Djurplågeri?

Zarro

Trådstartare
Är det djurplågeri att låta en häst stå i en liten sandhage året om?Han står där utan kompisar och han kan inte heller se ngn annan häst.

Sv: Djurplågeri?

Isf är det synd om flertalet hingstar som står i små sandrutor utan andra polare.. Även om de kan se andra hästar är det inte samma sak.

Elakt? Ja mkt.
Ska man ha hingst ska den kunna gå med andra.

djurplågeri tycker jag inte att det är! därimot är det inte snällt och hästen måste ha ett dö tråkigt liv..
Djurplågeri ser jag som något värre, ex en häst som inte har mat eller vatten eller står med skit upp till knäna, långa hovar osv..

Tycker inte man kan säga om det är djurplågeri eller inte på bara en faktor.
Hur sköts hästen annars? Har den tillgång till mat och vatten, sköts den om på ett bra sätt.
Skydd mot sol/regn (kanske sbårt om den står i en liten grushage, men då kan man ju ha den i stallet under den varmaste tiden på dygnet eller om det regnar inhärdande)
Då tycker jag inte det är djurplågeri.

Isf är det synd om flertalet hingstar som står i små sandrutor utan andra polare.. Även om de kan se andra hästar är det inte samma sak.

Elakt? Ja mkt.
Ska man ha hingst ska den kunna gå med andra.

Fast det är inte alla hingstar som kan gå med andra hästar. Det är bara i flickrosa drömmar där alla hingstar kan gå med andra hästar. Inom travet är det vanligt med hingstar och våra hingstar hade det gott fast de inte fick gå i hage med en annan häst.

Mvh

Tora

I lagens mening är det nog inte djurplågeri.
Sen vad man själv tycker är ju olika, jag tycker att djurplågeri är ett väldigt hårt ord, och nu vet vi ju inte varför hästen står på det viset. Kanske finns en bra (?) anledning.

Jag skulle dock aldrig hålla häst så.

Då kanske dom inte borde behållas som hingstar.

Men jag vet att alla tycker olika om detta.

De kastrerade hingstarna som har fått gå med andra hästar till slut har inte uppvisat något ändrat beteende på något sätt (annat än att de blir enklare att hantera men det har ju redan funnits där pga kastrationen).

Har man hingsten i en liten gruspaddock långt från andra hästar så känns det ju inte så bra. Men våra gick i stora hagar brevid andra hästar (dock så att de inte kom åt och nosade på varandra). Ibland så småstaljade de med hingsten brevid eller visade upp sig om det kom ett brunstigt sto, drog en repa då och då. Sen hade de kontakt med annan häst genom gallret i boxen.

Det mest naturliga för en hingst är ju att gå med en liten flock ston ute på oändliga gräsängar, men hur lätt är det att uppfylla det?

Mvh

Tora

Även valacker som tagist sent kan fungera dåligt, eller inte alls i sällskap. Min vallack, togs från hingst för två år sedan som åttaåring, slaktar andra hästar... Sen får man utgående från det faktum göra livet så behagligt som möjligt för honom.

Jag förstår hur du menar. Och jag är säker på att dina hingstar mått bra och varit välskötta.
Förstår att du har någon form av verksamhet och då är det förstås väldigt svårt att göra på något annat sätt.

Jag pratade mest för mej själv, om jag hade en hingst så skulle ja vilja att den hade sällskap i hagen.

Naturligtvis finns undantag. Jag har hört om hästar som avskyr andra hästar och därmed måste gå ensamma. Men då har det nog gått fel någonstans tidigare, kanske med en tidigare ägare, eller kastrerats försent. Eller så är den bara så, men det är ju inte normalt.

Hästen som tråden handlar om vet vi ju inget om, den kanske av ngn anledning måste hållas som den gör.

i stallet hade vi en häst som inte var kastererad förrens han var 12 år, och det var inga problem att släppa in honom med andra hästar.. så det tror jag inte på att det kan ha med att göra att de är kastererade sent, de är ju alla olika individer :) hade för övrigt en kompis som hade en vallack och han var kastererad i 1 års åldern och han gick inte att ha med andra hästar när han blev äldre ca 4 -5 år.. så alla är de olika precis som vi ;)

Är det djurplågeri att låta en häst stå i en liten sandhage året om?Han står där utan kompisar och han kan inte heller se ngn annan häst.

Ja, det kan kanske anses som djurplågeri om han står i sandhagen dygnet runt utan tillgång till ligghall vintertid.

Varför står han där? Fångbenägen, kanske, och kan av den anledningen inte gå på gräs? Eller är han en sådan häst som sparkar sönder andra hästar, vilket kan bli dyrt för ägaren?

Kommer han in på natten och får träffa andra hästar i stallet, eller är han alltid ensam?

Immer

Han står där utan kompisar och han kan inte heller se ngn annan häst.

de tycker jag är väldigt taskigt mot hästen, okej om den står i sandhage..förhoppningsvis av någon bra anledning..men att inte kunna se någon annan häst och stå helt ensam hela dagarna är fel tycker jag.

Kanske inte just djurplågeri, men absolut inte snällt mot hästen och jag skulle aldrig ha min häst så!

Det mest naturliga för en hingst är ju att gå med en liten flock ston ute på oändliga gräsängar, men hur lätt är det att uppfylla det?

Inte svårt alls för ett stuteri, men i en vanlig stor hage. En hingst på gården och resten ston och unghästar. Fungerar ypperligt för många inom ponnyaveln. Förstår inte varför inte det skulle funka bland stora hästar. :confused:

Därför att alla hingstar inte används i aveln hela tiden. Vissa hingstar används till att bla tävlas och liknade. Det är inte alltid man vill att hingsten skall betäcka.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka