Sv: djurskydd kontra barnskydd
Men det här känner jag att jag måste kommentera ändå.
Många småbarn behöver närhet av förälders kropp för att komma till ro.
Dom har ju trots allt varit NÄRA mamman i 9 månader och att då helt plötsligt ligga helt ensam i egen säng kan te sig skrämmande får många små.
Dom bli ju lugna av att höra/känna ex mammans andetag och hjärtslag.
Att samsova kan även skydda mot psd ( om man inte är rökare vill säga ) Läs här
Att det skulle öka risken för psd så mycket som jag tolkar att du menar är också överdrivet, kan inte hitta någon fakta som talar för att det skulle öka så kraftigt om man följer enkla råd vad gäller co-sleeping.
?Är det just sovandet du hakar upp dig på? Då kanske du ska läsa på? Plötslig spädbarnsdöd är mycket högre hos barn som sover ihop med sina föräldrar än om de sover i egen bädd.
Varför skulle det vara bättre att sova intill en vuxen kropp enligt dig
Men det här känner jag att jag måste kommentera ändå.
Många småbarn behöver närhet av förälders kropp för att komma till ro.
Dom har ju trots allt varit NÄRA mamman i 9 månader och att då helt plötsligt ligga helt ensam i egen säng kan te sig skrämmande får många små.
Dom bli ju lugna av att höra/känna ex mammans andetag och hjärtslag.
Att samsova kan även skydda mot psd ( om man inte är rökare vill säga ) Läs här
Att det skulle öka risken för psd så mycket som jag tolkar att du menar är också överdrivet, kan inte hitta någon fakta som talar för att det skulle öka så kraftigt om man följer enkla råd vad gäller co-sleeping.
- Var nykter!!! Sov aldrig med ditt barn om du är påverkad av alkohol, droger eller triangelmärkta mediciner, dvs mediciner som gör att du sover tyngre.
- Rök aldrig!!!
- Samsovning anses normalt skydda mot plötslig spädbarnsdöd, men om mamman är rökare ger samsovning motsatt effekt och risken för att barnet dör ökar.
- Dela inte säng med barnet om du är mycket uttröttad.
- Undvik tjocka tunga täcken, tex duntäcken är för mycket för en liten bebis.
- Se till att det finns gott om plats, så att barnet har en egen yta i sängen, lite svängrum är bra, även när närheten är viktig