djurskydd kontra barnskydd

Sv: djurskydd kontra barnskydd

Vi skriver kanske om varandra:D Vad jag vill veta är varför man får låta människobarn lida vid tex. sovaensam-inlärning, medan djurhållningsregler är så strikta.

Man måste ju vänta 8-12 veckor innan man låter valpen/kattungen lämna mamman, pga diverse anledningar som jag tar för givet att alla här känner till :D , men vi människor lägger de nyfödda barnen i sin säng och låter dem gråta sig till sömns som tex. á la Wahlgren. Nu är det kanske extremt, men generellt, de flesta jag känner har spädbarnen i sin egen säng, vagn osv. Det är inte mkt tid med mamman (och pappan) förutom vid mat...
Är det sund "barnhållning"?

Vi människor tar hand om våra barn tills de är 20 år.

Kan svaret vara så enkelt?

Mvh,
QP

Du har en bra vinkel där:) Men de som "lär" sina barn, som gråter helt ångestfullt, att sova själva, de får göra på detta vis.

De får inte gå hemifrån eller överge barnet. Fem minuters metoden går ut på att man går in till barnet var femte minut och talar om att man finns där och att allt är tryggt och säkert, sedan går man ut och väntar fem minuter till. Det är inte tillåtet att låsa in ett barn som är äldre eller skapa en ångerstfylld situation av att vara övergiven. Men att lära barnet sova i sin egen säng kan man göra utan att skapa ångerst. Barn brukar skrika om de inte vill sova eller är övertrötta. Oftast somnar de bäst om de får vara ifred från allt annat som stör.

Vi skriver kanske om varandra:D Vad jag vill veta är varför man får låta människobarn lida vid tex. sovaensam-inlärning, medan djurhållningsregler är så strikta.

Åter har du konstig argumentering.

Hur skulle barn lida?
Varför förutsätter du att föräldrar låter sina barn "skrika ångestfullt"? Var har du träffat på sådana föräldrar? Och varför har du inte anmält till sociala myndigheter om du nu sett föräldrar som skapar ångest hos sina barn och inte sköter om dem?

Märkligt.

Barn som skriker gör det av en hel massa olika anledningar. Tex för att de är arga, vill ha sin vilja igenom, eller för att de helt enkelt är övertrötta. Innan de fått ett språk är skriket det enda sättet att kommunicera. Alla skrikande barn är inte olyckliga. :D Långt långt ifrån.
Barn skrika i ångest har jag aldrig hört.

Min egen erfarenhet genom mina år är att föräldrar älskar sina barn, de gör allt de kan för dem och för att de ska vara lyckliga och ha det bra.

Föräldrar som missköter sina barn har oftast sociala, psykiska eller drog-problem.

Hur har du gjort med dina egna barn?

Japp vi skrver nog om varandra:D. Vi får ju skilja ett sto och föl åt vid avänjning vilket kan vara traumatiskt och vi får skilja valpar från tiken helt och hållet. Våra regler är till för att detta inte ska göras allt för tidigt. Människor "får" inte överge våra barn före 18 års ålder utan att försäkra oss om att någon annan tar hand om barnen. Den korta stund av ensamhet barnen får uppleva vid nattning tar barnen ingen skada av. Det finns olika mer eller mindre rekomenderade metoder men så länge barnet inte tar skada är det tillåtet. Förr användes 4 timmars metoden, då fick man ge barnet mat och byta var fjärde timme om barnet skrek mellan matningarna fick man inte ta upp barnet. Det var pressande före både föräldrar och barn men dessa barn led inga större men ;). Jag tror att barn blir tryggare av att få somna hos föräldrarna om de vill men det är inte alltid bästa lösningen för det. Om föräldrarna inte får sova så orkar de kanska inte ge samma trygghet och närhet på dagarna. Barnet vänjer sig fort och lär sig att det inte är farligt att vara ensam och att föräldrarna finns där på morgonen. Det viktiga är att vara konsekvent så barnen vet vad som händer, det skapar trygghet.

Hur gör människoapor som gorillor o chimpanser då...de bär väl sina avkommer med sig hela tiden och när dom blir lite större finns det alltid "släktingar" som även ställer upp

Vet du, jag känner inte en enda som låter sina barn gråta sig till sömns.

Ang. samsovning så finns det båder risker och fördelar med detta. Plötslig spädbarnsdöd har redan tagits upp.

Vi valde att låta våra barn sova tillsammans i en vagga (senare spjälsäng) bredvid föräldrasängen. Anledningen till att de bara låg bredvid mig i sängen vid amning är att de var så små att de helt enkelt försvann...(prematurer) Fruktansvärt obehagligt att vakna upp och söka bebisar i sängen!:eek:

De sover för övrigt fortfarande i vårt rum (4 år nästa vecka) men det beror mest på praktiska omständigheter. Jag kan dock inte förneka att jag tycker att det varit toppen att kunna vara tillgänglig direkt vid mardrömmar och dyl. och jag blir alldeles lugn i kroppen av att höra deras andetag när jag ska till att somna.

Min dotter (4mån) sover i egen säng (i vårt rum). När vi lägger henne på kvällen somnar hon oftast direkt, och sover sen oftast hela natten. Hon sov i våran säng första månaden sen ville hon inte längre. Varken vi eller hon sov speciellt bra tillsammans, vi vaknade flera gånger/natt. Nu sover hon som sagt hela natten (ibland vaknar hon en gång och äter och somnar direkt igen), så för henne måste det vara bättre att sova ensam.

Ibland skiker hon vid läggandet, oftast för att hon är övertrött, då spelar det ingen roll om hon skulle ligga brevid mig, hon somnar inte bättre då.

Du har en bra vinkel där:) Men de som "lär" sina barn, som gråter helt ångestfullt, att sova själva, de får göra på detta vis.

Fast det är ju knappast något som de flesta föräldrar tycker är OK, och därför tycker jag du är galet ute när du i princip, som jag tolkar det, drar alla småbarnsföräldrar över en kam och säger att man överger barnen och i princip bara umgås med dem vid matning.

Att sedan alla barn gråter ibland (ofta t o m dagligen) får man helt enkelt ta. Min åttamånadersgrabb som för det allra mesta är go och glad börjar alltid i princip snyfta när han börjar bli trött. Då kramas vi tills han är lugn och sedan får han sova - i vagnen eller i sin säng eller tillsammans med mig på dagen, i sin egen säng (som står 30 cm från min) på natten och han får komma över till oss om han vaknar o är ledsen på natten.

Och för all dra din parallell till djurvärlden till sin spets; det är ju inte så att barnet skiljs för evigt från föräldrarna o förväntas klara sig själv bara för att han eller hon sover i egen säng och inte blir buren 24 h per dygn....

*kl*

Båda våra barn har alltid sovit i egen vagga först som nyfödda, sen över till spjälsäng. Ingen har fått skrika sig till sömns. Vaggan/spjälsängen är precis intill dubbelsängen. När stora grabben var 2år så flyttade han in till sitt eget rum. Men tjoade han så var jag inne på två röda..

Jag vill inte ha småbarn i sängen pga att jag är alldeles för rädd om dom.. Det sägs att man inte lägger sig på dom och det stämmer säkert, men ett täcke eller en kudde har inte jag någon koll på när jag sover..

*delvis kl*
Jag är inte förespråkare för samsovning, utan ifrågasätter barnskyddet. Att man som förälder kan i stort sätt använda sig av de metoder de anser sig vara bäst, även om det kan innebära otrygghet för barnet. Skulle en djuruppfödare ha sina egna metoder som någon inte gillade, skulle de få djurskyddet efter sig.
Självklart så tar de flesta hand om sina barn på bästa sätt, men det finns vilsna föräldrar som använder sig av metoder som verkar inte så sunda för barnet. Jag menar inte att de är onda föräldrar, de har fått råd om någon metod, så det är dessa metoder jag ifrågasätter, att de är acceptabla.
Nu har jag läst här att man går in till barnet var 5 min osv. men de historier jag har hört från föräldrar låter inte så kul för barnet:(

Om barn far illa så finns det soc som har till uppgift att vägleda ochstödja föräldrar och hjälpa barn ur familjesituationer som inte är bra för barnen, men precis samma sak som gäller för djurskyddet så måste någon anmäla. Så om du vet barn som far illa i den bekantskapskretsen så gör ditt ansvar och anmält familjen för att de ska få hjälp.

5-min metoden som inte är AW är rekomenderad från 4 mån ålder, AW metod med spädbarn är vagning, vilket inte innebär att lämna barnet. Jag gillar inte någon av metoderna men jag tror inte att barnen är i extremt fara, däremot tror jag att man gör sig själv en otjänst om man inte lägger fokus på att barnen är trygga. Jag har burit mina barn konstant, äldsta sov i spjälsäng brevid våran säng, för att hon sov bäst då, jag hade handen på henne medans vi sov, den yngsta har större kontakt behov och har sovit i våran säng till två års ålder, sen orkade jag inte mer utan vi jobbade mot att få honom att sova i egen säng och det viktigaste för oss var att han somna glad och trygg.
Fortfarande kan de snart 7 och 4 år gamla komma på nätterna och vilja sova en stund hos oss, vilket är okej.

Ok, det har "vagning", vad tror du skulle ske om en hunduppfödare skulle göra om ett liknande program för sina hundar? Rent hypotetiskt:D

Det vore väl inte fel om mamman vaggade valpen, om tiken upptäckte att det var en metod som fungerade för hennes valpar?

(jag förstår inte hur man kan jämföra hundvalpar och kattungar med bebisar)

Tja eftersom att rulla sin barn i en barnvagn är ett tips som man får från alla och faktiskt fungera på en stor mängd barn så skulle jag nog säga att hunduppfödaren gör som många andra och att det fungerar bra...

jag vet inte riktigt vad du vill få fram? Att vissa metoder att uppfostra och handha barn inte är bra? Javisst är det så, det finns många metoder som jag aldrig skulle göra mot mina barn för de känns inte bra för mig. Är de sen skadliga och farliga för barn, nej det kan jag inte påstå, borde föräldrarna inte få ha barn? nej inte det heller...

5 min metoden rekomenderas från BVC och är alltså något som är välkänt, och det har hjälpt många som har panik, själv skulle jag aldrig göra det, men det är jag...

Men herregud, hundar är inte människor!!!!! Jag har väldigt svårt att se en tik som klarar att stoppa sina valpar i en vagn och vagga dem... Och som tur är så är faktiskt dessutom det sociala skyddsnätet för barn betydligt större än det för djur. Och VARFÖR verkar du tro att folk i allmänhet låter sina stackas barn skrika sig till sömns?

Jag tror nästan att du är ett troll. Annars skulle jag gärna vilja veta vad du tycker ÄR OK? Och varför är det INTE OK att köra sitt barn i vagn om han eller hon somnar bäst så?

Jag har använt mig av 5-minutersmetoden på mina två barn och jag vågar påstå att de inte tagit någon som helst skada av det.
Det måste inte nödvändigtvis vara så att ungen gallskriker sig till sömns.
Med mina har det mer varit att de har stått i sängen och ropat efter mig första kvällen i eget rum. De har varit runt året. Man går in och lägger ner barnet och säger "god natt, sov så gott, mamma är här utanför" var 5-10:e minut. Första kvällen kanske det tog 1,5 timme innan de somnade, andra kvällen 15 minuter och sedan dess har de tryggt sovit i sina egna rum och näst intill aldrig vare sig vaknat på nätterna el drömt mardrömmar och de är nu 16 och 17,5 år gamla.
Jag har även använt andra tips ur AW:s bok Barnaboken, men det gäller väl att sålla ut det som passar för olika barn/familjer.

Jag begriper inte heller jämförelsen mellan katter/hundar?? Både tikar/katthonom lämnar sina ungar för att gå på jakt och vem har inte hört kattungar som piper hysteriskt när mamma sliter loss tuttarna ur munnen på dem och går sin väg. De tystnar ganska snart för de får inte röja sin gömma för ev rovdjur. Det kanske går att jämföra om du söker en jämförelse.

Vad jag menar är de ungar som föds extermt hjälplösa...
Jag menar främst sovperioden, hur många låter/tvingar/lär sina småttingar sova själva. Om det hade varit en kennel som inte lät tikarna sova med valparna hade det blivit hysteri.

Fast du måste väl ändå se att det är skillnad på att sära en tik från sina valpar och hindra henne från att gå in till dem när de ropar efter henne och att låta sitt barn sova ensam MEN gå till barnet när det ropar efter en?

Att ignorera sitt barn är självklart inte OK och systematiskt ignorering av barn kan bli ett fall för soc men det är liksom inte det majoriteten av föräldrarna ägnar sig åt.

De flesta föräldrar ger sina barn uppmärksamhet om de vaknar i sängen och ropar efter föräldrarna.

Om man nu ska jämföra med tikar så finns det faktiskt tikar som föredrar att sova bredvid valplådan istället för i den, särskilt när valparna blivit lite större. Ingen får djurskyddsinspektören på sig för det.

Nu är det kanske extremt, men generellt, de flesta jag känner har spädbarnen i sin egen säng, vagn osv. Det är inte mkt tid med mamman (och pappan) förutom vid mat...
Är det sund "barnhållning"?

Jag känner inga som bara matar sitt barn. Att barnet sover i egen säng eller vagn tror jag är ungefär 50-50. Många gör nog som jag; tröttnar ur på att resa sig och lyfta upp barnet vid nattamning och väljer då att samsova åtminstone tills barnet slutat med nattmålen.

Jag undrar: de som gör som du beskriver: hur står de ut? Deras barn måste ju skrika jättemycket/ofta. Det är ju 1000 gånger enklare (och tystare!) att ha barnet intill sig. Det låter helt onormalt att bara vilja umgås med sitt barn vid matning...

Du kanske själv måste läsa på?

Är det just sovandet du hakar upp dig på? Då kanske du ska läsa på? Plötslig spädbarnsdöd är mycket högre hos barn som sover ihop med sina föräldrar än om de sover i egen bädd.

Någon av oss behöver läsa på, för enligt min information är det tvärt om.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 856
Senast: Mitten
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 744
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar