstår inte poängen med att "stjäla" någon annans dna? :confused:
Fölungen lär ju inte få samma stam som den "välstammade" eftersom inga betäckningar finns registrerade?

Verkar otroligt korkat... Eller så är det jag för jag fattar inte varför :angel:

Är inte mamman dna testad innan så tar man tagel från henne med första gången. Så har det varit med våra ston.
Hur hon skulle kunna förfalska sitt föls stam förstår jag inte. Då stoet måste vara med i rullarna hos hingsten, har hon inte varit där kan hon inte få ett föl med den hingsten.

Jag har en bekants bekant som Min vän tror har sysslat med DNA fusk.:eek:
Hon ska ha rykt hår från en välstammad häst som står ett par mil härifrån och skickat in som om det vore hennes egen avkommas.:mad:
Hur ska man gå tillväga!
Kommer dom inte se när hon skickar in DNA att det finns en annan med samma DNA eller kollar dom bara mot hingsten.

Hoppas att hon får feta böter ialla fall.:devil:

Det är något i den här historien som inte stämmer. Vem som helst kan inte bara rycka tagel från ett föl och skicka in för DNA. Hårprovet skall följas av en remiss, och den remissen skall skrivas/skrivas under av en id-kontrollant. Fölet skall signalementsbeskrivas och chipmärkas, tagelprov tas även för chipet. Om det är ett halvblodsföl skall rubbet (tagelprov för DNA + remiss, tagelprov + chiprapport, signalementsbeskrivning och registreringsansökan) skickas till ASVH. Andra raser har andra rutiner, men i stort sett är det samma procedur. Till några rasföreningar skickar man tex själv DNA-svaret tillsammans med allt det andra, och då är det den som skriver remissen som skickar den + provet till gen labbet.

Om personen i fråga själv är idkontrollant och chipmärkare får hon inte utföra detta på sin egen häst, och jag tror inte att det finns några id-kontrollanter som skulle gå med på att att skriva under på en häst som de själva inte tagit hårprovet på. Detta för att de försäkrar att fölet har identifierats, att proverna är korrekt märkta och att det inte föreligger någon risk för förväxling. Den som skriver under är den som råkar illa ut det inte stämmer.

Därför tror jag att det här bara är en skröna, för ingen kan vara så dum att hon tror att detta är ett gångbart sätt att skaffa ett välstammat papper på sitt föl. DNA-svaret är ingen identiteshandling som sådan, och något pass får hon inte ut eftersom fusket uppdagas av registratorn...

Jag funderade över detta här om dagen, visst är det väl så att om fölet går vid mammas sida när tagelprovet tas så tas inget på mamman men om fölet är avvant eller på annan plats (åring?) så ska man även dna-typa mot mamman?
Eller har jag drömt att jag läst det någonstans?

Till tråden, förstår inte poängen med att "stjäla" någon annans dna? :confused:
Fölungen lär ju inte få samma stam som den "välstammade" eftersom inga betäckningar finns registrerade?

Verkar otroligt korkat... Eller så är det jag för jag fattar inte varför :angel:

För halvblod krävs fr o m 2006 chipmärkning och DNA-analys mot både moder och fader för registrering efter födelseåret. Det är alltså fram till 31/12 som det inte behövs DNA från modern för årsfölet. Hästar som är äldre än ett år måste således typas mot båda föräldrarna...

Jag fattade som att det var samma far på båda fölen? Annars är det ju ännu mer korkat, för då uppdagas det ju omedelbart!!

Mitt halvblodssto är inte dna-testat bara hennes två föl, födda 2006 och 2008.

Senast ändrad:

Du har helt rätt, glömde skriva att fölet måste var med mamman för att man inte ska ta tagelprov även från henne.

Är inte mamman dna testad innan så tar man tagel från henne med första gången. Så har det varit med våra ston.
Hur hon skulle kunna förfalska sitt föls stam förstår jag inte. Då stoet måste vara med i rullarna hos hingsten, har hon inte varit där kan hon inte få ett föl med den hingsten.

Jag vet inte om min häst är dna-testad, kan man kolla det själv eller ska man ringa förra ägaren?
/U

Kanske ska tillägga att jag inte betvivlar att det har angivits rätt fader, men det är kanske bra att veta nu inför id-kontrollantens besök.
/U

Jag vet inte om min häst är dna-testad, kan man kolla det själv eller ska man ringa förra ägaren?
/U

Ska inte det stå i passet?

Mitt sto har en kopia och hon är född 1990 så hon testades nog inte, men jag tror att hon är blodtypad för hon är tillverkad med semin, men det står inte heller.
Hennes första föl har jag sålt men jag har för mig att det stod i hans pass att han var dna-testad.

Som Görel skrivit innan så behöver du inte ha stoet DNA testat om fölet blir registrerat medans det går hos stoet. Troligtvis är inte ditt sto testat om hon inte varit med om någon speciell kontroll i samband med registeringen. Tror att du kan få svar från ASVH på om det finns någon test på henne.

Tänkte precis som Swebec, att det är ju/väl Id-kontrollant som rycker hår?

Nu har jag ingen koll på halvblod, men när mina har tagits tagelprov på så är det ID-kontrollanten eller chipmärkaren som tagit provet, som sen förpackats i försluten påse/kuvert och det har stämplats/signerat på kuvertet, och medföljd endera chipmärkningsrapporten eller id-beskrivningen. Så för att fuska skulle man ju behöva ha stämpel, förfalska rätt namnteckning OCH skicka in en signalementsbeskrivning som man fått tag i.

Alt få upp den förseglade påsen och lirka i det snodda taglet, och då återstår det som andra sagt, att det inte finns någon språngrulla som stämmer.

ID-kontrollanten har gjort likadant med mina halvblodsföl som de gjort med dina hästar.

Man kan faktiskt själv beställa en DNA-analys hos SLU. Då tar man själv provet och skickar in. Under lag för provtagningen går att beställa själv. Att det sedan inte går att använda vid en registrering hos en vissa rasföreningar är en helt annan sak.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 054
Senast: MM
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 826
Senast: Zamira
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka