Djurskyddsinspektörerna

Sv: Djurskyddsinspektörerna

Förhoppningsvis får den personen en bra internutbildning :)

Jag vet inte vad det ska vara för superinternutbildning som till slut kommer leda till att personen ifråga (som förhoppningsvis, men inte nödvändigtvis har en relevant gymnansietutbildning) utbildningsmässigt kan jämställas med en veterinär, biolog eller agronom. 3-6 års högskoleutbildning är inte kattskit direkt. Med tanke på de begränsade resurser Länsstyrelserna har för djurskydd hyser jag inte heller något hopp om att det finns möjlighet till en så fantastisk internutbildning även om de vill. Den tragiska sanningen är nog tyvärr att de sänker kraven för att öht få sökande. Det är hög omsättning på djurskyddsinspektörer pga. en ofta dålig arbetsmiljö.

Jag försvarar inte hur valparna hade det. Men att valparna togs omedelbart och labben fick leva vidare med dom smärtorna som hunden visade känns rätt konstigt enligt mig. Det är ingen livskvalité alls för en hund. Och ja den kanske blev bättre någon dag men knappast bra.

Tittade du inte på programmet, eller är du bara trög?

Att valparna omhändetogs på en gång grundades på djurägarens tidigare ärenden hos djurskyddsmyndigheten!

Att valparna omhändetogs på en gång grundades på djurägarens tidigare ärenden hos djurskyddsmyndigheten!

Och på att de hölls i en farlig miljö och att ägaren inte var anträffbar.

Och på att de hölls i en farlig miljö och att ägaren inte var anträffbar.

Ja precis, och samma sak vid de tidigare omhändetagningarna som de gjort.
Som de uttryckte de "en riktig strulpelle".

Som mannen med den gamla hunden, han tog hunden till veterinär, den medicinerades, den hade bra/dåliga dagar. Mannen brydde sej om sin hund och sa ju själv att för honom var det även viktigt att hitta en fin plats att begrava hunden.

Hade den person som anmälde mannen frågat honom hur det stod till, hade anmälaren garanterat fått ett bra svar och förklaring. Och mannen sluppit anmälan.

*KL*

Den gamla labben, så det skar i mitt hjärta att se det. Och jag tycker rent personligt att den hunden borde fått somna in samma dag. Även om den hade bättre dagar är SÅ dåliga dagar inte acceptabelt i min värld. Det jag dock skulle önskat att inspektörerna kunde ha gjort (och kanske gjorde de det "off camera") är att fråga ägaren/erbjuda ägaren att hjälpa till kring avlivningen. I princip undra om ägaren skulle vilja att de ringde dit en veterinär, så hunden stilla kunde få somna och slippa lida mer. Eller om ägaren ville att inspektörerna skulle ta med hunden till veterinären så ägaren slapp vara med etc.
Det är möjligt det finns lagtekniska problem med det dock.

Men att jag önskar att det hände, var för att jag kände igen så mycket av min pappa i labbeägaren! Det är liksom "han och hunden", hunden blir verkligen en livskamrat och den "enda" de har, precis som labbeägaren uttryckte sig. De vill hunden ALLT väl, uppsöker veterinär etc. Men förmår inte alltid varken se verkligheten eller för den delen riktigt ta in vad veterinären säger. Om veterinären säger "vi kan prova smärtstillande, men om det inte hjälper så....". Ja då hör de att man kan prova smärtis och se om det hjälper. Sen väntar de för att se om det hjälper. Länge, för det kanske tar ett tag, men snart kanske det hjälper. Innerst inne vet de, men de är inte där, inte redo. Precis som labbeägaren.

Pappas förra hund fick lymfom, och var för dålig sin sista tid i livet. Jämförbart med labben, fast hon hade inte ont/svårt att gå utan andra problem. Pappa visste men kunde ändå inte ta in. Veterinären hade sagt knölen inte var cancer (översättning: När de en mån innan hade tagit prov hittade de inga cancerceller, quite a difference..), och vissa dagar var hunden jättepigg. Vissa dagar var det jättetungt för den att andas. Men det blev ju lättare om fönstret till sovrummet var öppet, då kunde den andas bättre när den låg ner. Ja ni fattar.

Pappa visste, men var inte där. Han var i princip en karbonkopia av labbeägaren. Jag erbjöd mig att om pappa ville det åka med henne, så att han slapp?
Där rämnade det för pappa, och som han grät (enda gången jag sett min pappa gråta). Men jo, det ville han nog jag skulle. Men det var svårt, elva år tillsammans, livskamrat osv. Jag ringde min veterinär, som dock inte kunde den dagen men nästa. När jag sa till pappa att "idag kunde han inte" så var pappas spontana svar "Vad synd". Dvs, det enda som behövdes var att dels någon annan verkligen i klartext bekräftade det han visste men inte kunde ta in, att det fanns bara en sak att göra. Och att någon "tog över" så han slapp. (Pappas hund avlivades dagen efter, och begravdes på pappas gård).

Nu vet man ju inte alls hur det var för den här labbeägaren - alla fungerar givetvis inte som min pappa. Men förvånansvärt många GÖR det, när de är där att de vet att det måste göras men de kan inte riktigt förmå sig. Om någon annan då erbjuder sig att hjälpa till, ja då tar de tacksamt emot hjälpen.

Alltså INTE att djurskyddet mot hans vilja skulle omhänderta hunden, det skulle nog knäckt honom, men om de kunde erbjuda sig att hjälpa till såsom beskrivet ovan. Sådant skulle jag vilja skedde. (Och kanske gör det det, jag vet inte?)

Djurskyddsinspektörerna kan kalla in en veterinär för att avliva omedelbart om de finner fog för det. I det här fallet hade ju hundägaren själv veterinärkontakt och jag tror att det till stor del påverkade hur de hanterade ärendet.

Ja och jag skriver att jag inte försvarar omhändertagandet av valparna.

Djurskyddsinspektörerna kan kalla in en veterinär för att avliva omedelbart om de finner fog för det. I det här fallet hade ju hundägaren själv veterinärkontakt och jag tror att det till stor del påverkade hur de hanterade ärendet.

Jo, men det jag pratar om är ju utanför ren ärendehantering/vad de måste göra. Alltså utanför vad de lagligen måste göra. Men jag tror att det i många fall skulle hjälpa. Och då hjälpa djuren. Så det vore bra om det kunde göras, om det finns utrymme inom lagen för det.

Jag är övertygad om att Djurskyddsinspektörernas besök fick mannen på andra tankar, och jag är bara glad att han själv fick bestämma datum osv och inte tvingades låta avliva hunden på direkten....

En internutbildning där den nyanställde får läsa in lagar och befogenheter, varvat med en lärlingstid på ett par år.
Så fungerar det på mitt jobb. Här är det inte den högsta utbildningen eller de bästa betygen som avgör om man blir en skicklig tjänsteman - jag tror det är så på Länsstyrelsen också.

Jag är övertygad om att Djurskyddsinspektörernas besök fick mannen på andra tankar, och jag är bara glad att han själv fick bestämma datum osv och inte tvingades låta avliva hunden på direkten....

Fast inte det jag talade om, alltså tvinga.

Nej.
Men det hade kanske ändå känt så, att han inte hade något val?
Sen är allting inte svart och vitt, och som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det ju inget facit. Mannen hade ju faktiskt nyligen varit hos veterinär och fått medicin. Jag tyckte det var bra att han i lugn och ro fick ta beslut om avlivning - men djurskyddskontrollen gav säkert en push i rätt riktning.

Nej.
Men det hade kanske ändå känt så, att han inte hade något val?
Sen är allting inte svart och vitt, och som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det ju inget facit. Mannen hade ju faktiskt nyligen varit hos veterinär och fått medicin. Jag tyckte det var bra att han i lugn och ro fick ta beslut om avlivning - men djurskyddskontrollen gav säkert en push i rätt riktning.

Ja hade han känt så hade det blivit fel. Jag förklarade ju ganska väl vad jag var ute efter i tidigare inlägg, och det kräver ju viss fingertoppskänsla i formulerandet.

Sen, TV visar ju en del, det är kanske inte alls omöjligt att det togs upp off camera som sagt.

Allmänt angående deras utbildning så är det så att det finns fler utbildade djurskyddsinspektörer än det finns jobb för dem. Det är oftast bara att par tjänster på varje länsstyrelse (i ett program berättade en av dem att hon blev förlängd bara ett par månader i taget och inte hade fast tjänst) men utbildningen i Skara examinerar ett antal varje år. Så att lyckas få jobb med bara en gymnasieutbildning i den konkurrensen är riktigt kört. Det är ett stort antal kvalificerade sökande på minsta vikariat som djurskyddsinspektör.

Håller med om att ett omhädertagande inte är det rätta men ägaren till labben hade kunnat fått nån dag max på sig att ta bort hunden. Inte 3 veckor!
Så sant.
Till alla som försvarar hundägaren till den gamla hunden som inte kunde resa sig själv:
Om det istället varit en ko eller gris eller häst hade det då varit acceptabelt att låta djurägaren vänta tre veckor innan avlivning?
Nä just det,gör vi skillnad på djur och djur?

Inga djur skall utsättas för onödigt lidande och tre dagar hade varit acceptabelt för att ge ägaren gott om tid att avliva sin hund.

Att hålla liv i djur för sin egen skull är fruktansvärt egoistiskt.

Jag tycker inspektörerna gjorde fel där,de skulle istället för att vara så förstående tydligt förklara för ägaren att hunden har mkt ont och om du bryr dig om din hund ger du den gåvan att slippa lida mer.

Om den hunden gick på smärtstillande så är det tydligt att det INTE funkade.:(
Och de bättre perioderna var sen länge förbi..snarare ett önsketänkande.

Tre veckor är en låång tid för en hund som inte kan resa sig själv.

Jag tvivlar inte på att ägaren älskade sin hund och att hunden älskade husse men det finns en gräns då man som djurägare har gått för långt.
Det är hunden det va synd om här.Och som sagt hade det varit en gammal häst hade ingen tyckt det var ok med tre veckor..eller hur:(?

Jag delar ju din åsikt att det var för länge för hunden med tre veckor, oavhängigt det känslomässiga för husse. Sen förstår jag det delikata i sådana fall. Men att jmf med andra djur. Hästar klarar inte att ligga i tre veckor, medan kor klarar att ligga längre än hästar (hur länge en ko kan ligga vet jag dock inte). Så det är nog skillnad i bedömning från djur till djur, utefter en hel massa parametrar, inkl vad de rent anatomiskt klarar av? En hund ligger ju betydligt mer även normalt än t ex en häst gör, en ko ligger normalt mindre än en hund och mer än en häst osv.

Jag delar ju din åsikt att det var för länge för hunden med tre veckor, oavhängigt det känslomässiga för husse. Sen förstår jag det delikata i sådana fall. Men att jmf med andra djur. Hästar klarar inte att ligga i tre veckor, medan kor klarar att ligga längre än hästar (hur länge en ko kan ligga vet jag dock inte). Så det är nog skillnad i bedömning från djur till djur, utefter en hel massa parametrar, inkl vad de rent anatomiskt klarar av? En hund ligger ju betydligt mer även normalt än t ex en häst gör, en ko ligger normalt mindre än en hund och mer än en häst osv.
Jo o visst en tung ko eller häst skulle få liggsår på ett par dagar.
Det var för avsikt att provocera lite.Men lider hunden mindre?
Och faktum är att om tex hundägaren uppträtt aggressivt och otrevligt hade fler då velat snabba på avlivningen?
Är det lättare att finna sympati för en gråtande människa än en hund som inte kan gråta så det hörs?

Och visst klipps programmet ihop på ett sätt som inte stämmer med verkligheten alltid.
Men hundens ögon går inte klippa bort.
Den va trogen och kämpa på för den gilla husse,men den var färdig för hundhimlen sen länge,och det gjorde mig upprörd.

Att som djurägaren kasta en boll framför en i stort sett förlamad hund visade på en förnekelse som heter duga..

Och hundägaren visade upp ett recept på medicin,varför var det inte hämtat då? Han visade bara en burk Nypon vad jag såg.Knappast smärstillande.
Det skicket hunden var i kommer inte på en dag,när den inte längre kan resa sig upp själv och inte ens efter hjälp upp vill gå mer än ett par steg då har den så jävla ont att ens tro att den har bättre dar då ljuger man för sig själv.

Det var länge sen den kunde jaga en boll.Knappast troligt att den skuttade omkring veckan efter.
Frågan är om den kunde gå upp och uträtta sina behov själv..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar