Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo o visst en tung ko eller häst skulle få liggsår på ett par dagar.
Det var för avsikt att provocera lite.Men lider hunden mindre?
Och faktum är att om tex hundägaren uppträtt aggressivt och otrevligt hade fler då velat snabba på avlivningen?
Är det lättare att finna sympati för en gråtande människa än en hund som inte kan gråta så det hörs?
Och visst klipps programmet ihop på ett sätt som inte stämmer med verkligheten alltid.
Men hundens ögon går inte klippa bort.
Den va trogen och kämpa på för den gilla husse,men den var färdig för hundhimlen sen länge,och det gjorde mig upprörd.
Att som djurägaren kasta en boll framför en i stort sett förlamad hund visade på en förnekelse som heter duga..
Och hundägaren visade upp ett recept på medicin,varför var det inte hämtat då? Han visade bara en burk Nypon vad jag såg.Knappast smärstillande.
Det skicket hunden var i kommer inte på en dag,när den inte längre kan resa sig upp själv och inte ens efter hjälp upp vill gå mer än ett par steg då har den så jävla ont att ens tro att den har bättre dar då ljuger man för sig själv.
Det var länge sen den kunde jaga en boll.Knappast troligt att den skuttade omkring veckan efter.
Frågan är om den kunde gå upp och uträtta sina behov själv..
Jag uppfattade det som om mannen stod med receptet i handen, och att han skulle hämta ut smärtstillande medicin.
Nej, det måste vara svårt att få med alla detaljer i ett TV-program.
Jo men om han verkligen varit hos en duktig veterinär borde hunden fått en spruta smärstillande direkt som tagit udden av den värsta smärtan.Jag uppfattade det som om mannen stod med receptet i handen, och att han skulle hämta ut smärtstillande medicin.
Jo men om han verkligen varit hos en duktig veterinär borde hunden fått en spruta smärstillande direkt som tagit udden av den värsta smärtan.
Jag har full förståelse för att tex en behandling kan ta tid innan full effekt.
Men en hund som inte trots hjälp knappt kommer på benen..
skulle du kasta en boll till hunden?
Jag tycker inte man skall slita hunden ur husses famn och skjuta den på sekunden men han var så upptagen av sin egen sorg att han inte såg vilken framtid och dagligt lidande hunden hade.
Vi är skyldiga att ge våra djur ett värdigt slut .
Och när folk inte själva orkar då måste det finnas nån som tydligt hjälper till med beslutet.
Vad jag mest saknade var respekten och den riktiga förståelsen för hundens lidande och tillstånd.
Att kasta en boll till en förlamad hund är så äckligt förnedrande att jag mådde illa.
Om man älskar sin hund på riktigt då är man väl lite mer lyhörd för hur hunden faktiskt mår.
Jag vet att många veterinärer mår illa av just detta att ägaren låter det gå för långt och avlivar sina djur när djuret redan lidit tok för länge.
Förnekelse må va mänskligt och en av många ursäkter,men är det äkta kärlek till sin hund att blunda så stenhårt för verkligheten?
men han var så upptagen av sin egen sorg att han inte såg vilken framtid och dagligt lidande hunden hade.
Vi är skyldiga att ge våra djur ett värdigt slut .
Och när folk inte själva orkar då måste det finnas nån som tydligt hjälper till med beslutet.
Vad jag mest saknade var respekten och den riktiga förståelsen för hundens lidande och tillstånd.
Att kasta en boll till en förlamad hund är så äckligt förnedrande att jag mådde illa.
Om man älskar sin hund på riktigt då är man väl lite mer lyhörd för hur hunden faktiskt mår.
Jag vet att många veterinärer mår illa av just detta att ägaren låter det gå för långt och avlivar sina djur när djuret redan lidit tok för länge.
Förnekelse må va mänskligt och en av många ursäkter,men är det äkta kärlek till sin hund att blunda så stenhårt för verkligheten?
En internutbildning där den nyanställde får läsa in lagar och befogenheter, varvat med en lärlingstid på ett par år.
Så fungerar det på mitt jobb. Här är det inte den högsta utbildningen eller de bästa betygen som avgör om man blir en skicklig tjänsteman - jag tror det är så på Länsstyrelsen också.
Allmänt angående deras utbildning så är det så att det finns fler utbildade djurskyddsinspektörer än det finns jobb för dem. Det är oftast bara att par tjänster på varje länsstyrelse (i ett program berättade en av dem att hon blev förlängd bara ett par månader i taget och inte hade fast tjänst) men utbildningen i Skara examinerar ett antal varje år. Så att lyckas få jobb med bara en gymnasieutbildning i den konkurrensen är riktigt kört. Det är ett stort antal kvalificerade sökande på minsta vikariat som djurskyddsinspektör.
Hade den person som anmälde mannen frågat honom hur det stod till, hade anmälaren garanterat fått ett bra svar och förklaring. Och mannen sluppit anmälan.
Det här är en bok som jag funderat på att läsa:
"Boken ”Vi har avlivat din häst. Den ligger under presenningen”.av Per Michanek Boken handlar om individuella fall där ägare till djur ser sig som helt överkörda av kommunens djurskyddsinspektörer. Genom boken, som skrivits tillsammans med Anders Thelin och Lars-Ola Borglind, går Per till hårt angrepp mot ett djurskydd som i deras tycke mer skadar människan än är till gagn för djuren. "
Har nån läst den? Vad tycker ni?
Per har ju skrivit en hel del riktigt bra böcker om hästars stallmiljö och jag upplever honom som mycket kunnig i varje fall på häst.
En del av dom verkar ju vara hmm mindre intelligenta.