DNA fusk???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ezze79
  • Startdatum Startdatum
Sv: DNA fusk???

Ska inte det stå i passet?

Mitt sto har en kopia och hon är född 1990 så hon testades nog inte, men jag tror att hon är blodtypad för hon är tillverkad med semin, men det står inte heller.
Hennes första föl har jag sålt men jag har för mig att det stod i hans pass att han var dna-testad.

Nej om de är DNA testade eller inte står inte i passet. Nästan alla mina är det men ingen har något inskrivet i passet.
För av någon anledning så räcker det inte att DNA testa mot hingsten även om fölet går vid mammans sida (i mitt ena fall var dessutom veterinären som idkollade/chippade med och drog ut fölis vid fölningen) om hingsten inte är godkänd utan det måste testas även mot stoet, så himla löjligt och bara rena dumheter för att det skall bli dyrare.

ASVH verkar ha lite pippi på det här med DNA, tex så är ju Joy DNA testad vad gäller härstamning iom att han har sina avkommer han var dessutom chippad innan detta gjordes så chippnummer finns dessutom på remissen. Trots detta skulle det tas nytt DNA prov vid bruks ? Vad skall de kolla liksom, att han inte bytt föräldrar sedan sist han testades ?

Ett bra tips däremot som jag fick av min veterinär är att alltid dra tagel från dräktiga ston (som inte är DNA testade) och låta ligga i ett förslutet kuvert märkt med namn. Skulle det gå åt helvete vid fölningen så är det ju inget man tänker på att göra i det läget. För iom att stoet är borta så behövs DNA mot henne också. Likadant så kan en hingstunge inte bli godkänd hingst om han inte kan härstamningsprövas genom DNA mot båda föräldrarna.

Jag tog DNA-prov (tagel) från både märr och föl och skickade in själv till SLU.
Märren var blodtypad sedan tidigare så jag trodde inte att jag skulle behöva köra henne med DNA.
Men jag fick höra att det var praxis när man använde importsperma. Tidigare föl har inte DNA-testats.
Ni som vet på era fem fingrar, är det så?
Nu var det ingen jättekostnad i det stora hela, så jag svalde det utan att blinka! :)
mvh

Det är ju märkligt, jag menar det är ju inte större risk att mamman är fel för att man använder importsperma? Tidigare (innan obl. DNA på alla hbl) så tror jag det var obl. för fryssperma och importdito. Men det var ju för att extrakolla pappan, och inte mamman.

Mitt halvblodssto är inte dna-testat bara hennes två föl, födda 2006 och 2008.

Hon måste väl vara registrerad innan 2006? Det är bara för 1-åriga och äldre hästar födda före 2006 som det behövs DNA mot båda föräldrarna för registrering. Inte för registrering av fölen. De behöver inte testas mot modern förrän de är över året, dvs efter 31/12 födelseåret...

Ett bra tips däremot som jag fick av min veterinär är att alltid dra tagel från dräktiga ston (som inte är DNA testade) och låta ligga i ett förslutet kuvert märkt med namn. Skulle det gå åt helvete vid fölningen så är det ju inget man tänker på att göra i det läget. För iom att stoet är borta så behövs DNA mot henne också. Likadant så kan en hingstunge inte bli godkänd hingst om han inte kan härstamningsprövas genom DNA mot båda föräldrarna.
Nu dog ju inte mitt sto vid fölningen förra året utan 10 dagar senare, men hon fanns alltså inte i livet när min fölunge chippades och fick taglet ryckt utan han gick med mitt andra sto. Nu hade jag sagt till på Ultuna att jag ville de skulle rycka tagel från mitt döda sto och det sparade jag i ett kuvert, men de behövdes aldrig när hans papper och tagelprov skickades in. Han är reggad med full stam och gröna papper hos ASVH, hon var förstagångsföderska.

Kan det ha spelat roll att kontrollanten sett dem tillsammans och visste att det var rätt mamma till fölet innan hon dog och att det därför inte skickades med ngt tagelprov från henne?

Ja men sparas Dna:n på fölet som hon skickat och det som dom som äger det välstammade fölets DNA in eller jämför dom bara DNA:n från föräldrarna och sedan slänger dom matrialet. Då kommer hon undan och får då ett välstammat föl på pappren fast hon inte har så bra stam annars?

Jag förstår inte hur du menar att personen skulle kunna vinna något på det hela.

På häst förekommer det väl knappast att man gör en fullständig härstamningskontroll på ostammad häst, d.v.s. att man har ett föl med föräldrar okända och DNA-testar för att få stammen? Verkar orimligt. Hur som måste en sådan test jämföras med BÅDA föräldrarna.

Det låter osannolikt att någon skulle lämna in ett papper med sin hästs DNA-profil och få ut ett registreringsbevis med härstamning. Jag förstår inte riktigt måste jag säga.

Vitsen jag kan se är att om det bara testas mot pappan, så kan fölet bli registrerat med en bättre fader än det egentligen har, och på så sätt bli värd mer pengar.

Ett föl E: Grannens talanglösa men söta hingst genererar ju mindre pengar än ett föl E: Hip Hop t ex, för att bara dra till med nån hingst i högen.

Men jag har ändå svårt att se hur man löser den 'lilla' detaljen med att det inte finns en språngrulla att Hip Hop 'betäckt' stoet i fråga.

Men HUR ska man kunna få en bättre härstamning på pappret, sannolikheten att DNA-profilen stämmer mot "fel hingst" är ju tämligen obefintlig...

För mig låter trådens ursprungsfråga som antingen ett missförstånd eller också en väldigt korkad hästägare...

Fast om det bara testas mot pappan, dvs kollas att angiven fader är fader, så fungerar det ju om man går och rycker tagel av grannens hip hop-fölis, och skickar in på sin egen fölis, och anger den e: Hip Hop. Men som sagt man får svårt förklara avsaknaden av språngrulla.

Jag tror också det är ren hörsägen, och aldrig hänt. Men vitsen ovan och i förra inlägget är den enda jag kan se.

Sen, en annan sak som slog mig. När jag seminerade med Flyingehingst, så var det DE som skickade ut underlaget för registrering, när man betalt alla avgifter och rapporterat in levande föl. Gör det ju ännu svårare att fuska?

Nej jag vet!
Men, har märren nu väl blodtypats, så skadar det väl inte med ett DNA.
Tänkte jag...
Pappas DNA är ju mer än beprövat. :)
Jaja, man har ju blivit så luttrad med allt som skall till och alla avgifter på att få fölisarnas papper, att ett eller annat prov helt plötsligt inte märks längre!
mvh

Jag vet inte hur hon tänkt.
Men jag vet inte vad det handlade om för ras!
Tror det handlar om ponnier.
Hon har ingen bra stam på sina och ska tydligen varit och tittat på en avkomma från en som har välstammade ponnier, och då ska en av stalltjejerna sätt henne rycka mycke hår från svansen från fölet.
Hon är inte specielt omtyckt .

Ja bara undra om hon kan komma undan med att fuska.

Det ska vara en ID-kontrollant som tar DNA-proverna för DNA-typning. Avkomman ska testas mot båda sina föräldrar för att allt ska stämma.
Skulle det vara så att misstankarna om detta blir väldigt starka så tycker jag att man kan anmäla det till sin rasförening. Bara man tänker sig för hur man formulerar det hela, så att ingen oskyldig blir utpekad som fuskare.

Hon måste väl vara registrerad innan 2006? Det är bara för 1-åriga och äldre hästar födda före 2006 som det behövs DNA mot båda föräldrarna för registrering. Inte för registrering av fölen. De behöver inte testas mot modern förrän de är över året, dvs efter 31/12 födelseåret...

Visst är hon det, men hon är tillverkad via semin och i Flyinges katalog det året hon blev till står det att hennes pappas avkommor som inte är tillverkade på stationen han stod på kommer att blodtypas, så jag tror att hon är blodtypad, men det står inte i hennes passduplikat.

Visst är hon det, men hon är tillverkad via semin och i Flyinges katalog det året hon blev till står det att hennes pappas avkommor som inte är tillverkade på stationen han stod på kommer att blodtypas, så jag tror att hon är blodtypad, men det står inte i hennes passduplikat.

Såg att jag hade snurrat till det med "före och efter" 2006! Inte undra på att du inte förstod vad jag menade. Ditt sto är förmodligen blodtypat, men hon är redan registrerad så det här gäller inte henne. ASVH kräver från och med 2006 chip och DNA-analys mot både moder och fader för nyregistrering av hästar efter födelseåret. Fram till 31/12 räcker det med typning mot fadern. Skulle det dyka upp en äldre oregistrerad avkomma till ditt sto måste den således DNA-testas mot båda föräldrarna, men det gäller inte fölen samma år de är födda.

Jag vet att det inte gäller så gamla hästar som mitt sto utan för de som föddes från 2006 och framåt.

För mig låter trådens ursprungsfråga som antingen ett missförstånd eller också en väldigt korkad hästägare...

Ja, det var min slutsats också...

Jag har en känsla av att om det skulle visa sig att fadern inte stämmer utan att en annan, mer meriterad hingst är far så skulle det inte bara accepteras rakt av om inte stoet fanns i språngrullan, utan man skulle gå vidare.

Sedan vet jag inte exakt hur det går till när man kollar DNA. Har man hingstarna i en databas typ CSI så att man matar in fölets DNA och får en match? Eller kollar man varje individ mot förmodad fader manuellt? I så fall måste man ju ha förslag att kolla mot om fadern inte stämmer och varför skulle man då välja just superhingsten X om det inte finns något som säger att stoet varit i närheten av honom (eller hans sperma)?:confused:

Nej, detta stämmer inte.

Hej nu har historien fått ett slut. Hon har inte skickat in taglet från den välstammade fölet. Men hon erkännde för ägaren till det välstammade fölet att hon ryckt tagerl från hennes häst för att skicka in som sin!! Men allt är uträtt. Och inge skada skädd
Man undrar vad folk tänker med igentligen!!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 054
Senast: MM
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 826
Senast: Zamira
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka