djurplågeri

Dandylinn

Trådstartare
visst är det så att bädden där hästen bor, i box/spilta/ligghall eller liknande ska ha en bädd på som minst 10 cm ??
jag vet av 3 hästar i mitt stall som står på en spånbädd på bara några mm ! :mad:

dessutom ligger spånet bara i mitten av boxen.
hästarna vill aldrig ligga ner och det förhindrar ju deras naturliga beteenden.
jag har tidigare påpekat att jag tycker att deras hästar har för lite spån och blir behandlade fel....och det man får till svar är att det är jobbigt att mocka, de har inte tid, vill inte stå där "hela dagen" och mocka ..osv...

ska man verkligen ha häst om man inte "orkar" ta hand om sin häst på ett ordentligt sätt ?

ska jag anmäla eller vad ska jag göra ? :confused:
hästarna mår ju dåligt av det här.

Sv: djurplågeri

Då borde dom inte ha häst!! om dom inte orkar mocka ordentligt eller inte har tillräckligt med spån:mad: Men jag vet inte om det är nått man skall anmäla.. Har du pratat med dom om det? att du ser att hästarna inte mår bra utav det?

Finns rekommendation på att det ska vara 15cm, men tror tyvärr inte det finns någon regel om det... :(

Strö ska dom ju ha tillräcklig mängd, men nån cmregel har jag aldrig hört talas om?
Men om hästarna inte VILL lägga sej ner pga just DET, så bör det ju göras nåt åt det, förståss!
Att skylla på att det är jobbigt att mocka är en dålig ursäkt och såna borde inte ha djur om det är jobbigt med vardagssysslorna..
--------------------------------------------------------
Fö,
Vet flera hästar som sällan eller aldrig ligger ner, men inte tror jag det beror på ströt(de har iaf lagom mycket) utan för att hästar "bara" ligger ner om de känner sej trygga nog att göra det.

jag sopar allt spån till mitten eftersom det är där hon ligger under nattens gång sprider hon själv ut spånet i hela boxen.
Jag kan ha 30 cm spån men rullar hon sig mkt och krafsar kommer golvet likförbannat fram.

5 balar i en normalstor box tycker jag är lagom

Rent allmänt så brukar jag tänka att hästens bädd skall vara så mjuk OCH ren att jag utan problem skulle kunna tänka mig att sova där. :smirk: Eg borde den vara ännu tjockare eftersom hästen väger flera hundra kilo mer än jag. Dock så ligger ju inte hästarna ner mer än typ 15 min åt gången...

Gazzan skrev:
jag sopar allt spån till mitten eftersom det är där hon ligger under nattens gång sprider hon själv ut spånet i hela boxen.
Jag kan ha 30 cm spån men rullar hon sig mkt och krafsar kommer golvet likförbannat fram.

8-10 tycker jag, med påfyllnad av 1/vecka.

jag vet inte vad jag ska göra! :(
jag tycker hemskt synd om djuren...men det är ingen idé att prata med dem...då blir det ord mot ord....som jag sköter mina hästar så...sköt du ditt...lägg dig inte i...mina hästar mår alldeles utmärkt...osv.

kan man inte anmäla dem så de får en varning eller något ?

jag tycker det ser så himla hemskt ut !
och vi har 12 stora spånkärr varje månad...så spånåtgången för deras del är väldigt liten....man får ju även använda mera av spånet men då måste man betala mer...altså..det ingår 12 spånkärr i månaden. men jag förstår inte vad som är så himla jobbigt :crazy:
jamena...som jag..har ca 40-50 cm spån i min box...jag kan åtminstonne lägga mig i min egen säng om kvällarna utan att behöva oroa mig över att min häst inte kan ligga ner om natten...det känns skönt att inte behöva bära på några skuldkänslor...men det är klart...så tänker väl inte dom....dom tycker väl att sina hästar har tillräckligt...och ska inte ha mer spån..just pga att det blir jobbigt att mocka sedan...

och i lagen står det ju att i stil med att häst som hålls i stall ska ha det bra och vi får inte hindra dem från att bete sig naturligt...så det borde väl vara brottsligt om hästarna inte vill ligga ner ???:eek:

Gazzan skrev:

hej Gazzan!
nej jag menar inte så...just att ha spånet i mitten.
jag menar spånmängden!
de hästar jag pratar om står endast på nån mm spånbädd, det ligger ungefär som ett tunt tunt lager på¨golvet...
ähh hoppas du fattar vad jag menar..

bedrövligt så vissa behndlar sina hästar ,,:mad:
en häst på 500-600 kg , kan inte ligga på så lite spån..
tänkt att ligga på kallt sten golv:eek: de gör hästarna som du talade om hemskt

jag vet ! tänk dig själv trycket som blir !
kan ju inte vara bra för höft eller ryggpartiet.
men somsagt...jag vet inte vad jag ska göra :(

funderar ändå på att anmäla dem anonymt så att de får en varning iallafall...eftersom att prata med dem går ju inte...ord mot ord som jag sa innan...

hästsko skrev:
bedrövligt så vissa behndlar sina hästar ,,:mad:
en häst på 500-600 kg , kan inte ligga på så lite spån..
tänkt att ligga på kallt sten golv:eek: de gör hästarna som du talade om hemskt

För att inte tala om dem som går ute på lösdrift året om. Tänk när det är barmark och de tvingas ligga på den hårda, kalla marken. Arma djur... Anmäl, anmäl, anmäl

*obs ironi*

Immer

Det står inget om vilken exakt höjd som bädden ska ha i Djurskyddslagen, däremot ska den vara "godtagbar" vilket är mycket godtyckligt tycker jag... Och jag som blivande djurskyddsinspektös skulle inte kalla några mm spån för en "bädd" överhuvudtaget. Men det råder det ju delade meningar om.

Hej!

Man ska ju självklart ha mycket spån i boxen och så men är det inte att överdriva lite med 8-10 st? Min sköthäst har inte heller så mkt spån, (beror inte på att jag inte gillar att mocka!)men han har halm över så det blir mjukt och gosigt i jarafall.

Vet nån någon bra ställe där man kan köpa billigt spån?

Alle:eek:

Jag har öht INTE kommenterat den uppgiften...:smirk:

Men som blivande djurskyddsinspektör borde du väl veta att det inte är bra med För mycket heller?

Hur tar man bort inläggen om man ändrar sig?

Senast ändrad av en moderator:

Ridtravare_bäst skrev:
visst är det så att bädden där hästen bor, i box/spilta/ligghall eller liknande ska ha en bädd på som minst 10 cm ??
jag vet av 3 hästar i mitt stall som står på en spånbädd på bara några mm ! :mad:

dessutom ligger spånet bara i mitten av boxen.
hästarna vill aldrig ligga ner och det förhindrar ju deras naturliga beteenden.
jag har tidigare påpekat att jag tycker att deras hästar har för lite spån och blir behandlade fel....och det man får till svar är att det är jobbigt att mocka, de har inte tid, vill inte stå där "hela dagen" och mocka ..osv...

ska man verkligen ha häst om man inte "orkar" ta hand om sin häst på ett ordentligt sätt ?

ska jag anmäla eller vad ska jag göra ? :confused:
hästarna mår ju dåligt av det här.
Tänk även lite på att alla hästar kanske inte vill ligga ner...

Hej!

En häst ligger inte på rygg den ligger med alla benen under sig.
Tänk även på att för mkt spån kan torka ut hovarna.:(

Precis min tanke med mina inlägg, dessutom är det inte bra för hästarnas ben att stå på för mjukt heller har jag hört under hela min uppväxt..

Personligen så har jag mellan 7 & 10 cm strö i mina boxar, vilket jag tycker är alldeles lämpligt..:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Menskopp
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA