djurskydd kontra barnskydd

P

prallan

Man måste ju vänta 8-12 veckor innan man låter valpen/kattungen lämna mamman, pga diverse anledningar som jag tar för givet att alla här känner till :D , men vi människor lägger de nyfödda barnen i sin säng och låter dem gråta sig till sömns som tex. á la Wahlgren. Nu är det kanske extremt, men generellt, de flesta jag känner har spädbarnen i sin egen säng, vagn osv. Det är inte mkt tid med mamman (och pappan) förutom vid mat...
Är det sund "barnhållning"?

Sv: djurskydd kontra barnskydd

De jag känner som har barn umgås inte bara med dem vid matning.

De leker, pysslar, sjunger, pratar, promenerar.
Självklart (enligt mig) ska man inte ta barnet så fort det gnyr, det tror jag inte på. Men att man bara skulle umgås vid matning låter lite knas.

Nu vet jag inte vad du talar om faktiskt?

Spädbarn sover, äter, skiter. Alla småbarnsfärldrar jag träffat genom åren har varit glad över sitt barns vakna tid och jollrat, pratat och lekt med sitt barn under den vakna tiden.

Vad egentligen vill du komma fram till?
Att spädbarn ska bäras intill huden dygnet runt?

Tittar du på olika djur så är tex kalvar "stannare". De lägger sig att vila och kossan går iväg och kommer till dem när det är dags att dia.
Ingen tik är 24 timmar med sina valpar. De går iväg och gör annat. Likaså katterna.
Ston har fölen vid sig första veckorna - vid ca en månads ålder drar fölen iväg på egna äventyr och ofta lämnar stoet över ungen till ett annat sto på dagis och det stoet har ett eller ett par extraföl med sig utom vid mattider.

Du får nog förklara bättre om jag ska begripa vad det egentligen är som du vill attackera.

Jag känner inte igen din verklighetsbeskrivning nämligen.

Så vad vill du komma till - i detta forum. Eftersom du inte lagt ämnet på Förälder?

Missförstå mig rätt:D Självklart gör de det :D
Men med hundar och katter som exempel måste de få vara tillsammans, men vi människor kan låta barnet gråta sig till sömn och det är helt accepterat. Hade det varit hundvalpar som inte fick vara med sin mamma, då hade de fått djurskyddet på sig på en gång!!

Nu vet jag inte vad du talar om faktiskt?

Spädbarn sover, äter, skiter. Alla småbarnsfärldrar jag träffat genom åren har varit glad över sitt barns vakna tid och jollrat, pratat och lekt med sitt barn under den vakna tiden.

Vad egentligen vill du komma fram till?
Att spädbarn ska bäras intill huden dygnet runt?

Tittar du på olika djur så är tex kalvar "stannare". De lägger sig att vila och kossan går iväg och kommer till dem när det är dags att dia.
Ingen tik är 24 timmar med sina valpar. De går iväg och gör annat. Likaså katterna.
Ston har fölen vid sig första veckorna - vid ca en månads ålder drar fölen iväg på egna äventyr och ofta lämnar stoet över ungen till ett annat sto på dagis och det stoet har ett eller ett par extraföl med sig utom vid mattider.

Du får nog förklara bättre om jag ska begripa vad det egentligen är som du vill attackera.

Jag känner inte igen din verklighetsbeskrivning nämligen.

Så vad vill du komma till - i detta forum. Eftersom du inte lagt ämnet på Förälder?

Du kan ju knappast jämföra barn med kalvar och föl!!

Det är ingenting jag vill attackera, känner du dig träffad?;)

Missförstå mig rätt:D Självklart gör de det :D
Men med hundar och katter som exempel måste de få vara tillsammans, men vi människor kan låta barnet gråta sig till sömn och det är helt accepterat. Hade det varit hundvalpar som inte fick vara med sin mamma, då hade de fått djurskyddet på sig på en gång!!

Nu har du läst för mycket kvällstidningar :D

Ja, en viss författare förespråkar det. Men hur stor procent av alla spädbarnsföräldrar gör så tror du? Jag känner inte en enda.

Och att det skulle vara accepterat?
Nänä, knappast.

Om någon i de kretsar jag rör mig i skulle andas om att de gör så eller göra så på tex en middag skulle stämningen snabbt bli tryckt och föräldern få rejält med kritik.

Jag har träffat flera (alla i Sthlmsområdet :o ) som använder sig av dessa metoder, och berättar om det med leende läppar.
Och det är lagligt.

Jag har burit mina bebisar mest hela tiden och alltid plockat upp dem så fort de har gnytt.
Om jag nu hade bebisar så skulle jag minsann få gulla med dem så mycket som de orkade.
Det bästa som jag visste var att få bära omkring på dem.
Gissa om de gillat att få vara i fred springa runt och sova i egen säng?

Nja man får inte skilja valpen eller kattungen från mamma dvs sälja den eller låta den byta hem. Både hundar och katter går ifrån sina ungar under korta stunder. Anna Wahlgren metoden används väl inte på nyfödda? Jag känner nog inte en enda nybliven förälder som inte tagit upp sitt skrikande spädbarn förutom när de vaggar ett övertrött barn till sömns i barnvagnen. Metoden att få barn att sova hela natten används på lite större barn och där kan man diskutera om det är bäst att låta barnet sova i egen säng eller om det det gör barnen trygga att sova hos föräldrarna. Vi lämmnar ju trotts allt inte barnen helt utan tillsyn för att de sover i egen säng.

Du kan ju knappast jämföra barn med kalvar och föl!!

Men att jämföra barn med valpar och kattungar (som du själv gjorde) går bra, eller? Förstår inte heller var du vill kommar. Min erfarenhet säger mig att människor lägger galet mycket mer tid på sina barn än katter och hundar, du tycker inte det?

Men att jämföra barn med valpar och kattungar (som du själv gjorde) går bra, eller? Förstår inte heller var du vill kommar. Min erfarenhet säger mig att människor lägger galet mycket mer tid på sina barn än katter och hundar, du tycker inte det?

Vad jag menar är de ungar som föds extermt hjälplösa...
Jag menar främst sovperioden, hur många låter/tvingar/lär sina småttingar sova själva. Om det hade varit en kennel som inte lät tikarna sova med valparna hade det blivit hysteri.

Men varför gör vi människor så då? Inga andra djur lägger sina ungar i en "egen avdelning".

Vi är nog många som tycker att Wahlgren har många dåliga och skumma idéer, som tur är.

Jag har alltid tagit upp min son om han gnytt, gnällt eller bara velat bli buren. Han sover alltid i min säng men på dagen sover han ensam i sängen.

Fast jag förstår vad du menar med din frågeställning, varför ser ingen hur fel det är?

Jag menar främst sovperioden, hur många låter/tvingar/lär sina småttingar sova själva. Om det hade varit en kennel som inte lät tikarna sova med valparna hade det blivit hysteri.

Du kanske själv måste läsa på?

Är det just sovandet du hakar upp dig på? Då kanske du ska läsa på? Plötslig spädbarnsdöd är mycket högre hos barn som sover ihop med sina föräldrar än om de sover i egen bädd.

Varför skulle det vara bättre att sova intill en vuxen kropp enligt dig?

Jag begriper fortfarande inte varför du jämför katter och hundar med spädbarn. Arter med helt olika behov.

Och nej , jag känner mig inte det minsta påhoppad men tycker att din argumentation är konstig.

De småbarnsföräldrar jag känner och träffat genom åren har alla ägnat sina högt älskade barn väldigt mycket omsorg och tid.

Dessutom är det så att inget barn är det andra likt. Vissa somnar bäst liggande i en vagn som körs runt, andra i mammas/pappas famn. Ytterligare andra ensamma i en bekant och trygg bädd.

jag tror inte det finns någon småbarnsförälder som inte listar ut hur det egna barnet somnar bäst och sedan använder sig av den metoden.

Men vi kan när vi vill gå in till vårt barn om vi bedömmer att barnet behöver det. Att skilja en tik från sina valper innebär att hindra tiken och valparna från att ses, detta skapar en stress eftersom tiken och valparna inte förstår vad som händer och om hon någonsin får se sina valper igen. Hadde någon kommit in i ditt hem och tagit ditt barn ifrån dig och du inte vet när du får se ditt barn igen så hadde det varit stressande eller hur? att lämna av fri vilja och av tvång är skillnad och vi överger som sagt inte våra barn för att de får sova i sin egen säng.

Du har en bra vinkel där:) Men de som "lär" sina barn, som gråter helt ångestfullt, att sova själva, de får göra på detta vis.

Men varför gör vi människor så då? Inga andra djur lägger sina ungar i en "egen avdelning".

Nej det är vi ganska ensamna om men vi har ett hem att skydda barnen i dit ingen har rätt till tillträde utan vårt medgivande och vi har täcken att hålla dem varma med. Jag tror vi gör det för att mamma och pappa behöver tid för varandra och tid att sova. Många sover sämre med barnen i sängen och när vi ständigt blir störda i vår nattsömn så orkar vi inte lika mycket. Det är också skillnad på att inte tillåta barnen att sova i föräldrarnas säng och att tillåta men vänja barnen vid att sova i sina egna sängar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 856
Senast: Mitten
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 744
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar