djurskydd kontra barnskydd

Sv: djurskydd kontra barnskydd

Är det just sovandet du hakar upp dig på? Då kanske du ska läsa på? Plötslig spädbarnsdöd är mycket högre hos barn som sover ihop med sina föräldrar än om de sover i egen bädd.

Varför skulle det vara bättre att sova intill en vuxen kropp enligt dig
?

Men det här känner jag att jag måste kommentera ändå.

Många småbarn behöver närhet av förälders kropp för att komma till ro.
Dom har ju trots allt varit NÄRA mamman i 9 månader och att då helt plötsligt ligga helt ensam i egen säng kan te sig skrämmande får många små.
Dom bli ju lugna av att höra/känna ex mammans andetag och hjärtslag.

Att samsova kan även skydda mot psd ( om man inte är rökare vill säga ) Läs här

Att det skulle öka risken för psd så mycket som jag tolkar att du menar är också överdrivet, kan inte hitta någon fakta som talar för att det skulle öka så kraftigt om man följer enkla råd vad gäller co-sleeping.

• Var nykter!!! Sov aldrig med ditt barn om du är påverkad av alkohol, droger eller triangelmärkta mediciner, dvs mediciner som gör att du sover tyngre.
  • Rök aldrig!!!
  • Samsovning anses normalt skydda mot plötslig spädbarnsdöd, men om mamman är rökare ger samsovning motsatt effekt och risken för att barnet dör ökar.
  • Dela inte säng med barnet om du är mycket uttröttad.
  • Undvik tjocka tunga täcken, tex duntäcken är för mycket för en liten bebis.
  • Se till att det finns gott om plats, så att barnet har en egen yta i sängen, lite svängrum är bra, även när närheten är viktig
.

Håller med, men själv trodde jag faktiskt likadant - en av BVC- rekommendationerna jag har hört för att förebygga PSD är faktiskt egen säng, så att en o annan tror det är inte så konstigt. Tur att respisense finns för bebbar som vill sova nääära ;) (L vägrade sova mer än 2mm i från mig de första månaderna - nu sover han dock mestadels i egen säng o sover självmant från ca 19-06).

Men näe?

Både på BVC och BB rekomenderade dom att vi skulle samsova med Ella om hon trivdes så, sedan gick dom igenom säker samsovning med oss :)

Men respisense är en bra liten pryl, det håller jag med om :D

*KL*

Bara skummat igenom tråden och många verkar skriva om samsovning. Rasmus var omöjlig att samsova med, han sparka ut både mig och sin pappa ur sängen och vi sov dåligt alla 3. När han var 2 veckor fick han egen säng, sov då minst 8h i sträck. Vid 4-5 månader eget rum. Åh vad underbart utvilade vi var när vi vaknade!

Idag ska han ha kolsvart och han ska vara själv i sin säng. Då somnar han på 1 sekund och har aldrig skrikit sig till sömns och jag kan räkna på min ena hand hur många ggr han vaknat på natten och varit ledsen. Han är 20 månader gammal.

Har inte åldern på kattungar/hundvalpar att göra med att de ska lära sig allt de ska kunna av sina föräldrar? Jaga, äta osv?
Tänker på vildkatter, de lämnar ju sina ungar för att leta föda och inte kan de trösta då om de skulle bli ledsna.

Vår son är tvärtom. Jag var alltid tvungen att ligga vänd mot honom och andas mot honom för att han skulle sova. La jag mig på mage eller vände vaknade han direkt!! Jag körde spjälsäng med borttagen långsida direkt jämte min säng.

I människovärlden får man inte lämna sitt barn på förskola innan det är 1 år. Det är väl som att en hundvalp flyttar hemifrån?

Fast du blandar nog ihop Sova hela natten (AW) med femminutersmetoden. Inte någonstans i första halvan av AWs bok står det att bebisen ska ligga och skrika. Hon har avstånd från FMM, men trots det förknippas hon "alltid" med den.

Såklart att barn är olika, ingen har väl sagt annat ?

Men att bara skriva att samsovning enbart skulle öka risken för psd är väldigt fel tycker jag, då säker samsoving har påvisat motsatsen, dvs säker samsovning kan även motverka psd.

Nej men jag tänkte mer på att TS verkar som att bebisen ska vara nära sin mamma 24/7 (dvs även sova i samma säng för de gör kattungar...)

Kattungar och valpar föds väl dessutom innan synen är fullt utvecklad? Medans synen hos en bebis är utvecklad långt innan de kommer ut.

Synen hos ett spädbarn är ju inte fullt utvecklat när dom föds, men hundar har ju helt stängda ögon (öppnas efter några veckor).

Om det var det du tänkte på ?

men vi människor kan låta barnet gråta sig till sömn och det är helt accepterat.

Jag tror inte att det är så accepterat. Det är några få som gör så, men de hörs ganska mycket.

Jag har oxå märkt att några av de där jag-tänker-minsann-inte-vara-nån-napp-åt-min-unge-typerna faktiskt är mycket mjukare i praktiken. Ibland (tack och lov) är det mest snack, som om det vore coolt att vara lite hård och självcentrerad.

Synen hos ett spädbarn är ju inte fullt utvecklat när dom föds, men hundar har ju helt stängda ögon (öppnas efter några veckor).

Om det var det du tänkte på ?

Spinn off: Kompisens (djurvane men mindre bäbisvane) pojkvän (...25 år...)sade med förundrad röst när han träffade Ludvig första gången då han bara var 2 dagar: "Åh, vad fin, och han har ju redan öppnat ögonen! ":D...
Kul va?

När min 3åring var nyfödd så skulle man helst inte sova i samma säng just för att det blir så varmt och bebisen kan glömma att andas och dö. Det skulle påminna så pass mycket om att vara i magen. Så då skulle barnen ligga i egen säng och inte med för varmt täcke.

Och vart är källan på det?

Var det BVC som sa det eller vad ?

Det är ju så att en för varm bebis ökar risken att avlida i psd oavsett vart den sover, men om man följer punkterna jag la in i tråden så är det säker samsovning.

Jag har också hört ryktesvägen det du skriver, däremor har jag aldrig hittat en pålitlig och seriös källa till påståendet faktiskt.

Jag provade googla och hittade detta
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=3596

Kort utdrag;
"De första studierna som rapporterade ökad risk för plötslig spädbarnsdöd när barnet sov i samma säng som föräldrarna fann detta bara när mamman var rökare [4-6]. Det nya som hänt är att det kommit studier som visar ökad risk även för späda barn till icke-rökande mödrar. I ECAS-studien (European Concerted Action on SIDS) som lade samman studier från 20 europeiska centra var vårt svenska material från NORD-SIDS-studien det enskilt största [7]. ECAS visade på en liten men statistiskt signifikant ökad risk för plötslig spädbarnsdöd för barn under åtta veckors ålder som sov i samma säng som föräldern. För barn till rökande mödrar var risken större, och riskökningen kvarstod hela första halvåret. Teoretiskt kunde 16 procent av dödsfallen hänföras till att barnet sov i samma säng som sin förälder.

Baserat på enbart ECAS-studien tyckte vi inte att det var självklart att avråda från att sova i samma säng som föräldrarna annat än för spädbarn till rökande mödrar. Vårt argument var just att amning underlättades [3]. Brittiska hälsodepartementet gick dock redan våren 2004 ut och avrådde från att förälder och spädbarn under sex månaders ålder sov i samma säng. Den skotska studien som kom efter ECAS visade ökad risk upp till 11 veckors ålder även för ammade barn till icke-rökande mödrar [8]. Riskökningen var tydligare än i ECAS-studien. Dessutom finns en mindre uppmärksammad, irländsk studie som redovisat ökad risk med att sova i samma säng upp till 20 veckors ålder för barn till icke-rökande mödrar [9].

Detta är underlaget till varför vi skrev att det är säkrast att låta barnet sova i egen säng om det är yngre än 2–3 månader. Men rådet kan knappast bli lika kategoriskt som de om sovläge och rökning. Så mamman i Catarina Canivets inledning får naturligtvis ha babyn sovande hos sig om hon finner att fördelarna med det är stora. Efter de första 2–3 månaderna har inte någon ökad risk visats. Undantag är om mamman är rökare och naturligtvis om föräldern är mycket uttröttad eller påverkad av alkohol eller mediciner."

http://www.amningshjalpen.se/amningsnytt/artiklar%20fr%E5n%20AN%20i%20pdf/amningsnytt-3-08_somn.pdf
några antropologer McKenna och Ball är motstridiga och skriver följande;
"Antropologerna James McKenna och Helen Ball klandrar de svenska barnläkarna för att okritiskt acceptera och kopiera de nordamerikanska rekommendationerna (1). McKenna och Ball menar att rekommendationen av ensamsovande har präglats av kulturella preferenser och fördomar,
och de menar att rekommendationen bara tar hänsyn till vissa typer av vetenskapligt evidens och inte andra. Svenska Socialstyrelsens råd för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd avråder inte direkt från samsovning men ändå står det: ”Några undersökningar har också visat att för barn under tre månader finns också en något ökad risk med att sova i samma säng även om modern inte är rökare.” (7)

Vad McKenna och Ball har för bakgrund eller vilka studier de gjort är jag inte insatt i. De har i alla fall inte kunna visa att färre barn dör i föräldrasängen än i egen säng. Jag är själv ytterst skeptisk till att plötslig spädbarnsdöd endast skulle förekomma i västerländska postindustriella nationer vilket de hävdar.

De visar också en bild på hur korrekt samsovning skulle se ut där bebin ligger längst ut mot kanten. Där anser jag att risken för att barnet ska ramla ner och skada sig svårt är överhängande.

Sedan hittade jag ytterligare ett svar på denna adress http://se.babycenter.com/baby/sleep/reducecotdeathexpert/

Gemensamt för de alla (efter vad jag kunnat läsa ut) verkar vara att samsovning är som mest kritiskt de första veckorna. Sedan kan det vara positivt att ligga så nära att man kan höra eller märka ett andningsuppehåll men det går ju att åstadkomma genom att ha spjälsäng vagga kloss mot sängen också.

?

Men det här känner jag att jag måste kommentera ändå.

Många småbarn behöver närhet av förälders kropp för att komma till ro.
Dom har ju trots allt varit NÄRA mamman i 9 månader och att då helt plötsligt ligga helt ensam i egen säng kan te sig skrämmande får många små.
Dom bli ju lugna av att höra/känna ex mammans andetag och hjärtslag.

Att samsova kan även skydda mot psd ( om man inte är rökare vill säga ) Läs här

Att det skulle öka risken för psd så mycket som jag tolkar att du menar är också överdrivet, kan inte hitta någon fakta som talar för att det skulle öka så kraftigt om man följer enkla råd vad gäller co-sleeping.

• Var nykter!!! Sov aldrig med ditt barn om du är påverkad av alkohol, droger eller triangelmärkta mediciner, dvs mediciner som gör att du sover tyngre.
  • Rök aldrig!!!
  • Samsovning anses normalt skydda mot plötslig spädbarnsdöd, men om mamman är rökare ger samsovning motsatt effekt och risken för att barnet dör ökar.
  • Dela inte säng med barnet om du är mycket uttröttad.
  • Undvik tjocka tunga täcken, tex duntäcken är för mycket för en liten bebis.
  • Se till att det finns gott om plats, så att barnet har en egen yta i sängen, lite svängrum är bra, även när närheten är viktig
.

Sar skrev:
ECAS visade på en liten men statistiskt signifikant ökad risk för plötslig spädbarnsdöd för barn under åtta veckors ålder som sov i samma säng som föräldern.

Det jag vände mig emot i det inlägget du citerade var att man framhöll co-sleeping som en rejält ökad riskt för psd och så är ju inte fallet ( det säget ju inte de källor du angav heller ).

Att hon dessutom frågade just varför det kunde vara bättre i vissa fall för små barn att sova nära föräldern..
Ett spädbarn i egen säng/vagga kan väl inte höra mammas hjärtljud osv ?

I det inlägg jag skrev att jag inte hittat trovärdig källa handlade det om att spädbarnet ska tro att det är tillbaka i magen och sluta andas om man samsover..

/C

Senast ändrad:

Allt beror väl också på hur man tolkar "liten men statistisk signifikant", med betoning på liten eller signifikant (Signifikans är inom statistiken ett begrepp för att ange att ett observerat värde i en undersökning avviker från ett hypotetiskt värde eller annat jämförelsevärde så pass mycket att det inte beror på den statistiska osäkerheten (slumpen).källa wikipedia- jag var tvungen att slå upp!).

Andra får göra precis som de vill men för mig känns det tryggast med spjälsäng kloss mot sängen när barnet är "nyföding" så jag kan dra till mig barnet vid amning men skjuta tillbaka barnet sedan.
Jag har också hört förklaringen om att barnet ska tro att det är i magen igen men jag har tyvärr inga källor och kan därför inte bedöma trovärdigheten.

Det är nog så att det finns mkt forskning kvar innan man kommer fram till vad som är boven vid psd (alla föräldrars mardröm).

Jag betonade både liten & signifikant i huvudet, missa att fetstila det ena ordet dock.

Det jag menar är att om man ska diskutera samsovning så bör man kanske ta med allt som har med samsovning att göra, samsovning kan ju även motverka psd enligt vissa forskare ( länk tidigare i tråden )

Alla gör vi som vi känner är bäst för våra barn, helt riktigt och jag håller helt med dig på den punkten absolut.

Men att skriva att samsovning med små barn ökar risken stort för psd tycker jag fortfarande är fel :)

Nu är det ju nästan enbart den allra första tiden som mina tikar ligger i valplådan praktiskt taget hela tiden. Därefter sover de utanför valplådan och hopar in och låter valparna dia om/när de vaknar på natten/dagen och piper. Samtidigt så blir de tvättade och kissade och bajsade när tiken är i lådan.

Således tillbringar INTE tiken dygnet runt med sina valpar i 8 veckor.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 856
Senast: Mitten
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 744
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar